Akan Datang!

Saturday, December 3, 2016

Review: Underworld - Blood Wars

Tahun Terbit | 2016
Pengarah | Anna Foerster
Pelakon | Kate Beckinsale, Theo James, Tobias Menzies

Selene, antara watak vampire yang memang sangat-sangat aku gemari pada zaman-zaman awalnya. Kemunculannya sekitar 2003 kemudiannya bersambung-sambung sehinggalah ke 2012 dengan Underworld: Awakening. Ini antara filem vampire yang aku kira hebat selain daripada trilogy Blade yang dilakonkan Wesley Snipes. Garapannya penuh dengan twist dan memang menarik pada eranya dahulu. 

Malangnya, aku tidak nafikan, untuk Blood Wars yang muncul pada tahun 2016, filem ini sudah terlalu tua untuk Kate Beckinsale. Untuk watak Selene yang segar dahulu dibawa kembali kepada arunya yang asal agak payah kerana Selene sudah hilang taringnya apabila Awakening mula muncul. Pada aku, trilogy awal filem ini antara yang ohsem. 

Demi buat duit punya pasal, Len Wiseman keep on producing Underworld sehinggalah hari ini. Dengar khabar nak reboot pada awalnya, tapi end up dengan sekuel. Eloklah, kalau kau buat reboot, memang takkan jadi lebih baik daripada sekuel. 

Blood Wars ialah debut pengarahan dari pengarah perempuan pertama siri Underworld, Anna Foerster. Bagi aku, garapan yang dia bawa tersangat berhati-hati sehinggakan filem ini kelihatan bersungguh-sungguh menyambung cerita Selene dari Awakening dengan tergesa-gesa dan juga tidak kemas. 

Aku rasakan pada awal filem, terlalu banyak konfrontasi antara watak baru dan lama yang berlaku sehinggakan ianya gagal untuk memberikan taring yang tersendiri untuk filem ini. Awal filem ini tidak berjaya menarik aku sehinggakan aku sudah mula rasa sedikit kecewa dengan penceritaan kali ini. 

Malah, aku rasakan seperti ada kelemahan ketara kepada pengembangan watak yang kelihatan mendatar dan tidak memberikan apa-apa impak selain bercerita apa yang mereka mahu ceritakan. Malah, Selene sendiri diberi ruang membebel dengan banyaknya dalam filem ini which is very weird sebab dia suppose to do action more than talking! 

Untuk aku yang rasa filem-filem sebelum ni mempunyai plot ringkas tetapi penceritaannya bagus, aku masih rasa kecewa dengan babak yang agak kurang meyakinkan dan tidak dibina dengan kemas. Ada juga dialog-dialog yang pada aku kelihatan sangat kaku dan nampak pelik dan tidak natural. Aku paling rasa janggal ketika Selene pergi ke geng rambut putih tu. Pelik semacam dan tiada rasa! 

Tapi, kalau kau mengetahui sejarah Selene dari filem-filem yang terdahulu, kau pasti akan menunggu sehingga habis filem. Sebabnya, filem ini ada twist yang menarik pada akhir filem yang mana mengubatlah kekecewaan aku setelah sekian lama menanti sesuatu yang menarik dalam filem ini. Ianya tidaklah hebat mana tetapi mampu menyuntik rasa untuk menyegarkan mata. 

Pesan-pesan akulah, jika mahu menonton, janganlah mengharapkan aksi yang banyak. Ianya bakal mengecewakan anda. Malah, aksi dalam filem ini antara aksi yang gagal menunjukkan the real Selene seperti filem-filem lepas. 

Underworld: Blood Wars seperti menunjukkan yang Kate Beckinsale mahu berundur sudah dari menjadi Selene. Namun, sebab ingin menyambung legasi dan cerita Underworld yang menggunakan ‘di mana Eve?’ sebagai tali untuk bercerita, filem ini diteruskan juga. Dukacitalah kalian, jika kau takkan dapat jawapan kepada soalan dalam Awakening dalam filem ni. Apa yang kau akan dapat ialah keterpaksaan untuk menonton filem keenam yang akan datang entah bila. 

Apapun, aku boleh cakap, kau boleh layan filem ni even sedikit membosankan pada awalnya jika kau penggemar filem Selene yang terdahulu. Jika kau masih belum menonton siri Underworld terdahulu, rasanya ini bukan filem kau. Ianya dibina untuk siapa yang mengetahui siapa Selene dan sejarah hitamnya. 

3/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...