Akan Datang!

Monday, December 9, 2013

Review: Ular

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Jason Chong
Pelakon | Yusry Abdul Halim, Lisa Surihani, Nam Ron (klik untuk senarai penuh pelakon)

Selepas KRU buat kura kura jadi bintang dalam Cinta Kura Kura, sekarang tiba masanya untuk anak kompaninya, Showbiz buat lagi gempak. Dengan itu, muncullah Ular, sebuah filem arahan Jason Chong yang dibintangi pasangan famous giler nih, sape lagi kalau bukan Yusry dan Lisa Surihani kan? Pada aku, filem Ular berjaya pecah sekali lagi rekod filem malaysia apabila menjadi filem creature feature pertama rasanya di Malaysia. 

Berjaya atau tidak filem ni? Hmm.. itulah yang aku nak ceritakan. Menjadi sebuah filem creature feature yang mahu mengikut tradisi Anaconda mahupun apa saja filem haiwan membunuh di Hollywod bukan mudah. Malah, untuk menjadi seperti mereka, filem makhluk sebegini sebenarnya perlu penelitian lebih bagus dari apa yang korang saksikan dalam Ular. 

Bukan aku nak kata yang filem Ular tidak bagus. Bagus sudah tu kalau Showbiz berjaya buat apa yang korang lihat. Cuma, pada aku, untuk menjadikan sebuah filem haiwan sebegini lebih dekat untuk menakutkan penonton, ada elemen yang sangat perlu ada tetapi tidak dilengkapi dala filem ni. Aku teruja dengan filem ni. Namun, ya, aku rasa mereka sudah sedaya mungkin buat, tapi still Ular sepatutnya lebih baik ceritanya dari ini. Tolak ke tepi CGI yang masih belum matang itu, judt kemaskan plot dah cukup dulu. 

Okeyh, dengan memulakan filem ni dengan idea lucky draw, ceritanya dipickup dengan mudah. Cara malas untuk membina talian silaturahim antara karakter ini sebenarnya sudah menunjukkan filem ni akan pincang. Mungkin penulis skripnya sedang tonton Charlie and te Chocolate Factory masa tulis pembukaan filem. Terwujud pasangan gay, pak cik ubat gila seks, tiga gadis gatal dan sepasang suami isteri dan pasangan reporter pelengkap yang sempurna. Tapi kekurangannya, konflik dan emosi antara orang asing ini kurang!

Kesemua watak kemudian diberi peluang untuk melakukan ‘dosa’ untuk menjadikan ular itu sebagai malaikat maut yang akan menghukum. Lumrah filem Hollywood! Itu baik. Sangat bagus. Sekurang kurangnya, pendosa dihukum dengan sempurna. Dan itu yang penonton mahu tonton. Apa yang gagalnya ialah, kita tidak dipersembahkan dengan permainan ular menghukum itu dengan jelas. Mereka dihukum tanpa kita dapat merasai. 

Ya, benar si pak cik jual ubat tu punya kematian yang sangat dasahattt sehinggakan aku pun ngilu nak duduk atas lubang jamban! Tapi watak lain pula bagaimana? Takkanlah dia seorang mendapat kematian ekslusif yang menjadi hiburan ngeri penonton sedangkan yang lain hanyalah kematian yang tidak diutamakan? 

Malah, melihat daripada keseluruhan plot, ceritanya nampak seperti cuba sehabis baik untuk minimakan kewujudan ular dalam visual. Aku lihat visual ular yang sangat simple diberikan ruang untuk dipaparkan. Justeru, apa yang kita nampak ceritanya yang lebih besar ialah konflik Lisa dan Yusry dalam membongkar sedangkan pada masa yang sama ular yang nak dipertontonkan tu hanya dipaparkan melalui CCTV dan few syot saja. 

Tambahan lagi, beberapa syot pandangan Ular itu sendiri tidak ditangani dengan jaya. Satu kekurangan di situ ya! Di tambah pula syot Lisa Surihani atas sampan yang entah pape, tanpa apa apa explanation tentang ular tersebut, i mean ya ianya pengakhiran yang nampak macam anti klimaks, tapi kalau macam mana kotak tu ada dalam sampan atas apa sebab dan macam mana Lisa boleh jumpa sampan itu tidak diexplen, ianya still anti klimaks yang gagal! 

Namun diatas kekurangan tu, Ular ada sesuatu yang berani. Penuh dengan elemen gay, seks dan juga moral moral yang mendosakan manusia, aku rasa ianya sangat berani! Namun, aku rasakan elemen itu terlalu besar sehinggakan dah nampak macam filem separa lucah pun dah! Tak sampai tahap bogel, cuma cukup untuk dewasa memahami tersirat. Sangat berani sehinggakan ianya dilabel tontonan dewasa ok! 

Bila penekanan terhadap seks dan kelucahan dewasa itu ditekankan, disinilah kekurangan berlaku. Lihat saja bagaimana filem luar menguatkan pertalian antara karakter. Bukan CGI! Karakter! Sehinggakan setiap kematian dalam filem itu menjadi kejutan demi kejutan! Ular tak ada itu.Terleka dengan elemen seksual sehingga terlupa elemen penting, kekuatan hubungan setiap karakter. 

Emosi Yusry dan Lisa lemah. Malah, kematian Yusry sangat tidak ada impak. Sekadar mentuturkan dialog cliche dan kemudian, mati katak. Oh, hanya satu saja yang mungkin sampai emosinya, kematian Izzue Islam dan bininya.

Tolak tepi CGI yang biasa itu. Aku sebenarnya dah kagum dengan visual ular yang diberikan. Sangat mengujakan. Ada ngeri pada solekan yang dikenakan walaupun tulang lutut Izzue yang patah tu still nampak tak real. Settingnya yang dark, isu seks yang berani menjadi bahan utama, serta kematian ngeri mangsa si ular, semua tu kepuasan yang cantik dan boleh dibanggakan. 

Ular sebagai filem creature feature pertama Malaysia, pada aku sudah mencapai satu tahap baru. Cuma itulah, kekurangan pada emosi, hubungan antara setiap karakter dan permainan plotnya yang perlu lebih kemas menjadikan filem Ular seperti filem Malaysia yang biasa sahaja pada plotnya. Visualnya dah tahap filem Asia dah! Menontonnya memang menjanjikan pengalaman ngeri dan kejutan, namun janganlah harap sebaik filem creature feature barat. 

3.5/5

4 comments:

Siti Fatimah Mokhtar said...

Eh , dah keluar pawagam ke ? Macam terlepas pandang je , haha

Akupenghibur.com said...

kecewa dengan cerita ini

annie said...

da lama x tengok wayang

Cik Nor said...

nasiblah kat sini xde panggung wayang..:)

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...