Akan Datang!

Friday, October 14, 2016

Review: Kampung Drift

Tahun Terbit | 2016
Pengarah | Nevin Hiong
Pelakon | Syafie Naswip, Pekin Ibrahim, Pablo Amirul

Sudah lama aku tidak menonton filem Melayu. Agak lama jugalah aku tidak menulis ulasan filem Melayu kerana aku sendiri sudah kecewa dengan sampah-sampah yang ada dalam industry filem kita. Namun, atas permintaan para pembaca blog, aku pilih beberapa filem Melayu untuk aku tonton untuk membuka mata aku kembali kepada dunia perfileman tempatan. 

Kampung Drift ialah filem pembuka kepada misi menonton filem Melayu. Pada aku, filem ini pada telinga aku tidak ubah sekadar filem biasa yang semirip filem Ahmad Idham juga Syamsul Yusof semasa dia masih muda. Cuma, mungkin, pada musim drift, dan rempit yang sudah mula hilang taring, karya Kampung Drift harus ada sesuatu yang baru untuk menarik minat penonton. 

Apa yang aku nampak filem ni memang cuba mencari formulanya tersendiri. Pengarah tahu bahawa penonton tak harus dimomokkan dengan kisah Drift biasa yang hanya dipenuhkan dengan bunyi deruman enjin kereta. Maka dia pinjamkan elemen kekeluargaan yang selalu ada dalam mana-mana filem Hollywood. 

Ambil contoh Need For Speed mahupun Fast & Furious, racing harus disulam dengan elemen kekeluargaan dan persababatan bukan? 

Malangnya, Kampung Drift terlalu rojak. Dia macam nak tunjuk sesuatu yang baru tapi terperangkap. Aku tidak pasti filem ini sebenarnya filem aksi keluarga atau si fi. Agak pelik apabila elemen si fi juga menjadi perhatian besar dalam membentuk plot cerita sedangkan mesej utama itu tidak diperkenalkan di awal filem. Jika ianya sebuah si fi aksi, takkan nama filem Kampung Drift. 

Elemen time travel yang dibina sebenarnya harus diperkenalkan lebih awal supaya penonton tak rasa tertipu. Pinjam sahaja SAM karya Syafiq Yusof, itu ialah contoh ‘red herring’ yang bagus. Kampung Drift mempunyai ‘red herring’ yang gagal walaupun ianya dibina dengan jiwa yang sama. 

Watak pak cik saintis nampak mengarut walaupun elemen komik komedi ada dalamnya. Oh, komedinya tak menjadi. Malah, aku rasa, dia tidak seharusnya ada jika mahu wujudkan time travel. Banyak lagi ruang ada jika plot pak cik saintis dibuang dan digantikan dengan time travel yang baik serta kebijakan pengarah membina babak sama dan reaksi berbeza. 

Dari segi lakonan, aku rasakan Pablo memang gagal habis. Apa yang dia ada hanyalah percubaan nak jadi jahat all-out tetapi dia ni umpama Tony Jaa di awal penglibatannya di dalam filem. Seorang pelakon aksi tidak semuanya mampu untuk memberikan lakonan dan dialog yang memukau dan Pablo Amirul ialah orang yang tergolong dalam golongan itu. 

Namun, tabik spring toing toinglah kepada Syafie Naswip yang mampu untuk bawa lakonannya yang sangat baik. Hanya dia sahaja penyeri dalam filem ini. Lakonannya nampak naik turun mungkin disebabkan babak-babak yang agak kurang seri dan tipikal. Namun, pelakon ini cuba habis baik untuk jadikan setiap momen yang dia ada menjadi momen yang baik. 

Secara totalnya, aku rasakan Kampung Drift gagal menyerlah. Yup, aku tabik springlah dengan garapan visual yang ok sikit dari filem drift dulu-dulu. Thanks kepada teknologi drone yang digunakan meluas sekarang ini. 

Namun, untuk menjadikan Kampung Drift sebuah filem yang dibanggakan, ianya masih lagi perlu banyak upgrading. Elemen time travel yang ada, elemen kekeluargaan yang dicerita, semuanya half-baked. Apa yang ada, ianya hanya menjadi mengarut sedangkan ianya boleh dibina dengan gaya yang lebih meyakinkan. 

2.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...