Akan Datang!

Monday, November 3, 2014

Review: Anak Jantan

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Faizul A Rashid
Pelakon | Farid Kamil, Nora Danish, Farid Kamil, Qi Razali

Pertamakali masa aku tau filem ni, aku tertarik dengan promo yang dicanang. Katanya, ini ialah filem aksi terhebat tahun 2014. Maka, ayat tu buat aku rasa mual. Tak percaya, ada ke filem yang boleh dilabelkan sebagai hebat walaupun masih belum ditayang? Bingung lagi membingungkan, siapa punya claimlah yang katakan macam tu. Sekurang kurangnya, souce claim tu harus ada. Baru ada keyakinan doh! 

Ternyata, apa yang dicanang hanyalah mimpi disiang hari. Pandangan aku ternyata betul. Selesai menonton, aku rasakan filem ni berjaya menipu penonton. Dipancing dengan hiasan aksi yang dikatakan terbaik, filem ni end up jadi filem Anak Jantan yang hanya melekatkan separuh kejantanannya. Dalam erti kata lain, filem ni gagal untuk jadi filem aksi yang hebat. Hanya sekadar menjadi filem yang boleh dilabel ‘kebudak budakan’. 

Bertatih lama lama berjalan. Keinginan nak masukkan elemen special force, tambah pencelup kisah pengganas dan juga dendam masa lampau menjadikan filem ni janggal. Aku tak katakan filem ni punya premis yang teruk, tetapi aku nak cakap tentang bagaimana filem ni dibina. Segala sifat hebatnya hilang dengan plotnya yang dibina dengan tipikaliti, dialog yang sangat boring, dan lakonan pula macam robot yang gagal berfungsi dengan baik! 

Jujurnya, Nora Danish gagal untuk menjadi orang utara. Aku tak tau pasai pa tah dia ni gagal sangat untuk lakonan kali ni. Wataknya macam ada sesuatu yang hilang. Mungkin ada pelakon lain yang lebih baik untuk gantikannya. Farid Kamil mungkin sekadar biasa biasa. Bront mungkin boleh tahan walaupun dia tak diberi peluang untuk jadi lebih ganas. 

Untuk aksi pula, aku mungkin kalau tutup mata sebelah macam mata lanun, aku masih belum puaslah. Aku puji dengan usaha untuk koreografi, tapi aku masih tak mampu tolak yang Lari lakonan Aaron Aziz arahan Ahmad Idham lebih menyerlah dalam hal ni. Ohsem dan ganas. Yang Anak Jantan ni pula paparannya nampak tak original dan tidak ada kick! Nak buat moment aksi yang ohsem, tapi hanyalah pinjam aksi dari Ong Bak dan filem thai! Something fresh takde ke? 

Editing pula tahap biasa dan drama. VFX pula sederhana jugak. Babak letupan sangatlah low class. Tapi takpelah kan. Cuma aku sangat tak puas hati dengan blur /kabur yang dibuat pada suratkhabar thai, topi polis thai, dan plate motor thai. Aku tak paham, kalau kau nak buat pasal terrorist, yang blur blur ni banyak sangat buat apa? Sangat mengganggu. 

Senang cakap, filem ni hanyalah filem line clear! Korang akan faham kalau korang selalu atau pernah ambil masa untuk tonton filem Line Clear. Memang licin, dan sangatlah menghampiri filem sampah MIG. Kering kontang, kurang rempah, emosi yang lemah dan plot gagal dilakar dengan sempurna, tambah dengan loghat yang sangat geli di telinga. 

Secara peribadi mahu katakan yang Anak Jantan rebah dan tak mampu diakui hebat. Kalau producer yang syok sendiri cakap filem ni hebat, seharusnya producer saja bayar tiket dan bagi untung syok sendiri. 

2/5

4 comments:

Lea IsNawi said...

Memang xlayan citer melayu

Nurhaziq Abdul Hafiz said...

macam tak best je filem ni sbb pelakon dia tak best. hahaha

eatspot said...

Karyawan filem melayu ni cakap ja .. buat .. adoooiiii .. baik tengok suamiku encik sotong .. hahahaha

Unknown said...

Aq setuju 100%,citer mcm harap,pengarah main tngkap muat je,filem bapak bosan gler,stakat ni yg terbaik kat Malaysia ni,cume Shamsul yusuf je.

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...