Akan Datang!

Saturday, April 12, 2014

Review: Nurse 3D

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | Douglas Aarniokoski
Pelakon | Paz de la Huerta, Katrina Bowden, Corbin Bleu

Filem psycho thriller sebegini sebenarnya tidak ramai yang menikmati. Selalunya, psycho thriller jarang menggunakan formula yang berbeza dalam ceritanya. Persoalan yang asyik timbul selalunya seperti siapa killer? Siapa jahat? Dan bagaimana each killing session dilakukan? Apa yang orang dahagakan dalam psycho thriller ialah blood scene, and gruesome killing scene. Dan hanya yang kental dalam melihat babak kejam mampu menonton filem sebegini. 

Nurse 3D, sememangnya ada formula sebegini. Namun, menyaksikan filem ni sebenarnya tidak memberikan apa apa yang baru. Menonton filem yang sudah boleh dijangka bagaimana ianya akan bergerak bukanlah sesuatu yang sempurna penontonannya. Rasa tertanya tanya agak kosong dan hilang. Namun, apa yang menarik untuk disaksikan ialah bagaimana pengarahnya crafting the whole story. 

Melihat pelakon utamanya, Paz de la Huerta yang memang berani berbogel dalam banyak scene filem bukan memberi apa apa sifat ekslusif dalam filem. Malah, adegan seks dan juga semua kekotoran tipikal Hollywood tidak mampu untuk menaikkan filem Nurse ini untuk menjadi sebuah thriller film yang mengagumkan. 

Kenapa? Sebab formulanya tetap sama seperti filem thriller Hollywood yang menggunakan satu pekerjaan manusia dan kemudian memikirkan worst case scenario yang akan berlaku. Nurse 3D, ialah satu paparan bagaimana seorang nurse yang sepatutnya merawat manusia tetapi sebenarnya menggunakan kesempatan ini untuk membuat satu killing spree. Dan ya, worst case scenario yang mungkin memberi pandangan baru – beware of the nurse! 

Kelemahan ketara filem ni ialah bagaimana dialognya yang pada aku agak tidak menjanjikan sebuah kekuatan yang mencengkam. Malah, aku juga rasakan the blood scene sepatutnya lebih banyak daripada dose adegan Paz de la Huerta berbogel atas bawah yang pada aku hanya menjadikan filem ni tidak lebih dari sekadar psycho porno dan bukannya psycho thriller yang sebenar. 

Disebabkan filem ni menggunakan perkataan 3D dalam tajuknya, maka korang akan saksikan beberapa babak filem ni yang direka khas untuk mewujudkan 3D. Namun, menonton dalam format biasa sebenarnya tidak memberikan apa apa kenikmatan apabila melihat pada plotnya yang masih tidak mampu untuk mewujudkan perasaan yang sangat nikmat dalam menonton sebuah filem thriller psycho yang sempurna. 

Pada aku, filem ni mungkin memang hanya memenuhi filem biasa bagi penggemar psycho. Plotnya tidak menjanjikan apa apa yang bagus melainkan sesi cuci mata, dan adegan kejam yang agak oklah even kurang memuaskan. Mungkin kadangkala adegan kejam filem ni menjemukan. Nurse 3D mungkin hanya sebuah filem yang hanya menjamu mata dan bukannya memberikan sebuah kepuasan menonton filem psycho. Sederhana. 

3/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...