Akan Datang!

Friday, March 1, 2013

Novel: Invasi (Raja Faisal)


INVASI
Penulis: Raja Faisal
Penerbit: Fixi
beli novel di sini

First of all, kalau ada orang kata Ang Lee punya Life of Pi tu unfilmable, maka dalam konteks terjemah menterjemah novel ke dalam filem, Invasi ini pun lebih kurang tu jugaklah. Imaginasinya melangkau batasan dan sebagai jiwa anak muda, Invasi memberikan Hollywood kepada penulisan novel di Malaysia. 

Bila Hollywood punya elemen diberikan setting Malaysia, maka beginilah, senang cakap, macam agak lain macam. Sedikit perasaan kekok muncul, tetapi pada masa yang sama aku ada perasaan kagum terhadap plot yang diberikan. Dunia Kuala Lumpur selepas dijajah alien yang memang agak payah nak gambarkan. Namun, bila aku pejam mata, nak bayangkan setting cerita ni, maka terpaparlah setting setting filem Hollywood. 

Permulaan filem memang agak baik. Watak Bayani diperkenalkan dengan sedikit jujur namun yea, kejujuran itu menyempurnakan. Then, what happen next ialah satu siri aksi adventure si Bayani ini dan rakannya dalam mengharungi Kuala Lumpur yang sudah dijajah alien. Oh, memang aku juga agak tercengang apabila ‘alien’ itu tidak digantikan dengan makhluk asing. Agak pelik, but itulah yang buat buku ni interesting. 

Aku sukar untuk menduga penghujung cerita ini sebab semakin aku menjangka, semakin aku lari dari jangkaan. Contohnya, aku jangkakan the story’s about adventure sebelum operasi meletupkan Kuala Lumpur itu saja. Dan expectation aku, ya, memang confom aku akan habis baca buku ni dalam masa satu hari. Tapi, tengok tengok, ceritanya lanjut sampai setahun lebih. Panjang punya diari! 

Nampaknya jangkaan aku tu lari jauh. Cerita nampaknya tidak focus kepada satu plot tetapi lebih terarah kepada menceritakan diari kehidupan watak watak dalam dunia Kuala Lumpur yang dah musnah. So, memang banyak aksi aksi yang korang boleh imagine di setting setting yang memang tak bleh blah. But, ianya realistic! 

Aku kurang suka gambaran alien yang dalam kepala otak aku membayangkan rupa alien dalam Cowboy & Alien. Dari segi penceritaan, dan segala explanasi, memang penulis terilham dari filem itu kot. Ending filem ni yang akhirnya memberi dialog kepada makhluk itu nampaknya buat aku geli. Maybe in my humble opinion, biarkan karakter tu tanpa dialog or at least wujudkan a character yang boleh translate bahasa alien tu ke. Itu lagi realistic kot. 

Overall, Invasi tak mengecewakan. Walaupun aku rasakan yang ceritanya macam sekejap langkau langkau sampai aku rasakan buku ni tak lebih dari sekadar diari survivor sahaja, masih seronok untuk baca. Dengan elemen Hollywood yang disuntik, Invasi memang buku wajib baca bagi peminat fiksyen.

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...