Sunday, November 23, 2014

Review: The Hunger Games - Mockingjay Part 1

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Francis Lawrence
Pelakon | Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth

Siri ketiga filem The Hunger Games kali ni lain dari yang lain. Tidak seperti filem pertama dan kedua yang memang memaparkan apa itu Hunger Games, sekuel ketiga ini bertindak seperti mengalih ceritanya kepada sesuatu yang lebih berat, beyond apa yang dipaparkan dalam dua filem sebelum ni. Katniss Everdeen nampaknya diberatkan menjadikan dirinya diuji lebih jauh ke depan dalam filem pertama untuk adaptasi terakhir novel ini. 

Mockingjay bertitik tolak dari pengakhiran filem sebelum ni. Permulaan filem ni dipenuhi dengan drama yang hanya boleh dapat dirasa kalau korang dah tonton filem filem sebelumnya. Saat Katniss dan Peeta terpisah, cerita ini bergerak ke arah seperti mahu menguji sejauh mana watak wanita ini boleh pergi. Dan itulah Mockingjay sebenarnya. Tentang jiwa seorang wanita dari zero, dan menjadi hero! 

Episod pertama Mockingjay ini dipenuhi drama, tidak seperti filem sebelum ni yang lebih bersifat entertainment. Mockingjay membawa kita menyelami Katniss dalam jiwa yang lebih dalam. Dan dalam kesengsaraan dan tekanan yang dialami selepas semua event dalam filem sebelum ni berlaku. Senang cerita, Mockingjay ialah setup untuk pengakhiran yang gelap, dan menakjubkan. 

Francis Lawrence menekankan drama, dan tidak aksi. Sekaligus, ianya sedikit mengecewakanlah kalau orang yang nak tonton aksi. Manakan tidak, segala aksi aksi semuanya sangat pendek dan tidak dipaparkan dengan sedaya upaya. Lawrence menekankan emosi dan juga karakter lebih dari aksi aksi yang menarik. Oh, aku sangat keciwa! 

Senang cite, filem ni memang sebuah filem setup. Bayangkan habiskan masa untuk install semuanya untuk episode 2 tahun depan. Fuh, tak rasa yang ramai akan dapat tahan dengan install menginstall yang agak lama dan panjang. 

Tapi, takpelah sebab Mockingjay berjaya mengakhirkan filemnya dengan kejutan yang agak menarik. Babak curi masuk ke dalam Panem tu agak ohsem walaupun aku rasakan ianya hanyalah sebagai paparan untuk menggerakkan cerita. I really wish that ianya lebih dari sekadar masuk bangunan, bukak pintu dan kemudiannya suddenly end up kat District 13 semula tanpa kita tahu apa yang sedang berlaku tadi. 

Jennifer Lawrence mungkin membawa karakternya dengan ok. Tapi, dramanya buatkan aku rasa bosan kadangkala. Pada aku, semuanya cerita hanyalah dipersembahkan sebagai sekuel yang hanya tidak lebih sekadar sekuel. 

So far, ianya hanyalah filem setup yang ditonton sebab aku nak tonton sebagai continuation sahaja. Tak ada lebih dan kurang. Aku mengharapkan Mockingjay 2 memang berbaloi baloi dengan setup yang agak rancak dan makan masa yang lama ini. Untuk Part 1, ianya hanyalah filem yang penuh dengan drama dan aksinya boleh dikira. Sebuah drama yang boleh tahan, untuk melihat the real hunger games, ianya mendukacitakan. 

3/5

No comments: