Akan Datang!

Saturday, September 27, 2014

Review: Her

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Spike Jonze
Pelakon | Joaquin Phoenix, Amy Adams, Scarlett Johansson

Amat pelik untuk sebuah filem yang berpusat pada seorang sahaja watak mampu untuk membawa penontonnya berlayar seolah olah melihat satu kepelbagaian karakter dalam filem itu. Filem sebegini, memang agak pelik sebab penonton dibawa untuk takjub dan mengikuti seorang watak yang tidak dikenali dalam ceritanya yang pelik lagi misteri. Itu Spike Jonze bawak untuk filem Her! 

Filem ni berada di satu dunia yang jauh, terasing dan mengasingkan minda penonton dari penontonan kisah biasa. Kita diperkenalkan dengan watak Theodore lakonan Joaquin Phoenix yang nampak lonely dan selalu duduk sorang sorang, bercakap dengan suara komputer yang menjadi kehidupannya. Memang dari situ dah pelik dan kita mula accept filem ni sebagai si fi. 

Kemudian, datang satu lagi kisah besar yang akan menjadikan Her sebuah filem yang unik. Samantha, the voice yang menghiasi filem ni dengan warna menjadikan Her sebuah filem romantik yang sangat pelik. Maklumlah, Samatha ini bukanlah manusia, tetapi satu ciptaan dunia itu yang sangat unik. 

Maka, bagi yang menerima dan mula masuk dalam cerita dan cintanya, Her akan menjadi sebuah buaian cinta yang sangat romantik. Namun, ianya sangat pelik dan weird apabila kita hanya menonton seorang lelaki yang sedang bercinta dengan suara komputer. 

What the heck! Scarlett Johansson berjaya memberikan roh dan jiwa pada filem ni. Dengan berbekalkan dialog antara Theodore dan Samatha, Her berjaya mengekalkan momentum cinta dan nafsunya walaupun hanya berbekalkan lakonan Juaquin Phoenix dan suara Scarlett Johansson. Tak dinafikan Black Widow ni punya suara yang sangat memukau walaupun badannya taklah seksi mana (seperti yang ditonton dalam Into The Skin). 

Penonton akan rasa bosan jika kurang biasa menonton filem yang pelik. Maka, bagi yang ingin menonton, aku nasihatkan yang filem ni tidak dilakar di alam nyata, tidak real, dan berteraskan fantasi semata mata. Berimaginasi antara sesuatu yang penting saat kau tonton filem yang lonely dan weird sebegini. 

Apapun, walaupun filem ni pelik, aku faham yang filem ni cuba ungkap pasal love dan jiwa seseorang. Tentang persoalan hubungan yang sebenar, dan apa akan jadi kalau teknologi terlalu menjadi manusia. Huh, I wish one day Samantha is real! 

Ok, overall memuaskan. Untuk yang mahukan filem romantik yang berlainan, mampu buat korang sentap dan rasa jiwang, Her mungkin menarik untuk korang. Namun, korang takkan dapat rasa kisah cinta biasa dan momen biasa kerana Her adalah sebuah filem yang unik, pelik dan segar! Korang rasai sendiri dan lalui jiwa cinta Theodore dalam dunianya. 

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...