Akan Datang!

Tuesday, September 30, 2014

Review: Edge of Tomorrow

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Doug Liman
Pelakon | Tom Cruise, Emily Blunt, Bil Paxton

Filem ni meraikan time travel yang sangat lain dari yang lain. Aku pernah tonton Loopers, tapi cara time travelnya mungkin jauh berbeza dari Edge of Tomorrow. Filem ni seolah olah meraikan elemen time travel dengan membawa watak kita, si Cage yang dituduh belot berada dalam satu time travel yang melampau. Mana tidaknya, kalau tak puas hati, boleh pulak reset balik untuk ubah perkara, kan! 

Itulah keunikan filem ni. Elemen time travelnya diukir dengan cara main, kalah, mati, reset balik! Macam main game kat dalam pc ataupun apa apa jelah platformnya. Cuma bezanya, kita tidak mampu untuk mengawal dan hanya menyaksikan permainan ini bermain dengan sendirinya dan dikawal pengarahnya sahaja. 

Mungkin bagi yang kurang biasa dengan filem time travel, filem ni sedikit mengconfusekan. Bukan apa, elemen time travelnya pekat, dan the whole film ialah tentang time travel dan perubahan dalam setiap perjalanan hidup kerana déjà vu. Dan, penonton perlu paham rules of time travel yang ditanam supaya dapat join the story! 

Filem adaptasi All You Need Is Kill tulisan Hiroshi Sakurazaka ini diadaptasi ke lakonlayar oleh Christopher McQuarrie, Jez Butterwoth dan John-Henry Butterworth dengan suntikan elemen yang pelbagai. Kita disajikan dengan kisah cinta tak kesampaian Rita dan Cage, juga disulam dengan komedi time travel yang sangat menjadi, juga keseriusan dalam cerita patriotik. 

Pengarahan Doug Liman tidak dinafikan menjadikan filem ni padat dengan moment yang menjadi. Penonton perlu stay awake untuk kenalpasti detail ceritanya, dan kalau tak pun, confirm akan stay awake jugak sebab korang nak tengok bagaimana twistnya akan berlaku. 

Aku rasakan yang Doug Liman ni nak spoofkan filem Starship Troopers, pastu campur aduk dengan elemen time travel. Pastu, campur lawak sana sini, dan yup, maka jadilah Edge of Tomorrow yang sangat menghiburkan ni. 

Lakonan pulak, aku rasakan lakonan Tom Cruise antara yang terbaik. Walaupun sebenarnya, aku kurang tahu beza wataknya sebab dulu, bila tonton Oblivion, cara dia bawa karakternya lebih kurang. Lembut tapi pada masa yang sama bila beraksi, mampu memberikan elemen energy yang sempurna. Cuma aku rasakan dia sangat bagus berjenaka! Hah, itu yang aku rasa baru aku nampak. 

Honestly, aku rasakan Edge of Tomorrow ialah roller coaster ride yang sangat menarik. Permainan time travel yang aku rasa paling simple dan mudah tetapi berjaya membuatkan kita bercerita selepas menonton. Dan, korang tau tak satu perkara, aku dah tulis dah review ni suatu ketika dulu, dan korang mesti tak percaya. Tapi, believe me, aku dah tulis review ni dulu! 

4/5 

p/s: bagi yang confius tentang ending Edge of Tomorrow, klik link ni. 

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...