Akan Datang!

Tuesday, October 7, 2014

Review: V/H/S/2

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Jason Eisener, Gareth Evans, Timo Tjahjanto, Eduardo Sánchez, Gregg Hale, Simon Barrett, Adam Wingard
Pelakon | Lawrence Michael Levine, Adam Wingard, Jay Saunders, Fachry Albar

Jujurnya, filem ni sudah pergi far away. Secara peribadi, filem ni sebenarnya sudah hilang taring asalnya seperti mana yang dirasa dalam filem pertama. Darahnya, ngerinya, rasa peningnya, rasa nak makan Panadol sampai habis botolnya, dan semua kehisteriaan yang dialami dalam filem pertama sebenarnya tidak ada sepenuhnya dalam filem kedua ini. Namun, ada sesuatu yang istimewa tentang filem ni. Apa dia? 

Kita bakal tengok Gareth Evan, si pengarah filem aksi The Raid dan Merantau dari Indonesia tu mengarah filem found footage yang aku kira pertamanya untuk filem besar sebegini. Yalah, ianya dari Indonesia beb! Dan itulah antara suntikan excitement yang berjaya buat aku menunggu. 

Kumpulan pengarah kali ni ialah Jason Eisener, Gareth Evans, Timo Tjahjanto, Eduardo Sanchez, Gregg Hale, Simon Barrett dan Adam Wingard. Hampir kesemuanya pengarah yang pernah mengarah filem seram tersohor dan epic! Dan termasuk frame narrative, semua ada enam filem pendek yang bakal disaksikan. 

Frame narrativenya agak mengecewakan. Simon Barrett melalui Tape 49 pada aku gagal untuk mencari sesuatu yang baru dan lebih baik dari filem V/H/S yang pertama. Pengarah ini seperti mengulang benda yang sama, dan juga syot yang sama untuk mewujudkan misteri, dan ya, sebagai frame narrative yang menjadi tulang belakang filem, ianya agak menghampakan. 

Filem pendek pertama, Phase 1 Clinical Trials arahan Adam Wingard pula agak weird dan unik. Sebuah perlanggaran antara robotic dan hantu yang agak pelik, but ya, it works. Adam Wingard kurang atau gagal mewujudkan misteri yang cantik, tapi kerja kameranya, iaitu pandangan mata robotic tu antara sesuatu yang unik dan tidak mengecewakan! 

A Ride In The Park arahan Eduardo Sanchez dan Gregg Hale pula mengetengahkan zombie. Viewnya pulak dari kamera yang dipasang atas topi keledar pengayuh basikal. Its quit boring sebab banyak single syot dan zombie, bukan subjek yang aku suka. Lagipun, semua adegan koyak rabakkan perut manusia seems cliché to me eventhough both directors beri satu view yang berbeza. 

Pengarah The Raid, Gareth Evan bersama Timo Tjahjanto berjaya memberikan rasa kagum. Bukan apa, sebuah filem pendek yang berbahasa Indonesia di dalam filem Amerika yang tidak mengecewakan, dibawa bersama sebuah idea gila yang out of Nusantara punya kebiasaan. Puas hati walaupun ceritanya nampak janggal. Sedikit rasa kurang selesa dan geli bila fuck, shit diucap berkali kali oleh orang Indonesia. Sangat tak sesuai! 

Slumber Party Alien Abduction pula ada sedikit rasa gayat. Walaupun kerja kameranya sesak sebab ianya view dari kamera yang dipasang pada anjing, twistnya berjaya memberi rasa menonton mini Super 8. Tidak mengecewakan. 

Keseluruhannya, V/H/S/2 ada naik turun. Tak macam filem pertamna yang mampu hold momentum dengan lebih baik dari yang ni. Namun, filem ni berjaya memberikan satu view baru untuk genre found footage. Ianya seperti satu pesta filem found footage dan penonton sebagai tukang tonton akan menilai dari A ke Z yang mana bakal mendebarkan hati. Korang pula, antara keenam enam short films ni, mana paling best? 

3.5/5

1 comment:

http://twone2121.blogspot.com/ said...

http://www.imdb.com/title/tt3704538/?ref_=ttvi_tt no 3 punye...

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...