Akan Datang!

Thursday, January 23, 2014

Review: Tom Yum Goong 2

Tahu Terbit | 2013
Pengarah | Pracha Pinkaew
Pelakon | Tony Jaa, Jija Yanin, RZA (klik untuk senarai penuh pelakon)

Mungkin ini ialah filem aksi terbaik dari Thai yang pernah aku saksikan. Dari segi semuanya, filem ini berjaya membuatkan semua elemen bersatu dan membentuk sebuah kisah yang sangat besar dalam satu skala yang tidak pernah aku lihat dalam mana mana filem Pracha Pinkeaw. Untuk sebuah filem martial art, Tom Yum Goong 2 nampaknya mahu menunjukkan kekuatan dalam segala aspek. Binaan plot, rekaan set, muzik skor dan juga aksi aksi tahap terbaik! 

Akhirnya, aku rasakan Tony Jaa tidak menjadi satu monopoli besar dalam filem aksi. Pracha Pinkeaw nampaknya tidak memilih untuk membesarkan Kham sebagai tunggak cerita. Tetapi, apa yang aku nampak, pengarah ini membesarkan skala ceritanya, skala aksinya dan juga skala casting pelakon yang sangat memenuhi aspek lakonan. Dan kemenjadiannya, sempurna sebagai sebuah filem aksi buat penggemar filem aksi. 

Bagi yang mahukan drama, plot dan cerita, aku rasakan TYG2 bukanlah filem yang sesuai. Filem ini dipenuhi aksi yang tidak berhenti sejak dari adegan pertemuan Kham dan polis Interpol di bandar. Semua aksi bermula dan hanya berakhir apabila filem ni berakhir. Justeru sebagai seorang pengemar aksi, aku rasakan Pracha Pinkeaw sudah berjaya menaikkan taraf filem aksi Thai ke tahap kepuasan maksima yang infiniti! 

Sukakan plotnya yang nampak ringkas tapi diselangseli dengan plot kecil yang bergerak untuk memenuhi tuntutan aksi. Penulisannya nampak besar. Menonton plot TYG kedua ini tidak seperti filem pertamanya yang straightforward. Filem kali ni lebih twist dan memberikan perasaan kejutan dan emosi seperti sebuah filem 90an Hollywood! Ada komplot membunuh orang tertinggi, dunia jenayah yang lebih besar dan emosi yang diyakini. 

Malah, aku juga puji apa yang dipaparkan melalui visualnya. Walaupun ada kadangkala aksinya terlebih bantu oleh efek sehinggakan menampakkan kekurangan filem ni sebagai filem martial art, itu boleh dilupakan. Namun, hampir keseluruhan, aku rasakan visual efek berjaya menambah baik aksi seni bela diri itu sendiri. Set pertarungan nampak sangat luas dan lebih puas ditonton. Malah, visual efek juga berjaya menonjolkan aksi yang sukar dilakonkan dengan jaya. 

Aku tak nafikan kekuatan filem martial art itu sebenarnya hilang apabila TYG2 menggunakan tali, visual efek dan juga bantuan teknikal dalam menjayakan aksi. Namun, walaupun seni martial art itu hilang, sekurang kurangnya, kita sebenarnya boleh rasakan new era of their martial art filem. Aku sudah bosan menonton siri aksi muay thai yang sama dalam filem berlainan. Dan apa yang TYG 2 beri, buat aku rasa yakin bahawa ada cara untuk menghilangkan bosan itu melalui penggunaan CGI! 

Jujurnya, aku rasakan Tony Jaa masih dulu. Walaupun ada beberapa babak cuba untuk menonjolkan kekuatan lakonannya, aku rasa lakonannya hanyalah sederhana. Namun, kekuatan dia dalam beraksi, itu mmg tak dapat dinafikan. Walaupun lakonannya sederhana, aku salute bagaimana pengarah berjaya buat aku rasakan Kham itu sebagai satu watak yang ikonik dan patut dihormati atas apa yang dia dah lakukan. 

Gabungan Jeeja Yanin, Tony Jaa, RZA dan Marrese Crump memang menjadikan filem ni internasional. TYG 2 memang dipenuhi aksi. Namun, kekuatannya muncul pada plotnya yang juga bijak diselangseli dalam membentuk sebuah cerita aksi yang padat. Secara peribadi, apa yang Pracha Pinkeaw beri ini memang sebuah filem adrenalin pumping yang tidak kenal erti mengalah. Uniknya, hanya kerana seekor gajah, semua plot ini berkembang! 

4.5/5

3 comments:

Aqilah Azmi said...

sukaa cerita ni hehhe

Cik Melur said...

Ulasan cikgu membuatkan cik melur tertarik utk tengok citer ni :)

Anonymous said...

Movie ni sgat teruk klau banding dri yg first. Too many cgi mrosakkan bbrapa babak fight. Especially scene roda besar tu.

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...