Akan Datang!

Thursday, March 28, 2013

Review: G.I Joe Retaliation

Ok. Retaliation ni kalau siapa siapa tak tahu sebenarnya sudah dijadualkan untuk ditayangkan tahun lepas dalam sekitar Jun 2012 macam tu. Tapi penerbitnya telah ambil langkah untuk tunda tayangan ke 2013 sebab nak menambah visual efek dan juga kesan 3D. Hasilnya, inilah GI Joe punya sekuel yang pada aku memang khas untuk peminat filem aksi. Tak kiralah korang minat GI Joe ataupun tak pernah kenal GI Joe, filem ini memukau dalam aspek aksinya. 

Pengarah Stephen Sommers dan Jon Chu yang pernah mengarah Step Up. Dua pengarah dari dua dunia aku rasa. Jelas sangat aku nampak filem ini dan filem pertamanya jauh panggang dari api dari segi visualnya dan juga cerita. Stephen Sommers dalam Rise of the Cobra tampil dengan visual yang memukau terutamanya babak suit yang boleh jadikan manusia kuat tu. Namun, Sommers punya visualization nampak melebih lebih dalam CGI contohnya dalam babak kapal GI Joe nak masuk ke dalam markas. Dah jadi macam kartun sudah. 

Jon Chu dengan gayanya memberikan nafas baru kepada sekue ini. Pada aku, Retaliation menampilkan CGI yang cukup cukup dan meyakinkan. Tak melebih lebih sangat. Namun, kalau lebih pun, nampak realistic. Terutamanya pada babak London kena nuclear bom tu yang nampak sukar nak digest but nampak real. 

Cuma satu perkara yang menunjukkan kecacatan ialah kontinuiti dari filem pertama dan kedua. Bagaimana filem ini yang hanya dihubungkan oleh Channing Tatum pada awal filem sebagai titi dari filem pertama nampaknya sukar nak dihadam. Mungkin kalau appearance few karakter dari first filem ada lagi banyak mungkin nampak logic untuk sebuah kontinuiti. Pada aku lah! Takkanlah tetiba saja The Rock muncul tiba tiba. At least a little background story ke.. kan? 

Oh ya, the story follows ending cerita Rise of the Cobra. Dalam filem ini, kesemua karakter filem pertama dimatikan, which ya, aku nak bagitau yang Channing Tatum akan mati! So prepare la ya peminat peminatnya. Then, karakter karakter baru muncul dan menyambung plot Rise of the Cobra dimana Zartan, si jahat sudah menyamar menjadi president America dan merancang untuk melancarkan perang nuclear! 

Filem filem superhero dua tiga tahun ni macam ada satu pattern. Kesemua superhero digambarkan mencapai zaman kegelapan apabila mereka terpaksa bertarung tanpa kelebihan yang mereka ada. Macam tema bangun dari kejatuhan sudah menjadi trend sekarang. GI Joe pun sama juga patternnya kerana dalam filem ini GI Joe punya geng kena bergerak silently sebab kumpulan mereka dah dimusnahkan dan tak ada siapa pun yang mampu membantu. 

Peminat aksi, serius rekomendasi aku untuk korang tonton filem ini amatlah tinggi. Visual aksinya amat menakjubkan dan juga CGInya yang memukau amatlah mengasyikkan. Peminat Storm Shadow dan Snake Eyes memang akan puas hati dengan aksi aksi pertarungan yang agak menakjubkan visualnya. Aksi tanpa henti memang formula terbaik untuk sebuah filem sebegini. Ibarat menonton Revenge of the Fallen yang sedikit lembut. 

Lakonan biasa biasa. Tak banyak emosi diperlihatkan sebab aksi telah menenggelamkan sisi sisi emosi karakter. Namun, korang akan perasan yang lakonan The Rock sudah mula jadi tipikal. Namun, pada aku, dia memang layak memegang watak watak yang macho dan gagah sebab memang badan dia yang memang macam tu. Cuma, mungkin kalau wataknya dalam setiap filem tidak bervariasi, mungkin orang akan mula bosan. Jangan jadi macam Jason Statham yang setiap karakternya mesti ada rules yang mesti follow. 

Overall, action packed movies lovers, korang patut tonton sebab filem ni punya aksi non stop yang conform buat korang kata wow dan gempak lah! Aksi The Rock memang hebat ditambah dengan kehadiran Bruce Willis sebagai Joe memang menambah perisa. GI Joe: Retalliation sebuah aksi yang simple. Jalan cerita pun lurus dan simple. Sebuah filem yang enjoy dan rock!!! 

4/5

1 comment:

http://twone2121.blogspot.com/ said...

ingatkan bruce willis jadi John McClane die hard, hihi, cross over watak

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...