Tuesday, December 31, 2013

Novel: Savages (Don Winslow)

cover depan
(klik untuk gambar lebih besar)
Savages - Don Winslow
Simon & Schuster Paperbacks, Movie tie-in Edition 2012

cover belakang
(klik untuk gambar lebih besar)

Ini adalah novel yang jika dilihat pada pandang pertama saja, ianya menimbulkan satu pandangan, ya, ianya lain sangat. Sangat sangat lain! Itu bukan tengok pada ceritanya lagi. Lihat pada persembahannya saja sudah cukup berbeza. Dengan penulisannya yang tidak berperenggan yang sempurna dan macam puisi, ditambah pula dengan bab yang sangat pendek kadangkala tak sampai satu muka, ya Savages memang identity penulis ini. 

Penulis ini nampaknya macam tulis ikut suka. Bila mana dia nak tulis dengan gaya puisi, dia buat. Bila mana dia nak berperenggan, dia buat. Pendek kata, Don Winslow ni macam novel ikut suka. Tidak pada ceritanya ok. Tapi pada persembahan. 

Persembahan Don Winslow dalam Savages lebih berani. Ada unsure dewasa yang mencengkam, konflik dadah, mafia dan aksi yang sangat best. Memang tak hairanlah buku ini mendapat perhatian Oliver Stone untuk dijadikan filem. Novelnya sangat pantas, dan memang mendebarkan dari helai ke helai. Chon, Ben dan O yang menjadi watak utama memang best! Dunianya juga sangat Americano! Macam lihat filem mafia! 

Pendek kata, Savages untuk dewasa. Kelainannya ada. Persembahannya sangat berbeza menjadikan plotnya sangat segar. Persahabatan dan dadah, Savages memang bad boys punya barang! 

3.5/5