Akan Datang!

Saturday, February 21, 2015

Review: Kingsman - The Secret Service

Tahun Terbit | 2015
Pengarah | Matthew Vaughn
Pelakon | Collin Firth, Samuel L. Jackson, Mark Strong

Dah lama rasanya kita tidak disajikan dengan filem spy yang memang mengembalikan memori James Bond zaman Pierce Brosnan. Gadget yang gila babi tak masuk akal, villain yang sangat sangat pelik dan gila, ditambah pula dengan misi musnah dunia yang sangatlah gempak. Sejak filem Bond sudah mula menjadi seperti filem Nolan, nampaknya Kingsman: The Secret Service ada dos ‘time travel back to 90s’ yang sempurna. 

Menonton Kingsman: The Secret Service seolah olah membawa kita ke zaman klasik Bond. Yup, apa lagi kalau filem spy kan, pasti James Bond terlintas di kepala. The only spy film francais yang masih survive sampai sekarang. Filem arahan Matthew Vaughn ni yang sebelum ni terkenal dengan filem Kick-Ass dan juga X-Men: First Classs ini memang pada aku berjaya menjadi pesaing baru untuk filem spy, terutama Bond. 

Tarikannya ialah spy muda yang memang jauh menyimpang dari tipikal spy. Stylo, macho dan juga super cool bukanlah apa yang Kingsman sajikan. Ianya sebuah persembahan yang penuh dengan rencah lawak kasarnya, juga aksi brutal yang memang akan menyebabkan korang rasa kurang selesa kalau bukan penonton tegar aksi kepala meletup dan tikam menikam. 

Yup, brutality ialah satu daripada factor X yang menjadikan filem ni antara filem spy yang segar. Aku paling suka kebrutalan yang dipaparkan kerana ianya dipaparkan dengan cantik, stylish dan juga sangat kelakar. Mixture yang pelik, but ya, aku rasakan ianya sesuatu yang sangat menarik untuk ditonton dalam Kingsman. Adegan kepala meletup ala ala bunga api antara yang ohsem dalam filem ni. Tetapi, paling best ialah scene pergaduhan Galahad kat church. 

Selain tu, apa yang ada dalam filem ni mostly direfer kepada filem Bond sendiri. Korang akan perasan yang filem ni seolah olah satu perasaan keciwa terhadap Bond yang baru dan hoping that Bond films akan make u turn dan kembali kepada klasik. Sepanjang filem, Kingsman seperti mahu memberikan satu tribute pada Bond klasik. Perhatikan saja tempat tempat dan gadget weird yang digunakan. Malah, adegan Eggsy dengan princess di dalam sel penjara itu sendiri ialah tribute pada filem Bond yang memang dipenuhi adegan seksual. 

Plot Kingsman sebenarnya tidak mudah dijangka. Screenplay Jane Goldman dan Matthew Vaughn sendiri sebenarnya tidak meletakkan satu plot yang betul betul tepat dalam penceritaan. Sepanjang filem ni bergerak, korang akan rasakan yang filem ni seperti sebuah drama atau siri tv yang mana karakternya boleh berubah pada bila bila masa. Pendek kata, tulisannya seperti naik turun belok kiri kanan hanya untuk menyukarkan cerita namun ianya tetap tidak membosankan. 

Fasa pertama filem, saat sesi rekruit itu sendiri, aku sendiri tak nampak bagaimana filem ni akan bergerak. Sehinggalah muncul si Samuel L Jackson yang masalah nak sebut ‘s’ tu dan kejahatannya pun macam lambat terserlah. Aku faham, watak Valentine itu tidak dilahirkan untuk ganas sebaliknya untuk sebuah tribute kepada villain Bond sendiri. Just, aku harapkan Valentine itu lebih terserlah berbanding apa yang dipaparkan. 

Kerja kamera memang superhohsem. Adegan one syot yang sekali sekala dipapar memang mencuri perhatian aku. Ditambah pula dengan muzik Henry Jackman yang memang kena dengan roh spy yang dipapar, Kingsman memang terbaik pada seluruh sisi. 

Kingsman: The Secret Service ialah filem spy popcorn yang nyata menghiburkan. Ianya mengubat rindu kepada filem spy yang pelik, dan tak masuk akal yang kita selalu tonton di 90an dulu. Namun, filem ni tidaklah sesuai untuk bebudak kerana kata katanya yang agak kasar. Itu piliihan anda sendiri. Pada aku, Kingsman: The Secret Service ialah sebuah Bond klasik yang bertemu dengan teenage Bond yang enjoyable and fun. 

4.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...