Akan Datang!

Sunday, June 28, 2015

Review: Minions

Tahun Terbit | 2015
Pengarah | Pierre Coffin, Kyle Balda
Pelakon (suara) | Sandra Bullock, Jon Hamm, Michael Keaton

Aku rasa macam aku dah boleh faham bahasa yang aku sendiri tak pernah belajar. Walaupun tak berbekalkan subtitle, adalah agak pelik kerana aku sendiri mampu untuk memahami dan ketawa terbahak-bahak menonton filem ni. Gila! Memang! Aku sendiri yang dah tua ni pun mampu untuk ketawa walaupun ianya filem yang simple dan sangat-sangatlah tak ada apa-apa bagi penonton macam aku. Tapi tulah, aku suka filem ni! 

Kah3, memang gila! Filem ni memang gila. Aku pada mulanya agak ragu-ragu dengan kekuatan filem ni kerana aku sendiri tidak dapat ‘out of box’kan otak aku ini bagaimana the minions harus bergerak tanpa Gru. Tetapi penulis Brian Lynch telah berjaya membawa kisah makhluk kuning si peminat banana ini dengan jaya dan juga hebat! 

Kelakar minion memang nampak bodoh. Dengan bahasa apa-apa entah, yang bercampur-campur dengan perlakuan mereka yang tak terjangka, Minions memang sebuah filem yang 100% lawak. Memang nampak bodoh, tetapi mampu jadi ubat untuk hati yang gundah gulana. Kalau aku, filem ni memang lebih hebat dari Despicable Me sendiri apabila Gru berjaya ditenggelamkan dengan makhluk belaannya sendiri. 

Minions meminjam komedi Mr. Bean sebenarnya. Ianya komedi slapstick yang digarap dengan cukup sifat. Tetapi, kadangkala otak aku akan terbayang lagak Mr Bean cuma kali ini dalam bentuk animasi. Dengan tiga minions yang mempunyai karakter berbeza, filem ni memang tak henti-henti dengan adegan lawak yang tak kering gusi.

Dari segi visualnya, Minions memang memang terbaik. Visualnya memang cukup sifat dan sangat realistik. Watak Minions yang memang agak simple tu sungguh-sungguh real dan menjadi. Memang tak terjangka woi! 

Kehadiran Scarlett Overkill dari suara Sandra Bullock antara satu-satunya masa untuk korang relief sekejap dari gelak. Wataknya tak lawak mana, tetapi cukuplah untuk membuatkan lawak Minions ni jadi terlebih dos dan menjadikan filem ni terlalu bodoh. Geoffrey Rush sebagai narrator pula memang ohsem! 

Kalau korang nak tengok filem yang penuh dengan plot logik memang Minions bukanlah filemnya. Kalau korang nak ketawa terbahak-bahak tanpa henti, memang Minions antara filem yang wajib tonton. Memang nampak macam filem ni untuk budak-budak. Tetapi, ianya memang sebuah filem untuk semua lapisan masyarakat. Ianya mampu hilangkan stress. Sungguh! Aku tengah mengantuk masa layan sebab penat berjalan. Tonton Minions, terjaga terus sebab tak henti ketawa. 

4.5/5

suka baca novel FIXI, LEJEN PRESS, BUKU HITAM, DUBOOK PRESS dan PTS??
untuk senarai buku: klik sini
whatsapp 0199960461 untuk order! 3 buku RM50 termasuk pos (semenanjung sahaja) untuk FIXI, LEJEN PRESS dan BUKU HITAM!
like fanpej : klik sini
follow insta : klik sini
follow twitter : klik sini

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...