Saturday, October 26, 2013

Review: The Heat

Tahun Terbit | 2013
Pengarah | Paul Feig
Pelakon | Sandra Bullock, Mellisa McCarthy (klik untuk senarai penuh pelakon)

Aku tak tertarik dengan The Heat. Serius aku takkan tonton sebab aku tengok ceritanya sangat biasa. Bukan apa, cerita polis FBI blab la bla dan komedinya yang mungkin sangat biasa dan boring bukan aku punya minat. Namun, sebaliknya berlaku. Ia ada Sandra Bullock! Ah, sangat lama untuk dia muncul semula. Tambah pula, minah yang pernah berlakon dalam The Blind Side (2009) ini bergandingan dengan Mellisa McCarthy! Ah, awesome duo! 

Pengarah Bridesmaids, Paul Feig menangani filem ni dengan sangat brilliant Thanks to Katie Dippold yang menulis lakonlayar yang sangat jaya. Benar tekaan aku, filem ni ada plot yang sangat biasa dan boleh dijangka. Larkin memang tak boleh diteka. Itu memang misteri yang mengikut tradisi biasa. Sembunyi habis habis tanpa any clue, dan kemudiannya show the villain up in the end untuk satu kejutan. Itu biasa. 

Tapi, kebiasaan itu, dengan segala plot yang ada mesej kekeluargaannya yang sangat jelas dan terang, The Heat ada pelakon yang mantap. Gabungan Bullock dan McCarthy sangat meyakinkan. Malah, mereka yang digambarkan memiliki dua sifat berbeza sangat mengundang tawa. Kelakar dengan segala tindak tanduk membuatkan cerita yang biasa diabaikan. Aku focus kepada lawaknya dan pada masa yang sama berjalan mengikut cerita ke hujung. Walaupun biasa, ianya menyeronokkan! 

Pada aku, Sandra Bullock nampak seperti perlukan sokongan. Dan apa yang aku nampak, si gemuk yang berlakon Identity Thief ini berjaya mencuri hati penonton dengan perangainya yang agak ‘kotor’. Merelakan diri untuk dibuli, Sandra Bullock nampaknya sangat bergantung kepada pelakon gemuk ini untuk membentuk kelakar yang nyata. Ya, Bullock disokong McCarthy, dan it’s working. 

Permulaan cerita ni sangat biasa. Macam aku cakap tadi, bila Sandra Bullock sebagai Sarah Ashburn tu muncul, lawaknya kurang menyerlah. Tapi, aku suka dia. Still wataknya tidak jauh dari apa yang dia lakonkan dalam Miss Congeniality. Mungkin si Deppold dan Feid mahu unsur bodoh bodoh jelita itu muncul semula dalam filemnya. Mahu jadikan macam Miss Congeniality semula agaknya. Malangnya, Sandra Bullock tidak hidup jika dia berseorangan. 

Pertemuan Sarah Ashburn dan Shannon Mullins akan menjanjikan roller coaster laugh yang sangat best! (those who hate drama won’t agree with this, kan?) Di sinilah ceritanya membesar dengan jiwa persahabatan yang sangat menjadi. Persahabatan dan kekeluargaan, elemen itu menjanjikan keistimewaan bagi filem ni. McCarthy sangat real dalam persembahannya dan The Heat memberikan kepanasan mulut untuk korang ketawa dan merasa emosi yang diberikan. 

Seperti biasa, pastinya Feid menyelitkan unsur kekeluargaan. Dan itulah yang menjadi balancing yang baik diantara komedi ketawa dan juga emosi sebak sedih yang ditonjolkan. Justeru, apa yang diberikan memberikan momentum mesej yang sempurna dan membuatkan kita berfikir tentang cerita hidup sendiri. Lawak lawak juga, ada kehidupan yang disampaikan. Itu yang aku suka tentang filem ni. Tidak kosong dan berlucah ikut suka. 

The Heat macam filem buddy cop biasa. Kalau korang pernah tonton filem Hollywood Homicide (seach Google sndri ya), korang akan perasan yang paternnya sama. Bukan plot sama, Cuma the plot is just a tipikal Hollywood movie. Filem mahal yang murah pada ceritanya. Namun, dalam kebiasaan plotnya, komedinya sangat bagus. Thanks to McCarthy yang sangat menyokong Bullock untuk hidup. Fun, laughable dan maybe korang akan rasa friendship yang ditonjolkan. 

4/5

No comments: