Akan Datang!

Friday, January 17, 2014

Review: Rush

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Ron Howard
Pelakon | Daniel Bruhl, Chris Hemsworth, Olivia Wilde (klik untuk senarai penuh pelakon)

Nikki Lauda dan James Hunt? Aku tak kenal pun siapa mamat ni. Yang aku tahu, Rush arahan Ron Howard ini dah berikan aku nama baru dalam kepala hotak aku yang sempit pasal Formula One. Yang aku ingat dalam kepala bila bercakap soal Formula One hanyalah Schumacher. Jadi, aku hanyalah letak objektif menonton ini seperti menonton filem fiksyen biasa. Sebelum menonton, aku memilih untuk melihat karya Ron Howard ini sendirian tanpa pencarian fakta. 

Ternyata, apa yang Ron Howard berikan membuka mata aku mengenali Nikki Lauda dan James Hunt. Walaupun dua pelumba ini berada pada zaman aku masih berada di dalam alam roh, kisahnya sangat memberikan aku tarikan yang sangat besar. Dalam erti kata lain, Ron Howard memilih sebuah cerita yang makan dua sisi emosi yang menjadi. Rush sebuah filem yang sangat heart-pumping dan emosional. 

Menonton Rush membuka mata tentang cita cita menjadi juara, dan bagaimana permainan hidup dalam mencapai sesuatu. Kisah Nikki lauda dan James Hunt bukan sekadar cerita litar lumba dan apa yang berlaku di sekelilingnya. Ianya berpijak atas keinginan untuk menjadi yang terbaik pada diri dan juga pada manusia sekeliling. 

Benar, aku sangat mengagumi emosi filem ni yang makin lama makin menusuk hati aku untuk turut bersimpati dengan Lauda, dan pada masa yang sama memahami jiwa Hunt yang terumbang ambing dalam menjadi yang terbaik. Apa yang pengarah Angels & Demon ini sajikan sangat menunjukkan realiti sebenar litar lumba dan kisah di sebaliknya. 

Pada masa awal menonton, aku hanya merasakan filem ni punya emosi yang biasa. Tidak mengharapkan apa apa yang lebih, aku mula tersuka dengan pelakon gigi arnab Daniel Bruhl yang menjadi fokus utama selain Chris Hemworth. Dengan karakternya, egonya dan keinginannya, filem ni makin lama menjadi seperti litar lumbanya yang tersendiri. Sesuai dengan tajuk, filem ni mengejar satu demi satu perlumbaan dua pelumba ini dalam moment moment yang sangat laju. 

Kelajuan filem, visual yang energetic dan juga emosi lagu latar belakang yang sangat mengagumkan menambahkan kredibiliti Rush. Semakin filem ni bergerak ke hadapan, semakin tinggi emosi dan falsafah yang diberikan. Tidak hairanlah filem ini mendapat respon yang agak bagus dari pengkritik. Sememangnya filem ni menerima kritikan yang selayaknya. 

Rush nampaknya buat aku buka mata tentang Nikki Lauda dan James Hunt. Lalu aku buka Google dan lantas menerjah Wiki. Sememangnya, Don Howard berjaya memberikan sebuah cerita yang sangat memberikan keterujaan untuk penonton sekarang mengenali dua lagenda ini. 

Pada aku, Rush memang sebuah filem yang bukan sahaja ditonton atas aksi perlumbaan yang sangat mengagumkan tetapi atas dasar kekuatan filem ni yang datang dari pelbagai aspek. Chris Hemsworth dan Daniel Bruhl menampilkan persembahan yang sangat mengagumkan. Daniel Bruhl paling menonjol kerana jiwa dan impiannya. Tahniah untuk sebuah filem yang diskripkan dengan bagus. 

 4.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...