Tuesday, December 31, 2013

Novel: Vibrator (Mari Akasaka)

Faber & Faber, 2005

VIBRATOR Telah dijadikan filem yang mendapat pandangan positif, novel karya Mari Akasaka yang ketiga ini tak ada kaitan pun dengan ‘vibrator’. Malah, ini bukan buku yang berkaitan dengan alat seks ataupun hanya sekadar permuas nafsu. Ianya sebenarnya berkisah tentang gema yang dilayarkan oleh memori. Ya, kisahnya tentang permainan minda dan juga fikiran. Hanya mengisahkan watak utama, Rei dan perjalanan semalamnya bersama dengan Okabe Takatoshi, seorang truck driver, Vibrator sebuah kisah yang berani. 

cover belakang
(klik untuk gambar lebih besar)
Selepas membaca karya ini selepas membaca Norwegian Wood, aku dapat rasakan yang karya Japanese memang ada auranya tersendiri. Malah, dengan keberaniannya memaparkan adegan adegan yang sangat out of box dan juga tidak sesuai untuk kanak kanak, perjalanan ceritanya naik turun. Vibrator memang meresahkan, malah bermain dengan simbolismanya tersendiri. Kisahnya banyak berlatarkan tentang perubahan hidup. 

Kisah yang banyak berlatar belakangkan kabin truck si Okabe ni penuh dengan berahi, dan juga prinsip penulis tentang kehidupan. Walaupun tak ada vibrator pun dalam cerita ini, bagi yang tahu pekebenda vibrator tu, pasti akan sedar bagaimana vibrator itu dikaitkan dengan watak utama. Resah, kepuasan, dan kemuncak perubahan. 

Novel yang simple, tanpa ada bab/bahagian. Kisah satu malam yang meresahkan, malah membuatkan pembacanya bergetar! 

3.5/5

No comments: