Akan Datang!

Friday, March 20, 2015

Review: Insurgent

Tahun Terbit | 2015
Pengarah | Robert Schwentke
Pelakon | Shailene Woodley,Theo James, Ansel Elgort, Kate Winslet

Ok, aku tak nafikan yang the reason why aku pilih nak tonton Insurgent ialah sebab aku telah menonton Divergent. Tambah pula, filem post apokaliptik sebegini boleh tahan adaptasinya melalui Hunger Games apatah lagi The Maze Runner. Walaupun terlambat menonton Divergent di pawagam, aku tidak melepaskan menonton sekuelnya dengan mengharapkan kepercayaan kepada pelakon utama yang memuaskan aku dalam The Fault In Our Star. 

Kisah yang berpusat pada Beatrice Prior ini sebenarnya tidak mampu memberikan sesuatu yang segar dalam adaptasinya. Bagi yang dah biasa menonton filem teen sebegini, korang sebenarnya boleh agak apa yang bakal disajikan. Walaupun ceritanya hanyalah biasa dan berbekalkan fiksyen yang disediakan penulis Veronica Roth, Insurgent mungkin naskah sambungan yang harus ditonton juga jika sudah menonton Divergent.

Ada beberapa sebab. Satunya, filem ni sebenarnya sudah mahu jadi seperti filem The Maze Runner pada penghujungnya. Perhatikan kejutan akhir yang pada aku antara satu semangat yang sebenarnya memuaskan aku sepanjang menonton. Mana tidaknya, twist akhir berjaya membuatkan aku rasa seperti berada dalam adaptasi memuaskan walaupun separuh filem awal tidak berjaya membuatkan aku berasa gah menontonnya. 

Boleh dikatakan Insurgent ni hanya untuk penggemar filem filem Divergent dan juga seangkatan sahaja. Kalau baru nak tengok Insurgent sebelum Divergent, better pergi tengok Cinderella.

Aku tidak nafikan yang The Hunger Games, The Maze Runner dan Insurgent sebenarnya berkongsi idea. Kalau kita relate ketiga tiganya, elemen yang ada dalam filem filem ni sebenarnya berulang ulang dan sama saja. Senang cakap, tipikal post apokaliptik filemlah! Pada aku, walaupun begitu, pengalaman menonton ketiga tiganya memberikan pengalaman berbeza. 

Insurgent pada aku padat dengan aksi dan juga tidak membosankan. Ianya hanyalah terlalu biasa dengan dialog dialog yang pada aku hanya mengisi untuk membuatkan filem ni bergerak sepertimana novelnya. Namun, ianya tetap menarik apabila filem ni diselang seli dengan aksi aksi yang hebat dengan bantuan CGI yang memuaskan. 

Walaupun Naomi Watts, Kate Winslet dan Magie Q antara pelakon besar yang masuk ke dalam filem ni, Shailene Woodley sebenarnya makin menyerlah. Pada aku, pelakon ni pandai untuk mengeluarkan air mata dengan murahnya. Dan itulah, emosinya sangat sangat seperti menonton filem Hindustan versi Hollywood! Terbaik! 

Kepuasan memang ada pada visualnya. Korang memang akan rasa puas hati dan kagum dengan visual visual CGI yang hebat! Pada aku, masa scene simulasi tu ialah part paling ohsem dalam filem ni. Sometime rasa macam tengok mimpi someone yang cool gitu! 

Kalau nak tanya aku best ke tak, Insurgent ni pada akulah, hanya untuk yang follow Divergent. Bukan apa, bagi yang bermula dengan Insurgent, korang akan rasa sedikit slow dan agak mendatar pada awalnya sebab filem ni bermula sejurus Divergent tamat. Bagi pengikut siri Divergent, Insurgent pada aku sebenarnya adaptasi yang biasa namun mampu membuatkan penonton excited untuk menantikan filem ketiga filem ni! 

3.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...