Akan Datang!

Saturday, February 7, 2015

Review: Predestination

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Spierig Brothers
Pelakon | Ethan Hawk, Sarah Snook, Noah Taylor, Christopher Kirby

Superb! Aku dah lama tak tengok filem time travel yang mindblowing sebegini. Predestination memang buatkan kepala aku rasa aktif, dan menjadikan pengalaman menonton yang sangat ohsem. Kejutannya sangat superbest dan seluruh filem memang satu misteri yang memang sempurna. Sebuah filem Spierig Brother yang memang sangat mengujakan walaupun aku sebenarnya rasa sangsi masa belum tonton filem ni. 

Predestination bukan sebuah filem time travel yang biasa. Aku boleh katakan filem ni pelik sebab ketengahkan manusia dua alat kelamin sebagai watak utama. Sekaligus, ianya menjadi satu benda yang memang sangat memukau jika bermain dengan perjalanan pergi balik masa yang dipaparkan. 

Menonton filem ni memerlukan kepala otak yang memang benar benar mengerti skema sebuah filem time travel. Mungkin sesetengahnya tidak dapat dihadam kerana logika time travel yang berlaku dalam filem ni hanya untuk filem ni. Time travel dalam filem ni besar dan kadangkala memerlukan aku untuk betul betul puaskan hati aku sendiri. 

Tapi, kalau nak dikatakan terlalu complicated, taklah jugak. Filem ni sebenarnya tidak bergerak pada satu garis lurus. Setiap inci filem ada klu klu yang memang diberikan supaya in the end, penonton boleh cantum dan bentuk cerita ni secara lurus semula. 

Dari segi kisahnya, aku berasa agak kagum bila filem yang aku sangkakan thriller aksi ini bermula dengan kisah kunza yang pada aku ada bibit romantik, rasa kasihan dan juga kisah tentang kehidupan. Bagaimana dramanya dan misterinya berjaya di blend dengan sempurna tanpa kita sedar yang filem ni sebenarnya lebih dari sebuah kisah cinta dan kisah gadis yang pelik. 

Memang filem ni bermula dengan kisah flashback yang pada aku membuatkan aku tertanya tanya tentang apa yang akan berlaku. Sedikit demi sedikit sehinggalah tengah filem, di saat time travel mula muncul, filem ni memang belok senget. Paling best! Dan mendebarkan! Sehingga endingnya korang takkan sangka itulah penamatnya! 

Lakonan Ethan Hawke dan Sarah Snook memang thorbaek. Dengan lakonan yang sangat boleh dikatakan hebat, aku memang berjaya go deep into the character. Tambah pulak dengan visual yang pada aku ditata dengan sederhana tetapi meyakinkan. 

Pada aku, element time travel dalam filem ni antara benda yang paling aku suka. Semakin lama filem ni travel sana sini, kepala otak jadi berfungsi untuk memikirkan itu ini sehinggalah di penamatnya, aku masih tak boleh berhenti fikirkan tentang idea time travel ni. 

Totally, hebat! Memang kalau korang suka time travel, memang Predestination antara filem yang patut korang tonton. Jika korang tonton Looper, aku rasa korang harus menonton ini kerana ianya bakal memberikan feel baru yang tidak kurang hebatnya. Untuk sebuah filem time travel, aku sifatkan filem ni punya time travel yang sangat ‘fresh’ dan unik. A must watch! 

4.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...