Akan Datang!

Tuesday, October 22, 2013

Review: Psiko Pencuri Hati

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Nam Ron
Pelakon | Bront Palarae, Sharifah Amani, Sein Ruffedge (klik untuk senarai penuh pelakon)

Bila aku nampak konfrontasi Sidi dan Man, sebenarnya aku merasakan aku sebenarnya sudah dapat h meneka semua ini tentang apa. Semuanya macam sudah gagal apabila ya, aku punya agakan yang Man ni hanyalah imaginary friend si Sidi benar. Gotcha! Memang sangat sangat dapat meneka apabila melihat tingkah Man dan Sidi yang dibikin dengan jelas dan terperinci untuk menyembunyikan rahsia hubungan mereka. 

Tetapi, rupanya aku silap. Psiko Pencuri Hati pergi lebih dari tu. Dengan karakter yang aku kira hanya ada enam, tak termasuk all the victims, filem ni punya ‘perah otak’ yang giler babi terbaik! Bagaimana ceritanya bermain dalam karakter yang sedikit, dan pada masa yang sama cuba untuk menjelaskan apa itu ‘psiko’ adalah perkara yang sangat menarik untuk disaksikan. Tahniah mungkin untuk idea Amin Shakib yang digubal semula Namron dan Ayam Fared dengan sempurna.

Psiko Pencuri Hati tidak bergerak macam filem thrill biasa. Tak ada tarikan untuk kejutan macam filem misteri biasa. Nam Ron menyembunyikan semuanya dalam drama yang diberi. Membuang semua jawapan di awal filem dan memberikan persoalan yang bertalu talu muncul. Dan menariknya, semua persoalan secara peribadi, menarik untuk ditunggu untuk dijawab. Dan in the end, semuanya aku faham, psikopath ada di mana mana. Cuma level ke’psycho’an itu saja berbeza. 

Filemnya agak senyap, dan mungkin membosankan kadangkala. Sebab filem ni bukanlah kosong dan suka suki diberikan kepada penonton. Nam Ron sangat detail dalam segala benda. In fact, bagaimana dia bermain dengan visual, dan menggambarkan sempit dan kecilnya pulau yang didiami enam karakter kita ini sangatlah aku kagumi. Arahannya yang tenang memberikan peluang untuk setiap karakter develop dengan baik. 

Permainan Bront Palarae mengejutkan. Wataknya menyimpan tanda tanya yang bagus, tetapi malangnya aku dapat meneka siapa dia. Dan Khai, aku expect him untuk jadi suspect. Dan once again, ya, seperti yang aku harapkan. Tetapi, ianya still menarik untuk melihat semua permainan kesemua karakter. Dan aku suka semuanya. Lakonan sangat real dan berjaya menyembunyikan misteri sehinggalah selepas kredit awal.

Malah, dengan visual yang agak meyakinkan, aku jamin even filem ni tak box office, filem ni pasti ada tempat di hati orang yang faham. Psiko Pencuri Hati memang sangat Hollywood-style. Filem ni berjaya blend in psikopath dengan nature yang sangat baik. Bila klip selepas kredit awal berjaya membuatkan aku berfikir dua tiga kali tentang the whole filem, aku rasa itu terbaik. Sebab, pada aku, filem thrill yang baik akan menyebabkan penonton ‘memegang’ filem tu even filem tu dah habis. 

Sangat menjadi. Predictable, but not really predictable. Itu pada aku. Pada orang lain entahlah. Aku puji gaya arahannya. Aku puji skripnya yang sangat detail. Malah, aku puji karakternya yang sangat sedikit tetapi berjaya bermain dengan baik untuk menimbulkan tanda tanya. This film mungkin akan buat korang sendiri jadi ‘psiko’ sebab apa yang aku faham, dalam setiap jiwa manusia, sifat psiko itu sentiasa ada. Cuma yang membezakan antara manusia adalah bagaimana kita handle sifat psiko kita. Ohsem muvi! 

4/5

1 comment:

Unknown said...

Dh tayang ke belum ?? tak suka tngok filem mcm ni..:) tp kalau tayang dlm tv..Insyaallah..hihi

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...