Thursday, October 2, 2014

Review: X Men - Days of Future Past

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Bryan Singer
Pelakon | James McAvoy, Michael Fassbender, Hugh Jackman

A set up to a new level of X Men plot. X Men: Day of Future Past pada aku macam satu kisah yang cuba untuk buat wira wira superpower ini nampak macam menghadapi konflik yang lebih besar dari kisah kisah dulu. Maksud aku, dark sidenya lebih ditonjolkan berbanding filem filem dulu yang lebih kepada kisah yang layak dan mudah difahami oleh kanak kanak yang minat X Men. Pada aku, Day of Future Past akan mengelirukan golongan ini, tetapi menghiburkan peminat tegar X Men. 

Sorylah na, aku tak baca komik dan aku x expect untuk expert dalam memahami all the things about X Men. Tapi, apa yang aku nampak since X Men: First Class, filem X Men dah mula mengambil rentak baru yang lebih energetik, lebih drama, lebih emosi, dan lebih dos pada karakternya yang pelbagai. 

X Men: Days of Future Past pula nampak seperti satu ‘bridge’ untuk connect satu gaung besar antara First Class dan tiga filem X Men yang wujud sebelum itu. Namun, dalam usaha untuk mencantumkan semuanya dalam satu ‘universe’, filem ni nampaknya tidak mampu menandingi kekuatan Marvel untuk membina plot dengan kemas. In the end, Days of Future Past nampak bercerita, tetapi persoalan masih timbul di sana sini. 

Paling terserlah, ialah Xavier yang masih beroda. Mungkin ada explanation yang aku kurang teliti dan fahami, tetapi, jika Xavier telah berpindah ke badan orang lain (berdasarkan kematiannya dalam X Men 3) tentu Xavier boleh berjalan. 

Apapun, X Men: Days of Future Past berjaya memberikan cerita yang ringkas dan memuaskan. Berbekalkan kisah Wolverine yang travel ke masa lalu untuk memperbetulkan keadaan, kisahnya sangat padat dan penuh dengan babak babak yang cantik dan kemas. Setiap babaknya diadun dengan aksi, drama dan juga kekuatan yang tersendiri. 

Kisah ni tak adalah macam reunion sangat pun. Kemunculan Storm, dan beberapa mutant lain nampak seperti satu cameo apabila kisahnya hanya mementingkan kisah Wolverine dan Mystique dalam masa lalu. Justeru, aku rasa bagi yang nak menyaksikan more mutant in action, korang akan rasa sedikit kekecewaan apabila Magneto nampak menyerlah lebih walaupun aku lebih suka Quicksilver itu dibanyakkan babaknya. He’s unik! 

Bryan Singer ternyata memberi lebih kekuatan pada visual dan juga penceritaannya. Walaupun aku rasa ceritanya sangatlah simple, Bryan cuba memberikan sebuah cerita yang nampak complicated dan menyakinkan. Bryan Singer berjaya menghitamkan kisah superhero ini dan menjadikannya lebih dewasa dari filem filem sebelum ini. 

Nampaknya, X Men tidak lagi akan menyaksikan kisah Magneto vs Prof X secara langsung lagi. Ianya bakal menjadi sebuah kisah yang lebih besar apabila sekuelnya X Men: Apocalypse bakal muncul 2016 nanti. X Men: Days of Future Past pada aku antara filem X Men yang well-crafted, emosinya cantik, dan pasti puaskan fan tegar X Men. Plot hole dan persoalan ringan yang timbul, boleh diabaikanlah. Hiburan yang sangat best! 

4/5 

p/s: bagi yang nak penjelasan tentang plotholes filem ni, klik link di bawah 

1 comment:

Epi Ma said...

1 kureng, xde scene wolverine (versi future yg ada cakar adamantium) berlawan dgn sentinel. dlm animasi x men dulu yg tu la yg bestnye