Akan Datang!

Wednesday, November 13, 2013

Review: The World's End

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Edgar Wright
Pelakon | Simon Pegg, Nick Frost, Martin Freeman (klik untuk senarai penuh pelakon)

Untuk informasi, The World’s End ni ialah satu dari siri filem yang membabitkan Cornetto. Aku baru tahu itu through google dan wiki. Filem pertamanya ialah Shaun of the Dead, diikuti Hot Fuzz yang mana menampilkan kemunculan ais krim Cornetto. The World’s End juga begitu. Anda hanya perlu tunggu bila masanya Cornetto akan munculkan diri walaupun ceritanya tak ada pun berkaitan dengan filem filem Cornetto sebelumnya. 

Dalam filem ni, Simon Pegg menjadi watak utama disamping Nick Frost dan juga few actors yang pada aku sangatlah kurang lawak. Tapi, apa yang nak ditekankan di sini ialah, filem ni ditulis oleh Simon Pegg sendiri bersama pengarah. Jadi, feeling Paul tu tak ada. Simon cuba blend jadi diri dia sendiri dan membiarkan pelakon lain follow apa yang dia mahu sampaikan. Totally full dengan gaya pelakon Brithish ini yang aku boleh tonton, tapi tak boleh gelak. 

Pada aku, The World’s End mempunyai satu sisi yang mana aku rasakan pelik. Filem ni bercakap tentang alien invasion tetapi pada masa yang sama mengungkap satu journey dan juga kisah yang pada aku sangat pelik gabungannya. Malah, filem ni tidak mampu untuk membuat aku ketawa. Maybe sebab aku tak familiar dengan British comedy. Tetapi, lakonan mereka tidaklah annoying. Cuma kurang kelakar sahaja. 

The World’s End bermula dengan komedi yang mungkin pada aku aku, secara peribadi, sangatlah tidak mengundang tawa. Kita dibawa ke sebuah sisi kehidupan yang bercakap tentang penyatuan persahabatan. Dalam misi watak Gary King ini menghabiskan misi minum beernya yang tergendala masa muda dulu, plotnya dibangunkan dengan cara yang agak pelik. Terkejut apabila ianya tiba tiba jadi filem alien invasion! 

Aku tak terkejut pada ceritanya sebab even The World’s End itu sebenarnya bukanlah direct translasi kepada penghujung dunia yang sebenar, ianya menggambarkan tentang something tentang end of the world. Cuma aku terkejut bagaimana plot itu dibangunkan. Agak pelik! Tetapi, aku rasakan dengan cara ini, Simon Pegg dan Edgar Wright berjaya memberikan kesegaran pada plot yang dibina. Totally new experience! 

Alien yang dibina juga agak kreatif. Walaupun idea alien dalam filem ni dah pernah ditonton dalam filem filem lain (filem yang mana tunjukkan alie guna human body untuk invade manusia), ianya masih ada sesuatu yang fresh. Aku suka idea alien yang senang senang je dicabut kepala, badan dan kaki. Dan paling kelakar, alien tu boleh pulak sambung kaki untuk dijadikan tangan. Itu kelakar! 

Malah, yang paling menarik untuk ditonton juga ialah stunt yang dilakukan pelakon pelakon. Untuk pengetahuan, filem ni menggunakan stunt koreografer Brad Allen yang mana terlibat dalam Jackie Chan stunt team. So, korang akan perasan few actionnya agak ikonik dan sangat cun untuk sebuah filem aksi komedi. Paling jelas, lihat saja adegan bergaduh di toilet pada permulaan kejutan alihan plot. Awesome fighting scene kan? 

Overall, The World’s End sangat weird! In other word, fresh! Mungkin pada yang menunggu alien invasion berlaku agak cepat seperti filem biasa, itu akan membuatkan korang bosan pada suku awal filem. Pada aku, The World’s End ialah campuran komedi, aksi yang cun, science fiksyen dan juga plot yang weird. Filem Simon Pegg dan Nick Frost yang boleh tahanlah jugak. 

3.5/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...