Akan Datang!

Friday, November 28, 2014

Review: Deliver Us From Evil

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Scott Derrickson
Pelakon | Eric Bana, Edgar Ramirez, Olivia Munn

Semenjak The Conjuring jadi satu filem yang famous sebab adaptasi dari real account, maka muncullah satu lagi filem yang punya ciri ciri yang sama. Bukannya sebelum ni tak ada filem yang diambil dari pengalaman seram sebenar, Cuma semejak The Conjuring ni, pengarah lebih banyak cuba menyeramkan penonton dengan cerita yang lebih nampak real dan dekat dengan kebenaran. 

Diadaptasi dari buku yang sama, kisah polis bersara yang terlibat dengan pengusiran syaitan ini asalnya hanyalah sebuah memoir. Namun, mungkin kerana kisah Ed dan Lorraine Warren itu menjadi superhit, maka Scott Derrickson mengarah filem ni. Derrickson nampaknya gemar mengarahkan filem yang lebih kepada seram yang berdasarkan kisah benar. The Exorcism of Emily Rose adalah salah satu filem arahannya. 

Filem kali ni tidak seperti filem seram arahannya itu, Deliver Us From Evil lebih memberatkan kisah penyiasatan yang di dalamnya terisi unsur unsur seram. Derrickson tidak membina sebuah kisah yang betul betul seram tapi mengajak penonton untuk mengalami satu perjalanan kisah hidup polis ini dan meniru gaya cerita The Conjuring. 

Ada drama dan kisah keluarga, dan tekanan yang dialami keluarga Ralph Sarchie semuanya diadun. Konflik family, penyiasatan tentang rasuk dan kes misteri, sehinggalah ke konklusi ialah seperti sebuah ramuan yang sangat sangat mengikut filem James Lee itu. Cuma, apa yang bezanya ialah filem ni lebih berat pada misterinya. 

Deliver Us From Evil menggunakan pendekatan visual yang gelap hitam. Derrickson menggunakan pengarahan yang diterapkan dalam Sinister dan juga filem seramnya yang lain. Gelap, hitam dan merimaskan sebab kalau korang tonton dalam keadaan tutup lampu, confirm korang akan rasa rimas dan juga tak selesa. 

Mulanya aku agak kurang seronok dengan penyiasatan, sebab aku bukanlah gemar sangat nak main cantum cantum misteri ni. Tetapi, lama kelamaan, kes yang diberikan semakin unik dan membongkar satu persatu misteri sehinggalah fasa terakhir dimana sesi pengusiran syaitan berlaku. Boleh dikatakan graf ceritanya makin lama makin menarik semaksima mungkin. 

Babak paling best ialah babak last. Aku rasakan energynya sangat ohsem dan superb. Memang pengakhiran filem yang nampak macam tok bomoh filem Melayu je, tetapi kerja buatnya sangat menjadikan babak tu energetic. 

Eric Bana yang tidak dinafikan lakonannya. Ditambah pulak dengan garapan yang nampak real dan dark. Deliver Us From Evil menjadi sebuah filem penyiasatan seram campur hantu dan kejut kejut yang aku rasakan unik dan menarik. Walaupun tak ada babak terkejut yang unik dan fresh, atmosfera yang gelap dan seram melalui gaya Derrickson menjadikan filem ni satu lagi filem seram yang boleh dinikmati! 

3.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...