Wednesday, January 22, 2014

Novel: Eat Pray Love (Elizabeth Gilbert)

klik untuk gambar lebih besar
Buku ni mungkin agak menarik. Sangat sangat menarik sebab kita melihat sebuah cerita tentang bagaimana seorang manusia mula mencari erti ketuhanan dalam dirinya, mengejar cinta dalam hidup, dan mencari ketenangan. Karya Elizabeth Gilbert ini diceritakan dengan cara yang sangat santai sehinggakan membacanya ialah seperti membaca sebuah diari yang sangat penuh dengan pengalaman dan juga kisah hidup. 

Dibahagikan kepada 3 bahagian, buku ini membawa kita mengembara ke tiga negara. Itali, India dan seterusnya Indonesia. Di setiap negara, penulis bercerita tentang perkara penting yang dilakukan dalam hidupnya di sana. Dan setiap negara mewakili satu komponen hidup yang dia cari. Apa yang kita sebagai pembaca dapat, sebuah pandangan penulis tentang negara yang dia lawati. 

klik untuk gambar lebih besar
Gaya penulisan yang santai, serta penceritaan yang nampak detail membuatkan kita boleh rasakan setiap negara. Paling aku suka adalah ceritanya tentang India dan Indonesia Bali. Dua kawasan penting penceritaan yang sangat sangat menarik untuk dibaca. Mengenali Ketut Liyer, Wayans dan juga karakter sekeliling membuka mata tentang sikap manusia, dan juga budaya yang mereka ada. 

Sebuah buku yang mungkin buat orang yakin yang agama adalah satu perkara penting dalam hidup. Dalam pencarian seorang wanita mencari kesempurnaan hidup, Elizabeth Gilbert memberikan kita ruang untuk melihat tiga dunia dengan caranya tersendiri. Sebuah novel yang sangat menawan, seperti filemnya juga. 

4.5/5

No comments: