Monday, November 10, 2014

Review: Holiday; A Soldier Is Never Off Duty

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | A.R Murugados
Pelakon | Akshay Kumar, Sonakshi Sinha, Govinda

Thupakki arahan A.R Murugadoss pada tahun 2009 pernah cetus kontroversi. Biasalah, kalau bab bab terrorist ni, memang ada pihak yang mudah terjentik. Tapi, terjentik ke tidak filem lakonan Vijay tu sangatlah ohsem dan menjadi dalam segala macam. Segala scene yang ‘clever’ dan ‘nampak cekap’ menjadikan Thupakki antara filem Tamil yang sukses pada tahun itu. Mungkin kesuksesan itulah yang bawa pengarahnya untuk ‘remake’ filem ni ke Bollywood. 

Aku tak tahu kenapa, aku sebenarnya kurang gemar kepada lakonan Akshay Kumar. Lakonannya terlalu banyak dalam filem Bollywood sehinggakan menonton wajahnya saja boleh buat aku rasa loya dan perlu makan panadol. Tapi, AR Murugadoss pulak seoalah olah nak mem’panadol’kan aku dengan meletakkan pelakon ni sebagai pelakon utama Thupakki versi Bollywood, HollidayL A Soldier is Never Off Duty! Skema giler kan tajuk dia! 

Tidak seperti Thupakki yang lebih kepada keganasan yang nampak lebih kejam dan mencetuskan kontroversi, Murugadoss nampak seperti mahu menyucikan sisi sisi dosa Thupakki dengan memberatkan isu patriotism dan menghilangkan identity pengganas. Maka, filem ni tidak menjadi satu isu besar sebab pengganasnya hanyalah pengganas versi filem. 

Murugadoss juga nampak menggunakan sepenuhnya teknologi yang ada di Bollywood untuk filem ni. Dari satu sudut, Holiday nampak lebih kemas dan juga mempunyai visual yang lebih baik dari filem asal. Malah, ada aksi aksi yang dikoreograf dengan baik yang menjadikannya lebih baik dari aksi filem asal. Namun, aku rasakan bila Akshay Kumar sebagai main hero, Holiday nampak ‘lembut’! 

Bollywood perlukan pelakon yang nampak lebih ganas dan macho dari Akshay Kumar untuk gantikan watak yang Vijay pegang tu. Malah, Sonakshi Sinha dan Akshay Kumar nampak macam tak kena. Macam sangat sangatlah tak padan. 

Dari sisi adaptasi cerita, Murugadoss mungkin bijak menambah baik beberapa scene Thupakki yang ikonik dan menjadi simbol kekuatan filem asal. Permainan ‘buli membuli’ antara Virat Bakshi dengan pengganas memang sebuah plot yang menjadikan super hit. Penonton tidak datang tonton filem ni untuk plot cintanya, tetapi menonton untuk scene ‘ajaib’ yang dibuat semula! 

Namun begitu, secara peribadi, scene Vijay betulkan tangannya yang terkehel yang aku rasa antara scene yang diingati dalam Thupakki sangatlah kurang menjadi bila Akshay Kumar pulak buat benda yang sama. Oh, sangat lawak! 

Filem ni punya plot yang memag masala. Kisah cinta Saiba dan Virat yang di tengahnya muncul pulak watak lakonan Govinda mungkin sebagai ‘kawasan rawat dan rehat’. Kelajuan permainan pengganas dan Virat tidak dapat dinafikan sebagai sebuah kekuatan Holiday. Walaupun Akshay Kumar nampak ‘melembutkan’ Thupakki, filem ni masih lagi melekatkan sentuhan Murugadoss yang sangat bertaring dan memuaskan. 

4/5

No comments: