Tuesday, April 29, 2014

Review: Sejoli - Misi Cantas Cinta

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Osman Ali
Pelakon | Bront Palarae, Maya Karin, Remi Ishak, 

Lepas Ombak Rindu, Osman Ali tampil lagi dengan filem cinta. Kali ni aku tengok cerita ni lebih ringan dan tidaklah seberat Ombak Rindu yang memerlukan berbekas2 tisu untuk disediakan sebelum tonton filem. Hmm.. nampak juga dalam filem ini, Osman Ali kembali ke trek filem filem ringan yang tidak membuatkan aku ianya sangatlah tidak menunjukkan sebuah kualiti sebenar Osman Ali. Pendek kata, ianya sebuah filem biasa untuk rakyat biasa. 

Sejoli: Misi Cantas Cinta ini memang punya idea yang sangat sweet. Dan berfikir tentang cinta dan satu misi mencantas cinta, ianyanya lebih membuatkan aku teringat kepada filem seperti The Wedding Breaker dan juga seangkatan. Filem pasal nak kahwin tetapi ada orang cuba untuk buat supaya perkahwinan tu tak jadi. Itulah cerita filem ni. 

Berbekalkan tiga misi yang akan memusnahkan sebuah pasangan yang sedang bercinta, Sejoli memberikan persembahan yang pada aku agak bermain main pada separuh awalnya yang sekaligus tidak menampakkan yang ianya sedang bercerita dengan serius bersama komedinya. Jujurnya, permulaan filem ni sangatlah suram dan membuatkan aku rasa blank kejap sebab persembahannya yang agak kurang menarik. 

Perjumpaan Gina dan Joe mungkin satu insiden penting yang punya penikberatan yang sangat perlu. Namun, apa yang harus dititikberatkan lagi ialah bagaimana sepatutnya sebuah filem komedi itu patut jadi. Sejoli mula membina komedi dengan Gina dan Joe, namun malangnya aku katakan gandingan Bront Palarae dan Maya Karin amatlah tidak ngam pada awalnya. Babak babak mereka, terutamanya sebelum Gina langgar gerai buah selepas cuba kejar Joe sangatlah kurang ‘kimia. 

Namun, thanks to the skrip yang membantu, semakin filem ni ke tengah Maya Karin dan Bront nampaknya semakin blend up dan mereka boleh serasi walaupun kadangkala masih ada rasa sebaliknya. 

Plotnya sangat simple. Jelas yang Osman Ali tidak mahu stress up apa apa pun dan hanya memberikan komedi caranya dalam filem ni. Dari setiap misi ke misi, aku rasakan ianya tidaklah selawak mana pun. Mungkin Osman Ali tidak semegah mana dalam membuat komedi. Kadangkala komedinya menjengkelkan. Adalah jugak tergelak gelak dalam misi ketiga yang aku rasakan berjaya juga buat aku ketawa. 

Namun, apabila filem ni sudah mula menjadi predictable, Sejoli: Misi Cantas Cinta sudah mula membuatkan aku bosan. Menunggu saat Gina dan Joe bersatu tidak diselitkan dengan emosi yang sepatutnya. Osman Ali banyak bermain main dengan gaya lakonan yang ringan dan santai sehinggalah in the end, finalenya pun tidak ada rasa. Kurang sengat. 

Sejoli: Misi Cantas Cinta mungkin punya idea yang Osman Ali tiru dari luar. That’s okay. Terpulang padanya. Namun, persembahan cinta yang kurang romantik, dengan komedi yang kurang menjadi bersama persembahan yang agak suram menjadikan filem ni sebuah filem yang bergerak dengan cara biasa. Kurang dinikmati pada penghayatannya, namun pada persembahan ceritanya, aku rasa Osman Ali sudah buat yang sehabis mampu. Verdictnya, dia bukan pengarah komedi. 

3/5

No comments: