Akan Datang!

Tuesday, April 16, 2013

Novel: Mental (Shaz Johar)



Mental
Penulis: Shaz Johar
Penerbit: Fixi


Bila dah half way reading Mental, aku mula sangsi kenapa novel ni boleh jadi top ten MPH. Jalan ceritanya meleret walaupun aku rasa starting dia agak baik. Penulis pada mulanya berjaya membawa aku mendekati satu persatu karakter ‘gila’ seawal bab pertama. Dan diperkenalkan dengan Rania dan Rashid yang punya nama timangan yang agak ‘mental’, rencah MENTAL memang nampak ohsem. Amat unik, rare dan luar biasa. 

Lama kelamaan, excitement tu hilang sebentar. Mula frust. Bukan apa, aku dok tunggu bilalah si Rania ni nak murtad, dan bila pula si Rashid tu nak potong tangan dia. Tetapi last last, tanggapan aku salah sama sekali. Aku nak cakap yang sebenarnya, penulis ni dah berjaya tipu aku dengan penceritaan yang memang gila. Aku tarik balik cakap novel ni meleret. Bila sampai di helaian terakhir, aku mula rasakan MENTAL memang mental! Memang gila! 

Jujurnya, aku menyukai first point of view novel ni. Watak Maya, yang menjadi pencerita membawa kepada apa yang dia lihat di dalam sebuah keluarga yang gila amat teliti binaannya. Yalah, dalam keluarga tu, macam macam perangai. Tetapi, percayalah, aku nak cakap jangan percaya dengan apa yang ‘Maya’ ceritakan dalam bab bab novel ni. Jangan bertanya itu ini sebab semua insiden luar tabii dalam novel ni ada penjelasan logik di akhirnya. Novel ni ada twist yang sempurna sebagai sebuah novel misteri. 

Shaz Johar memang memberikan misteri yang amat baik. Cara dia hold the mystery till the end berjaya buat aku jadi gila dan mental sementara. Macam tak percaya aku sedang menonton sebuah garapan ala ala The Others lakonan Nicole Kidman yang digarap dengan baik. Rekomendasi untuk peminat novel thriller, misteri dan seangkatan adalah amat tinggi. Pengalaman membaca MENTAL memang luar biasa! 

4/5

1 comment:

eima said...

baru berjaya baca sample ... agak2 berbaloi tak aku beli novel online kat google play tu ??

tp maya ni mmg kuat main betui la

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...