Akan Datang!

Thursday, December 15, 2016

Review: Rogue One - A Star Wars Story

Tahun Terbit | 2016
Pengarah | Gareth Edwards
Pelakon | Felicity Jones, Diego Luna, Donnie Yuen, Mads Mikkelsen

Apabila franchise Star Wars kembali dibikin, seharusnya kejadian kematian Darth Vader akan menjadi satu kekecewaan. Bagaimana sebuah karakter yang sudah mati lama dulu mahu kembali dalam sebuah opera angkasa yang memang ada pengikutnya tersendiri ini. The Force Awakens membawa penonton untuk menulusuri kejadian selepas epik Return of The Jedi. 

Bila mana bercakap pasal Star Wars, apa yang bermain di fikiran ialah perjalanan angkasa dan nama pelbagai planet. Malah, paling utama ialah Jedi dan juga light saber yang memang menjadi ikon kepada jenama Star Wars. Jadi, bersedialah untuk kecewa sebentar jika semua itu yang kau harapkan ketika mahu menonton Rogue One. 

Rogue One ialah filem biasa yang berjiwa luar biasa. Karakternya hanyalah manusia-manusia biasa yang tidak ada kuasa sedikit pun. Malah, mereka hanya tahu menembak dan juga martial art sahaja. Tidak lebih dari itu. Pada aku, inilah yang memberikan Rogue One satu nafas yang baru bagi peminat siri filem ini. 

Dari segi penceritaan, Rogue One ialah cerita Star Wars yang mudah. Ianya simple tetapi masih mampu memberikan kehebatannya yang tersendiri. Pada yang pertama kali menonton filem ini, aku rasa tidak menjadi masalah untuk menontonnya. Namun, bagi yang sudah menonton, pasti beberapa cameo dan juga dialog yang mengaitkan Rogue One dengan filem Star Wars menjadi satu excitement yang ditunggu. 

Jika anda menonton filem A New Hope, filem Rogue One ialah sebuah filem yang bercerita bagaimana Darth Vader boleh menyerang kapal Princess Lea di awal filem A New Hope. Malah, kalau kau baca tulisan yang biasa muncul sebelum filem Star Wars bermula, Rogue One ialah adaptasi tulisan-tulisan itu kepada visual. Kau dah tahu cerita, tapi kalau kau nak tahu lebih, Rogue One akan ceritakan. 

Boleh aku katakan di sini yang Rogue One memecahkan tradisi saga angkasa ini. Dari segi cerita, mahupun karakter, Rogue One kelihatan merendahkan dirinya dalam segala aspek. Filem ni tidak mahu menjadi another cliché Star Wars story, tetapi ianya mahu menjadi cerita dengan resipinya yang tersendiri. Dan apa yang aku boleh katakan, ya, ianya cerita Star Wars dalam kelasnya yang tersendiri. 

Dari nama pelakon utama sehingga wataknya, tiada yang special. Jyn ialah watak yang cliche. Rempah biasa Hollywood dalam resipinya. Malah, tiada sedikit pun watak yang mampu menandingi jedi-jedi dalam filem Star Wars yang sebelum ini. Tapi, jangan kau sangka, dengan hanya berbekal nama-nama yang entah baru pertama kali kau dengar ini, filem ini mampu menyuntik semangat yang the rebellion yang akan mampu buatkan kau mencari semula filem A New Hope. 

Kekecewaan menonton Iko Uwais dalam The Force Awakens bergaduh dengan martial arts nampaknya terubat dalam filem ini. Watak Donnie Yuen yang memang agak menarik perhatian antara perkara yang mencantikkan lagi filem ini. Ada beberapa babak-babak aksi martial art yang tidak kurang hebatnya. Walaupun agak janggal martial art berada dalam dunia Star Wars, ianya ohsem! 

Beruntunglah Rogue One tidak diberi nafas seperti Godzilla. Pengarahnya, Gareth Edwards memberi jalan cerita yang mudah, tidak terlalu susah dihadam, dan juga aksi-aksi yang padat dan memuaskan. Malah, cerita ini yang juga kelihatan berfokus pada emosi hubungan anak dan ayah dijalin dengan baik walaupun kisah ini dipenuhi dengan aksi perang galaktik. 

Adegan perang yang terakhir, di kawasan yang banyak pokok kelapa tu mengingatkan aku kepada adegan dalam fiem Pirates of the Caribbean. Ianya juga pertarungan yang menjanjikan nafas yang baru. Tidak hanya bertumpu kepada perang di atas angkasa sahaja, Rogue One memang menyajikan perperangan yang lebih realistik. 


Rogue One mampu untuk mengembalikan memori bagi siapa yang pernah berada pada zaman A New Hope. Ianya juga sebuah filem yang mampu untuk membawa kau berada lebih dekat dan menambah minat untuk kau mengetahui lebih lanjut tentang mitos Star Wars. Untuk memudahkan kau faham, Rogue One ibarat Suicide Squad versi Star Wars. Satu misi, dan ianya tiada jalan keluar! 

Bagi siapa sahaja yang berada pada tahun sekarang, dengan teknologi yang sudah kemas dan berkembang, Rogue One ialah sebuah filem yang akan membawa penonton masa kini kembali kepada jiwa filem asal, A New Hope yang diterbitkan pada 1977 (ditukar tajuk kepada Episode IV pada tahun 1981). Ianya sebuah memori yang memang sangat menyeronokkan. Apatah lagi, kau akan menyaksikan Princess Lea dan Tarkin kembali semula (thanks kepada teknologi CGI yang hebat!). 

Rogue One ternyata hebat! Tontonlah. Ianya sesuatu yang tidak harus dilepaskan sementara menunggu Episode 8 pada 2017 nanti. 
4.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...