Akan Datang!

Saturday, February 1, 2014

Review: Rumah Sewa RM50

Tahun Terbit | 2014
Pengarah | M Jamil
Pelakon | M Jamil, Amirulshah Rozali, Raji Simran, Mayumi Kasuga

Someone tolonglah stop M Jamil dari perasan yang dia adalah pembikin yang reti membikin. Dari Momok sampailah bahan lawak terbarunya, Rumah Sewa RM50, tak ada satu pun yang menyatakan dia ini memiliki darah seni yang mengalir dalam diri. Tak kiralah dari segi lakonan, pengarahan dan juga aspek seni, M Jamil tidak punya jiwa seni yang betul2 buat orang kagum dengan karyanya. Bila dia buat filem, ianya equal to someone stupid buat filem. 

Rumah Sewa RM50 menjadi satu arasa baru filem M Jamil. Sekurang kurangnya, itu aku mampu lihat. Bagaimana M Jamil mahu adapt guna pakai CGI dan juga elemen visual yang mengikut trend mampu dilihat sebagai satu aras baru dalam pengarah bodoh ini. Namun, M Jamil tak pernah sedar yang setiap elemen CGi dan juga visual harus didatangkan dengan sebuah cerita yang mampu seiringan dengan kepuasan visual. 

Aku tahu, visualnya tak seberapa. Macam drama tv yang dibuang dalam tong sampah je. Tapi, kalau nak dibandingkan dengan filem Momok dan seangkatan, Rumah Sewa RM50 ada peningkatan. 

Tololnya cerita ini, maaf aku cakap, ialah kerana filem ni tak bermula dan tak pernah berakhir. Ceritanya bermula dengan seribu satu tanda tanya yang tak pernah dirungkai dalam setiap babak yang mahu bercerita. Sekumpulan lima orang minah mamat yang menyewa rumah dengan harga RM50 itu aku nampak. Tapi, kenapa, di mana, apa mereka buat, dan apa sebenarnya motif cerita, sungguh aku tak nampak. 

Aku buta kah? Eh tak kot. Aku rasa M Jamil itu yang buta sebab dia rasakan premis rumah sewa yang memang menjadi urban legend itu mampu diadaptasi dengan mudah dan kosong. Come on, kau dah ada sebuah premis yang orang boleh kaitkan dengan dunia sebenar. Dan, kau boleh sewa alatan rakaman dan bermain main dalam rakaman, dan in the end, kau berikan sampah busuk kepada orang yang bayar untuk tengok wayang? What the f! 

M Jamil gagal memasukkan jiwa urban legend itu, even ya, ianya sebuah fiksyen rekaan. Sepatutnya, jika M Jamil dan panel skrip hantu dibenarkan untuk mereka apa saja mereka mahu, sepatutnya, karakter dan karakteristiknya harus ditekan. Remember hantu membunuh manusia kerana manusia itu, I mean the character, buat jahat? Revenge hantu ibarat pembalasan atas apa dosa yang karakter tu buat? 

Apa motif mereka dikacau hantu? Come on, a film need a premis, dan shit yang kau bagi, pada aku, itu bukan premis. 

Malah, filem ni tak pernah bercerita. Apa yang aku lihat hanyalah filem yang sedang meracau sendirian dengan lagu lat ta li lat yang sangat busuk. Gamelannya bagus, namun pemilihan sebuah nursery rhyme untuk menyeramkan suasana itu sangat gagal. Argh, kenapa aku rasa macam nak cakap f word berlambak kat sini! Sabar… 

Overall, Rumah Sewa RM50 ialah sebuah cerita yang tidak pernah bergerak. Menonton dari minit ke minit macam satu 'time freeze' xperience. Cerita yang tak bermula, bermula, dan sampai habis pun sedang bermula lagi... tak pernah naik dan tak pernah turun. Inilah hantu sebenar dalam dunia filem Malaysia. Filem yg khas untuk orang yang rajin untuk membazirkan masa dari orang filem yang rajin membazir masa untuk memfilemkan sesuatu yang membazir. 

1/5

5 comments:

Zetty Izzati said...

tapi kenapa filem macam ni tetap difilemkan erk?pelik..

Anonymous said...

Siap kuar astro tuuuuu..

Anonymous said...

Ak tngok gak cte ni...x seram mana pun..tp mmg actually bnyk sngt babak yg ak rasa undefind...cntohnya sapa pakcik gle 2 knapa dia gla,apa sbb smua mati tbe2 dan mcm2 lg la..

johari said...

Kerana filem macam ni lah yg membuatkan org dah meluat nk tengok filem melayu..langsung x ada kualiti... filem tahap jamban.. sian kat m jamil...terok betui pengarahannya..

Anonymous said...

juz watched.. yup, waste of time !! overall, o.5/5, and it's juz for low CGI technic..

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...