Akan Datang!

Thursday, January 9, 2014

Review: Laki-laki

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Ollyn Khadri
Pelakon | Angah Raja Lawak, Zul Handyblack, Mie Raja Lawak (klik untuk senarai penuh pelakon)

Pada aku, Laki Laki adalah filem yang sangat membuang masa. Aku akui ianya sebuah filem yang ada nilai persahabatan yang mahu dijadikan satu premis cantik dan jujur tentang dunia lelaki. Namun, ianya masih nampak seperti satu lagi filem main main yang tidak dicipta atas dasar nafsu ingin benar mahu saji cerita tentang lelaki. Laki Laki tidak ubah seperti sebuah filem yang sekadar buat hanya untuk cuba dan mencuba menarik penonton yang tak pernah faham filem. 

Menonton Laki Laki menyaksikan aku menilai filem ni dengan perasaan tertunggu tunggu bila filem ni mahu habis. Nasib baiklah filem filem David Teo ini tak lebih dari 1 jam 20 minit. Maka, selesai saja filem ini, aku rasa lega kerana habislah sengsara menonton sebuah filem yang tidak ada apa apa yang mahu disajikan selain sebuah adventure lima lelaki yang tak menjadi. 

Kalau MIG nak jadikan filem ni sebagai satu tanda yang mereka sudah bikin 100 filem, rasanya Laki Laki tak patut berada di dalam senarai untuk berada di nombor seratus. Sepatutnya, dengan visual efek yang sudah mula menjadi tambah baik yang menarik untuk ditonton, skrip dan ceritanya seharusnya bertambah baik. Kalau sekadar teknologi sahaja bergerak ke depan tapi kepala otak masih di belakang, tak ada guna geng! 

Dalam filem ni, sindiran demi sindiran digunakan sebagai joke. Malangnya, ianya tidak sampai kepada aku. Dan kadangkala, sindiran itu memberikan rasa annoying yang terus menyebabkan aku rasa mual dan geli. 

Ollyn Khadri gagal untuk menunjukkan sifat ego dan juga kisah lelaki yang mahu diutarakan. Di keseluruhan cerita, Laki Laki hanyalah sebuah filem yang ditulis tangkap muat dan tak ada apa apa yang istimewa. Aku ada juga nampak percubaan untuk memberikan apa yang filem ni berhak dapat, tapi ianya tenggelam apabila kemalasan untuk explore lebih lagi terjadi di sepanjang filem ini. Sia sia sahaja semua ni! 

Aku sebenarnya suka semua gandingan watak. Watak ok, bukan pelakon. Ada beza tu!. Karakter yang diberi sudah boleh bertingkah dengan baik untuk mewujudkan situasi yang ada komedi dan emosi yang layak. Namun, lakonan yang kurang menyenangkan aku sebagai penonton, ditambah pula dengan insiden insiden yang sangat bermain main, Laki Laki menambah keterukan. Aku menanti sudut komedinya di fasa pertama, konfliknya di fasa kedua, dan penyelesaiannya di fasa ketiga. Semuanya tiada! Gagal! 

Lakonan Zul Handyblack sia sia. Ditambah pula lagi tiga pelakon yang sangatlah tergedik gedik untuk jadi habis baik. Bukan nak salahkan mereka. Salahkan pencerita yang mahukan mereka jadi sebegitu. Angah mungkin antara yang terbaik. Namun, dalam sekumpulan kisah ini, dia masih gagal untuk menjadikan Laki Laki gah dan menarik. 

Overall, tak ada apa yang istimewa pasal filem ni. Kalau korang nak tonton copycat Jack Sparrow dalam filem ni, lupakan sajalah. Laki Laki termasuk dalam filem MIG yang worst dan tidak patut wujud. Sebuah filem yang sangat sia sia jika korang menontonnya untuk ketawa terbahak bahak. Jika korang tanya aku apa paling baik dalam filem ni, aku akan jawab moment tidur sambil dengar dialog laki laki gedik bersuara dalam filem ni. 

2/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...