Akan Datang!

Friday, September 19, 2014

Review: A Haunted House

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Michael Tiddes
Pelakon | Marlon Wayans, Essence Atkins, Cedric The Entertainer, Nick Swardson

Selepas lama tak datang dengan filem filem parody selepas tamatnya Scary Movie dan filem seangkatan, Marlon Wayans, akhirnya datang dengan filem parody terbaru ni. Filem ni memang kalau korang tak suka Scary Movie, aku tak sarankan untuk tonton. Pasal pe? Sebab filem ni hanyalah filem kosong yang ditonton untuk membuang masa. Yup, nothing to remember, nothing to forget. Semuanya ruang kosong yang bercerita. 

Bagi yang biasa dengan parody, korang pasti akan tengok satu perkara, filem apa yang diparodikan dan bagaimana mereka connect each filem menjadi sebuah cerita baru yang kelakar. A Haunted House mengambil idea Paranormal Activity, dan beberapa filem found footage. Bagi yang suka Paranormal Activity, filem ni ialah versi kelakar untuk filem seram itu. 

Mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan, lawak yang sangat kasar, dan babak yang sangatlah bodoh, A Haunted House bukanlah sebuah filem yang mementingkan plot. Malah, tak perlu untuk persoalkan logika dan semua itu ini tentang cerita kerana apa yang mahu diberi hanyalah kelakar yang bodoh dan enjoyable. 

Komen aku tentang filem ni, aku rasakan ianya berjaya mengembalikan aura Scary Movie setelah filem filem parody mulai menurun kualitinya. Walaupun sebenarnya kualiti filem ni sebenarnya sama je dengan kualiti filem parody lain, garapan Marlon Wayans dan Rick Alvarez dibawah arahan pengarah Michael Tiddes nampak segar dan sedap dipandang. 

Malah, Marlon Wayans memuaskan disamping Essence Atkins. Kalau nak bandingkan filem komedi parody dengan filem ni, boleh tahan jugaklah gabungan mereka. Kalau banding dengan filem lain yang bukan parody, korang pahamlah mereka berada di aras mana. 

Gaya kameranya simple dan berjaya untuk memberi aura found footage. Dan babak Paranormal Activity berjaya diparodikan walaupun kadangkala ianya nampak menjengkelkan dengan babak babak yang keterlaluan. 

Ianya filem yang baik untuk ketawa, bukan untuk menang anugerah ke apa, tapi untuk santai ringan bersama rakan rakan (bukan family kot), filem ni boleh layan. Kebodohan yang disajikan mungkin memuaskan sebab kadangkala melihat sesuatu yang bodoh boleh hilangkan stress orang pandai. Sebuah filem dengan simple plot, dan simple karakter yang korang akan suka. 

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...