Thursday, November 20, 2014

Review: Queen

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Vikas Bahl
Pelakon | Kangana Ranaut, Lisa Haydon, Rajkumar Rao

Filem ni memang tersangat sangat ohsem. Ianya truly magical dan beautiful. Macam gadis yang sangat cantik di mata, jenaka di wajahnya, dan cinta di hati. Perfect untuk membawa kita kea lam khayalan, sambil menikmati hiburan yang disajikan. Masterpiece yang tersangat hebat. Oh, nampaknya aku terpuji lebih untuk filem ni. Bukan apa, ianya terlalu melekat di hati. Takpelah kot puji lebih lebih sikit, kan? 

Queen bukan sahaja menghiburkan. Penyampaiannya adalah perkara yang sangatlah menarik, clear dan fantastic. Bukan hanya paparkan seks semata mata, ianya filem tentang tradisi India vs tradisi luar. Kisah tentang buka mata, menerima dan menolak apa yang boleh dan tidak. Cerita tentang adaptasi dengan budaya yang ada, dan perbandingan mana lebih baik diantaranya. 

Vikas Bahl berjaya menjadikan Queen seperti sebuah realiti show yang sempurna. Perjalanan Rani, nampak seperti sebuah real life. Keselesaan Kangana Ranaut nampak menjadi dirinya yang sangat manja, pemalu dan lebih tradisional walaupun dia sebelum ni rajin benar berlakon watak seksi. Pelakon ni berjaya menyampaikan sesuatu yang segar, dan terbaik dari ladang! 

Queen berbicara tentang realiti masyarakat India. Cerita tentang perjalanan hidup gadis yang sentiasa ditentukan oleh keluarga dan tidak mampu untuk bersuara memilih jalan hidupnya yang tersendiri. Dalam kisah ni, Rani yang dikenali sebagai Queen oleh tunangnya, tetiba bertemu dengan jentolak besar yang menghalang hidupnya. Tetiba saja, naluri lelaki tunangnya yang ego menyebabkan perkahwinan yang bakal terlaksana terhenti tengah jalan. 

Disinilah lahirnya the new Rani. Kita akan dibawa ke Paris dan sekitarnya dan melihat bagaimana seorang gadis yang pemalu, naïf dan sangat sukar untuk menentukan kehidupannya yang kusut ni menjalani kehidupan yang baru. Dan, disinilah the fun begin! 

Aku sangat enjoy dengan lakonan Kangana. Dialog dan skripnya digarap dengan cantik. Malah, babak babaknya juga sangat segar dan ada kick! Kadangkala, boleh buat aku tersenyum sorang sorang. Ianya tentang travel, so siapa yang rajin dan pernah alami travel alone memang akan rasa filem ni dekat sangat dengan korang! 

Filem ni memang sebuah filem yang jauh dari tipikal filem Hindi. Memang tak ada lagu yang betul betul muat, dan semuanya hanyalah menjadi background filem. Bagi yang nak rasakan sesuatu cerita yang segar dan tidak mengecewakan, Queen adalah sebuah filem yang layak untuk ditonton. Sebuah makanan yang manis, dan cukup rasa. 

Queen sebenarnya mengajar kita yang hidup kita adalah pertarungan yang menyakitkan. Namun, dalam kesakitan itu, ada sesuatu yang tersembunyi dan lebih indah. Yup, kehidupan kita wujud atas apa yang kita telah tentukan. 

4.5/5

No comments: