Saturday, June 21, 2014

Novel: Cloud Atlas (David Mitchell)

klik untuk gambar besar

Novel ni dah dibikin filem oleh pengarah The Matrix. Cloud Atlas ialah novel tahun 2004 yang ditulis penulis David Mitchell. Pertama kali bagi aku untuk membaca penulisan novel ni kerana terpukau dengan filem yang digarap Watchowsky brothers. Maka, sesi membaca pun bermula. Dan ya, membaca buku ini ibarat seperti satu mesin masa yang membawa aku dari masa lalu, merentas ke masa sekarang dan seterusnya masa depan yang sangat menarik. 

Enam cerita pendek yang mana setiap satunya berkait antara satu sama lain dalam momen kecil cerita sebelumnya, Cloud Atlas amat menunjukkan gaya David Mitchell yang cuba memberikan enam cerita dalam enam cara penulisan yang berbeza. Setiap satunya memiliki rohnya yang tersendiri. Dan dari setiap roh itu, anda seolah olah merasakan seperti membaca novel yang mana enam tajuk dicombine jadi satu. 

klik untuk gambar besar
Antara yang menarik dan best ialah An Orison of Somni yang pada aku paling best sebab ianya futuristic. Namun, jika baca bab ini saja pun tak jadi jugak. Sebab apa yang berlaku dalam Orison of Somni ialah satu keadaan yang terjadi hasil dari kisah sebelumnya. Dan paling susah nak baca ialah Slosha’s Crossin sebab penulisannya yang agak sukar bagi aku. Nak kena telek satu satu wordnya untuk paham. 

So far, ianya novel yang cantik. Complicated sekali sekala. Enam cerita yang sangat rare dan memuaskan. Malah dalam penceritaannya ada revolusinya yang tersendiri. Brilliant dan juga bervisi, Cloud Atlas adalah novel science fiksyen yang sangat lain dari yang lain. 

3.5/5

No comments: