Akan Datang!

Wednesday, November 13, 2013

Review: The Starving Games

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Jason Friedberg & Aaron Seltzer
Pelakon | Maiara Walsh, Brant Daugherty, Cody Christian (klik untuk senarai penuh pelakon)

Parodi sekarang dah tak macam dulu. Even dari Scary Movie pun, parody sangatlah tidak menjanjikan keuntungan yang maksima, sekurang kurangnya pada zaman itu, genre ini satu buka buku baru. Pada masa itu, hiburannya boleh dinikmati sebab ianya satu dalam beribu. Dan, kekreatifan menggabungjalin beberapa filem dalam satu komedi sangat memberikan kekreatifan pelbagai. Lama lama, genre ni makin merudum. Tapi, masih ada yang masih di treknya. 

Jason Friedberg dan Aaron Seltzer, orang penting di sebalik Epic Movie, Disaster Movie, Vampire Sucks dan bakal menjelma 2014, Superfast masih tak henti bikin parody. Mendapat kritikan negative dalam setiap bikin filemnya, mereka nampak macam tak kisah dan ikut kepala bapak diorang saja bila mahu bikin parody. Maka, dari kepala yang mahu merai Hunger Games, maka wujudlah The Starving Games yang tak seberapa ni. 

The Starving Games ialah parody kepada Hunger Games. Di dalamnya juga, seperti biasa, aka nada kemunculan watak watak lain dari filem yang dikenali macam Oz The Great, Hobbit, Avengers, Expendables dan juga kemunculan PSY dan Katty Perry. Bagi yang selalu menonton parody, kita akan faham yang setiap logik cerita diletak tepi. Menonton parody macam tonton kartun yang dilakonkan manusia. 

Pada plotnya, tak usah dicerita. Pasti yang sudah menonton The Hunger Games akan familiar dengan scene yang diparodi dalam filem ni. Menyusuri watak Kantiss Evershot yang menjalani permainan Starving Games, filem ni bergerak mengikut rentak The Hunger Games. Cuma kali ini, tiada rasa untuk serius. Semuanya dipermainkan sampai limit yang nyata kadangkala boleh meloya. 

Pada aku, The Starving Games antara filem parody yang nampak murah berbanding filem filem parody sebelumnya. Dua pengarah ni nampaknya terlalu bermain main sehingga aspek visual kadangkala nampak terlalu gred B. Beberapa babak api contohnya terlalu nampak sangat kurang real. Malah, beberapa CGI lain juga nampak lemah. Sangat lemah berbanding Epic Movie yang aku rasakan lebih baik. 

Malah, The Starving Games juga kurang menjadi pada pelakon yang cuba meniru watak asal. Kantmiss Evershot lakonan Maiara Walsh pada aku ok. Cuma aku kurang menyukai watak watak kecil yang cuba bawa watak pelakon terkenal tu. Ada beberapa pelakon mirip wajah asal yang nampak bagus paparannya. Tapi, still ianya tak cukup. Suka watak Sylvester Stallone dan Katty Perry yang nampak total menjadi. 

Pada aku, nothing special bout this movie. Parodi biasa. Bagi nak layan kosong oklah. Tapi, better tak tonton bagi yang stil kurang faham apa yang parody sebegini mahu cerita. Menjadi filem parody yang agak teruk pada aku, walaupun boleh layan, ianya hanya mampu memuaskan segelintir manusia yang paham parody. Oh ya, pada fan The Hunger Games, parody ini biasa biasa dan mungkin buat korang annoying. Tapi, boleh juga kalau nak layan. 

2/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...