Monday, December 31, 2012

12 Analisa OPM Terhadap Industri Filem Malaysia 2012

2012 bakal melabuhkan tirainya. Sepanjang 2012, aku sudah review hampir 80% filem filem yang diterbitkan oleh orang Malaysia. Senarai penuh filem filem yang sudah direview bagi 2012 boleh korang baca di sini. Terima kasih buat yang membaca. Terima kasih juga buat yang mengutuk dan membenci. Terima kasih buat semua penyumbang trafik blog OPM yang tidak jemu jemu memberikan aku semangat untuk terus menulis. 

Bukan banyak mana pun duit yang admin dapat dari berblog. Apabila ada yang berdiskusi, dan ada yang berbual dan berkongsi artikel aku, itu lebih bermakna dari duit. Menjadi seorang reviewer memang mencabar. Ada yang dikeji ada menghina. Tapi, jadi seorang pengarah filem sebenarnya lebih banyak cabarannya. 

Walaupun aku hanya tahu mereview bahan siap yang ditayangkan, aku sebenarnya tabik dengan peningkatan filem tahun ini. Walaupun masih dimonopoli oleh David Teo, aku harap dalam sedikit masa, ada penerbit lain yang mampu mengantikan kilang filem yang naik turun dalam industry ini. Tahniah kepada yang membikin filem. Mungkin anda, yang mana terlibat dalam pembikinan sesebuah filem selama ini hanya menganggap review aku hanya sekadar cakap biasa seorang peminat filem Malaysia. 

Tak mengapa. Sebab aku hanya menyampaikan pandangan. Sesungguhnya anda semua, wahai pembikin filem Malaysia adalah terbaik dalam skop anda tersendiri. Sekurang kurangnya, teruk mana pun filem korang, anda sudah bikin filem. Aku, mungkin mimpi lagi buat masa ni. 


Apapun, setelah menganalisa hampir 80% filem yang admin tonton tahun ini, admin dapati yang… 

1. Prof Razak masih rasakan zaman Anak Mami masih lagi ada pada millennia ini. 
Dengan keuntungan jualan tiket sehingga 2.6 juta, memang tak dapat dinafikan yang pensyarah ini nampaknya masih mengenali penonton filem Malaysia. Jadi, dia masih terus berada di treknya dengan memulakan tahun baru dengan Bujang Terlajak yang sudah ditayangkan pada 19 Januari 2012. Malangnya, nampaknya keputusannya untuk tidak menukar trek menjadikan Ngorat bagai tren jatuh trek. Dengan kutipan sebanyak 0.37 juta, aku rasa, patutkah dia bertukar genre sekali sekala? 

2. Orang kita masih belum menerima ‘remake’ walaupun Hollywood dah sampai ke fasa ‘reboot’.
Remake di Hollywood dah banyak. Sekarang, remake dah tak boleh buat duit, Hollywood naik ke fasa ‘reboot’. Di Malaysia, nampaknya penerbit sudah mula naik ke fasa ‘remake’. Azura memulakan semuanya dengan kutipan sebanyak 0.99 juta. Tidak berapa bagus! Namun ianya experiment yang menunjukkan ketidaksediaan orang kita menonton remake. 

3. Apabila animasi kita ke persada dunia. 
Tahun ini nampaknya menunjukkan peningkatan dari genre animasi. Seefood contohnya punya karakter yang baru dan comel. Kutipannya hanyalah 2.36 juta! Oklah tu walaupun ceritanya tidak berapa best dari segi garapan. Malangnya, kehebatan itu tidak mampu dicantas oleh War of the Worlds: Goliath yang mencatat kutipan yang sedikit dari filem Seefood

4. Nama orang menjadi tajuk filem adalah trend tahun ini. 
Jidin Sengal, Uncle Usin, Mael Lambong, Azura, Tai Kun, Ajiboy, Chantek nampaknya digunapakai dan diperkenalkan kepada penggemar filem tahun ini. Tahun depan agak agak nama apa pulak yang keluar ya? Dan walaupun namanya indah, janganlah lupa kualitinya. 

5. Adaptasi mula bercambah, jalan senang untuk buat duit. Malangnya… 
Filem adaptasi tahun ini nampaknya ada beberapa tajuk. Untuk Tiga Hari dan Lagenda Budak Setan 2 (adaptasi novel Ahadiat Akashah) nampaknya antara tajuk novel yang diadaptasi. Malangnya, adaptasi kali ini tidak mampu menjadi sehebat adaptasi filem Ombak Rindu. Kesian. 

6. Biografi, orang kita memang tak suka tonton cerita orang.Benarkah begitu?
Zaiton Ceritaku menjadi satu satunya dalam sejarah 2012 yang mana jauh dari genre genre biasa. Sebuah filem yang memperkenalkan genre baru yang amat menarik. Malangnya, kutipannya yang tak sampai 10 ribu nampaknya menjadikan filem ini berada di dalam senarai filem filem dengan kutipan terendah 2012. Malang sekali. Pelik kan? Sedangkan orang kita menyanjungi filem biografi Hollywood seperti Lincoln, W, dan lain lain, kenapa filem biografi tentang orang kita tidak pula disanjung?

7. MIG tak pernah berubah. “Pedulikan apa orang kata, janji kami kutip duit”, kata David Teo dalam mimpinya. 
Tahun ini macam biasa, filem MIG berlambak di pasaran. Namun, lambakan filem filem tahap rendah ini nampaknya tidak pernah menyatakan yang MIG mahu berhenti buat filem. Tidak ada peningkatan dalam kualiti cerita, mahupun visual. Sama saja. Semua filem tangkap muat dan ada beberapa dari filemnya hanyalah recycle beberapa idea yang sudah diterbitkan Hollywood. Apapun, baguslah sebab mereka ada. Mereka menjadikan tayangan setiap minggu aktif. Ada je filem baru. Go go MIG! 

8. Filem yang biasa, cinta tiga segi lapuk, tapi bila tukar latar tempat, terus jadi sweet. 
Istanbul Aku Datang tu tak ada papepun sebenarnya. Kisah cinta lapuk. Tapi, disebabkan settingnya di Istanbul, ianya jadi amat sweet. Dengan segala gayanya, filem ini aku rasakan bolehlah dikategorikan sebagai filem paling cantik dan indah bagi tahun 2012. 

9. Hampir 70% filem tahun ini punya kualiti visual yang macam drama tv. Malah, ada yang lebih teruk dari drama tv.
Istanbul Aku Datang, Zaiton, Ceritaku, Untuk Tiga Hari, Hantu Kapcai, 29 Februari, Lagenda Budak Setan 2, Kahwin 5, Hoore Hoore, Azura, Berani Punya Budak, Mantera, Chow Kit, Sesuatu Yang Tertinggal dikecualikan. The rest of the filem memang aku rasakan kualiti visualnya agak sederhana dan biasa biasa. Yang teruk dan tak layak di tv mahupun di panggung ialah Uncle Usin, dan Baik Giler!

10. Penerbit sudah berani explore new genre, dan ianya perkara yang amat bagus. 
Tahun ini, Aziz M Osman explore genre remake, dan resultnya mengecewakan. Apapun tahniah. KRU Studios pula explore genre komedi yang menggunakan haiwan, dan tahniah walaupun pada aku masih lemah. Tahun ini juga, Dain Said explore Bunohan dengan gayanya. Tahniah. Afdlin Shauki pula explore genre black komedinya dengan dua filem berbeza iaitu Berani Punya Budak dan Ponti vs. Omi. Muzikal pula diexplore Saw Teong Hin dengan Hoore Hoore! Cerita invisible man pula diexplore Hashim Rejab. Dan rempit + CGi diexplore Hantu Kapcai. Dan yang paling gempak dan berani adalah exploration terhadap penerimaan penonton terhadap filem science fiction. Mantera! Walaupun gagal, it still satu filem yang menjana perubahan.  Salute juga kepada waris si Haslam dengan exploration psiko thriller, SAM!

11. Orang kita suka komedi, seram dan sedih, bagi diorang gelak, terkejut atau menangis, duit bedesup masuk.
Itu yang menjadikan filem filem yang memerlukan penonton berfikir dan diam tanpa reaksi tidak mendapat sambutan. Kasihan Bunohan tidak dihargai penonton Malaysia. Yang dihargai orang kita hanyalah filem filem dengan wajah wajah yang kononnya mampu buat mereka rasa kelakar, sedih dan terkejut. Penonton minta cerita berubah, tetapi penontonan kita tak nak berubah, macam mana tu?

12. Hantu masih lagi seronok menjadi selebriti.
Kum Kum, Hantu Dalam Botol Kicap, Hantu Air, Hantu Gangster, Hantu Kapcai antaranya. Nampaknya penerbit menerbitkan filem seram dengan tajuk bermula dengan perkataan hantu untuk menarik penonton. Hanya satu saja filem hantu yang tidak menggunakan tajuk hantu pada tahun 2012, iaitu Sesuatu yang Tertinggal. Aku teringin juga nak mendengar tajuk tajuk pelik yang lebih umph! Try to be different!

Itu saja 12 perkara yang aku rasakan aku nampak pada tahun ini. Tahun 2013 kita akan ada pelbagai lagi exploration terhadap pelbagai idea. Jadi stay tune dengan Orang Perlis Menulis, tonton filem tempatan dan jangan lupa LIKE fanpage admin untuk ulasan filem terbaru. Jom!

p/s: analisa ini adalah pendapat peribadi dan tidak dipengaruhi mana mana pihak. TQ

Review: Strawberi Cinta

Masih idea idea biasa yang tak mampu untuk memberikan kepuasan. Strawberi Cinta yang pada aku, mungkin dibuat untuk menarik dan memancing penggemar filem filem Jepun mahupun siapa saja yang merasakan ada kelainan dalam file mini untuk menonton. Malangnya, pasti semua orang setuju jika ada yang mengatakan filem ini sebenarnya tidak sempurna dari pelbagai sudut. Strawberi selalunya sedap, tetapi cerita filem atas nama strawberi ini hambar. 

Lembab mungkin satu perkataan yang mungkin aku boleh katakan. Maaf aku cakap, kesemuanya nampak kosong dari awal hingga akhir. Tidak ada cerita yang khusus dan membolehkan aku menonton dan terus menonton hingga akhir. Segala ceritanya nampak kelam kabut sekejap ke sana sekejap ke sini macam tak ada arah tuju sehinggalah satu titik dimana cerita utamanya mahu diceritakan. 

Cerita utama filem ini tentang Ichigo yang nak cari ibunya yang terpisah disebabkan satu perkara silam. Dan what the.. ceritanya macam nak tak nak saja ditonjolkan. Sekejap tenggelam sekejap timbul. Keluar masuk begitu saja tanpa arah tuju. Malah, cerita cinta antara Ichigo dengan Hakimi nampaknya macam nak tak nak je diceritakan. Kesian sungguh dengan watak partner bisnes Hakimi lakonan Diana Amir yang macam tak ada apa apa. 

Overall, dari segi potitifnya, aku rasa Strawberi Cinta mencuba. Itu yang baiknya lah. Mana ada orang lain yang berani mempertaruhkan filem yang separuh filem menggunakan perbualan bahasa jepun dan juga mix up language. Memang tahniahlah kepada penulis penulis dialog yang bertungkus lumus menyiapkan segala galanya. Walaupun aku taklah faham bahasa Jepun, bahasanya menjadilah. Segala galanya perfecto! 

Positifnya lagi, unsur islami itu nampaknya satu keunikan walaupun aku rasakan unsur islami itu nampaknya hanyalah trend MIG untuk menarik penggemar penggemar filem Islami. Walaupun tak menjadi, bolehlah diberikan pujian. 

Namun, dari keseluruhan filem, aku rasakan negatifnya terlalu banyak. Pertamanya, cerita ini amatlah lembab macam kura kura. Terlalu banyak dialog dialog yang tak penting dan tak menunjukkan jalan cerita. Terlalu banyak sehinggakan tenggelamnya cerita pencarian ibu Ichigo yang sepatutnya lebih diberi penekanan berbanding cerita Ichigo dalam pakej percutiannya. Terlalu banyak lawak yang tak patut ada, dan ianya teruk sangat sangat. 

Malah, aku rasakan ending cerita ini, babak dimana ibu Ichigo jelaskan kenapa dia berpisah nampak macam bodoh je. Earthquake tahun bila? Itu tidak dijelaskan dengan baik. Or malas buat kajian nih? Amat amatlah pelik apabila Ichigo tetiba saja menangis di bahu ibunya tanpa apa apa sebab yang memulakan. Janggal. 

Selain itu, beberapa reaksi yang agak pelik nampaknya menjadikan beberapa scene filem ini nampak dikerjakan sambil lewa. Masa Ichigo dedahkan tujuannya datang ke Malaysia atas sebab dia nak cari ibunya, reaksi Hakimi tidak terkejut sikit pun. Boleh je terus dia masuk ke dalam cerita dengan sukarela. Malah, penjelasan bagaimana polis boleh jumpa ibu Ichigo di Kampung Pulai nampaknya tidak dijelaskan dengan baik. Yang peliknya, si penyiasat peribadi kata yang mak Ichigo ada kat Kedah. Mana satu nih? 

Lastly, dialog filem ini nampak goyah dan erk terlalu biasa untuk berada dalam standard filem. Aku mula sedar beberapa dialog ibu Hakimi nampak macam luar biasa kepelikannya pada sesetengah babak. Agak janggal. The rest oklah. 

Keseluruhan cerita ini sambil lewa. Mungkin faktor x yang menjadikan satu tarikan ialah persembahan Yana Samsuddin bertutur bahasa Jepun. Namun, kesemuanya dari segala faktor, amatlah tidak bagus untuk ditonton. Boleh buat korang tidur nyenyak, namun pastinya super fan Yana akan terus tersenyum melihat kecomelan Yana yang sempurna berpakaian ala ala anime. Pada aku, better jangan tonton. Tapi kalau nak tonton juga, silakan. 

2/5

Sunday, December 30, 2012

VFX Breakdown: The Avengers Final Battle


Eh, Black Widow dok bertenggek atas laki tu buat apa? Dia tengah buat apa tu? Takkanlah dia nak buang air besar kot? Hah, jangan risau. Black Widow tengah fokus berlakon tu. Cerita apa? The Avengers lah tajuknya. Mesti korang tak percaya kan? 

Jom, kita dengar penjelasan pembikinan babak aksi battle terakhir filem The Avengers dari Jason Smith dan David Meny, orang yang berada di sebalik pembikinan visual efek filem ini. Untuk pengetahuan, visual efek The Avengers dibikin oleh Industrial Light & Magic iaitu sebuah kompani CGI yang confom sudah dikenali oleh ramai penonton filem Hollywood. Jom tonton!



Jangan lupa tonton VFX Breakdown untuk filem filem berikut juga:
[Transformers 3] [POTC: On Stranger's Tide] [The Amazing Spiderman] [Transformers 2]
[Final Destination 5] [Ra.One] [Don 1 & 2] [Endhiran

Friday, December 28, 2012

Review: Upside Down

Untuk pengetahuan, filem ni masih belum ditayangkan di US. Ikut IMDB, US akan menayangkan filem ini pada March 2012. Malaysia bertuahlah sebab filem arahan Juan Diego Solanas dan ditulis oleh Santiago Amigorena dan pengarah ini juga sudah mula ditayangkan di pawagam semejak 27 Disember 2012. Filem ni mula ditayangkan bermula di Russia semejak Ogos 2012. Lakonan Kirsten Dunst yang kedua dalam filem pelik selepas Melancholia. Aku hanya mampu berkata wow kepada cetusan idea. 

Tak ada siapa mampu bayangkan bagaimana permainan gravity dapat dikaitkan dengan cinta epic. Kisah cinta yang aku sifatkan seperti cinta cinta merubah dunia seperti kisah epic Hindi nampaknya diadun dalam sebuah filem yang berlatar belakangkan sebuah dunia yang agak pelik dan tidak pernah wujud dalam fikiran manusia. Dan, aku rasakan ianya menakjubkan. Mengingatkan aku kepada idea The Invention of Lying suatu ketika dulu. 

Tabik kepada siapa saja yang berada dalam produksi ini, filem ini terbaik dari segi visual. Tidak ada yang hebat dari menyaksikan sebuah dunia dua planet yang berada berdekatan dan mempunyai sifat gravity masing masing yang menghalang dua dunia dari bergabung. Ianya sungguh unik dan sungguh menakjubkan. Kesemuanya sempurna dari segi setting juga visual yang agak hebat. 

Walaupun visual efek amatlah menarik, dan dengan gaya penceritaan yang simple dan juga biasa, Upside Down tetap tidak mengecewakan. Kisahnya simple. Kisah dua orang manusia yang saling bercinta, namun dihalang oleh gravity yang saling memisahkan antara dua dunia. Paparan dalam filem ini diteruskan dengan halangan halangan Adam dalam cuba mendapatkan Eden yang sudah hilang ingatan disebabkan satu kemalangan lampau. 

Mungkin si peminat romantika sci-fi melodrama sebegini akan terus berkata, sweeeet sangat. Ya, aku pun begitu. Walaupun dunia filem ini tidak pernah wujud, ianya masih boleh diterima akal. Penjelasan setiap hukum alam dua planet menyebabkan penonton boleh masuk ke dalam dunia planet yang agak pelik ini. 

Muzik nukilan Benoit Charest banyak membantu melodrama dalam filem ini. Dari aspek lakonan pula, Jim Sturgess nampaknya memanglah charming giler. Sungguh kau akan disukai ramai aweks di luar sana. Tetapi pada akulah, watak si Bob nampaknya berjaya mencuri perhatian aku selain Jim Sturgess sendiri. 

Tak ada apa yang mampu nak dikata. Walaupun ceritanya amatlah biasa dan tipikal, namun pengalaman yang menarik memang akan datang disebabkan settingnya yang agak luar biasa. Idea dua planet yang saling berada berdekatan, dan gravity yang menghalang seolah olah memberi nafas baru kepada watak antagonis dalam sebuah filem cinta. Perfect! Fresh! 

Oh ya, mungkin satu perkara negatif tentang filem ini ialah disebabkan dunia fiksyen ini terlalu luas penciptaannya, ending filem ini nampak macam ergh, mengejutkan dan menentang hukum alam yang dijelaskan pada awal filem. Iyalah, pasti ada satu dua elemen yang agak tak logik dalam unlogikalnya.  Paling tak dapat diterima akal adalah Eden dapat live with Adam sebab anak yang dia kandung tu anak Adam. Erk, aku macam tak dapat nak hadam idea nih. Namun, aku tak kisahlah, asalkan dua pasangan ni bertemu dan hidup bahagia sudahlah. Haha.. 

Upside Down memang tidak mengecewakan. Percayalah, minah minah yang hati rapuh conform akan menangis apabila melihat kegigihan Adam dalam usahanya untuk cuba dapatkan Eden. Laki pon confom akan terbuai dengan cerita ni. Tak kira siapa siapa pun, jua pasti akan terpukau dengan visual yang memang ‘upside down’ giler babas. Upside Down memang sebuah pengalaman melodrama sci fi yang berbaloi untuk ditonton! 

4/5

Senarai Telefon Pintar Untuk Rebat RM200!


Menurut pihak SKMM, berikut merupakan peranti awal yang akan ditawarkan melalui rebat tersebut, dan ia akan ditambah dari semasa ke semasa. Melalui Pakej Komunikasi Belia ini, pelbagai syarikat telekomunikasi akan menawarkannya, dengan kerjasama pengedar rasmi, yang mana akan memaparkan banner khas pada kedai mereka, dan mungkin hanya sesetengah model sahaja ditawarkan oleh seseorang pengedar itu. 

Berikut merupakan senarai telefon pintar yang boleh dibeli dengan menggunakan rebat RM200 yang diberikan oleh kerajaan untuk semua belia di Malaysia yang berumur di antara 21 hingga 30 tahun bermula Januari 2013.

Semua belia boleh membuat pendaftaran dalam talian di http://nbi.skmm.gov.my (alamat baru di sini: https://komunikasibelia.skmm.gov.my//) mulai selasa minggu depan. Perlu diingat skim ini adalah siapa cepat dia dapat dan khas bagi 1.5 juta belia yang layak mendapatkan telefon pintar selagi stok masih ada. Model-model Smartphones yang terpilih:-


1) Alcatel 993D
2) Alcatel OneTouch Glory 2
3) Alcatel OneTouch Inspire 2
4) The Buzz Phone
5) HTC Wildfire
6) Huawei Ideos X3
7) LG Optimus L3
8) Ninetology Black Pearl II
9) Ninetology Palette
10) Nokia 2730
11) Nokia 7230
12) Nokia Asha 305
13) Nokia Asha 308
14) Nokia Asha 311
15) Nokia C2-03
16) Nokia Lumia 610
17) Samsung Galaxy Chat
18) Samsung Galaxy Mini
19) Samsung Galaxy Pocket
 20) Samsung Galaxy Y
21) Sony Xperia Tipo
22) ZTE Acqua
23) ZTE V79


senarai telefon adalah seperti yang tertera di sini. Senarai telefon pintar lain akan diupdate dari semasa ke semasa oleh pembekal.

Baca ni:
BERITA BARU!!!: Tiada had harga untuk smartphone untuk program rebat! - KJ & Rais di Twitter

bBaca ni juga: Semakan permohonan BR1M 2.0

Thursday, December 27, 2012

Review: CZ12

Filem aksi terakhir yang dilakonkan Jackie Chan ini nampaknya tidak seperti filem filemnya dahulu. Seperti usianya yang sudah makin lama makin tua, dia nampaknya nampak seperti cuba untuk membuaskan penontonnya, juga para peminatnya dengan apa yang dia mampu lakukan. CZ12, sebuah filem aksi yang ditunggu tunggu nampaknya mungkin mampu memberikan adventure dan komedi gaya Chan, namun, pada aku, ianya tak mungkin dapat menandingi filem klasiknya dahulu. 

Dengan sekuel kepada siri Armor of God yang popular suatu ketika dahulu (aku amat suka ending Armor of God II), CZ 12 nampaknya hanya sebuah filem aksi Jackie Chan yang simple dan biasa. Aku nampak dalam filem ini, plotnya nampak simple saja. Dan jika anda perasan, CZ12 nampaknya mengikut format Armor of God, sebab ini dikhabarkan juga dikenali sebagai Amor of God 3.

But, overall aku rasakan filem ini macam biasalah. Seperti mana korang tengok Jackie Chan dahulu, macam itulah juga Jackie Chan sekarang. Cuma, apa yang mungkin lebih hebat dalam CZ12 adalah teknologi yang digunakan dalam filem ini yang lebih advance berbanding filem filem yang dia lakonkan pada 90an terdahulu.  

Dalam filem ini, Jackie Chan nampaknya cuba menggunakan sehabis mungkin teknologi untuk membantu kekuatan cerita ini. Hasilnya, wujud scenario scenario yang hebat seperti adegan kapal yang tersepit di celah batu, juga adegan kejar mengejar yang agak cun dan juga adegan akhir yang nampak agak hebat walaupun rasanya dah beberapa kali dipaparkan dalam filem Hollywood. 

Arahan Jackie Chan nampaknya still membawakan komedi slapstiknya yang memang hebat. Dia tahu dimana komedi patut diletak, dia tahu apa yang mampu buat penonton gelak. Dan kesemuanya diadun sempurna. Walaupun begitu, dengan peredaran masa, kualiti syot syot nampak macam 90 an punya movie. Malah, suntingan juga nampaknya masih mengambil gaya biasa filem filem Jackie Chan yang 90 an punya.

Apa yang paling menarik di sini ialah filem ini nampaknya menggambarkan satu dunia. Menggunakan Bahasa Inggeris dan Cina dalam kuantiti yang hampir sama banyak, filem ini juga mungkin dibina sebagai tribute kepada peminat dari seluruh dunia. Lihat saja bahasa Thai, bahasa Perancis, Hindi dan juga beberapa bahasa lain yang diselitkan dalam filem ini. Nampak menarik. 

Namun, beberapa aspek nampaknya aku rasakan agak mengecewakan. Satunya, watak Jackie Chan dan kumpulannya nampak tidak saling berhubung dengan baik antara satu sama lain. Aku hanya nampak Jackie Chan dan dirinya dan bukannya kumpulannya yang banyak membantu perjalanan misinya. Tidak ada emosi antara mereka dan tidak ada perkara yang membuktikan yang mereka adalah satu team yang hebat dalam kerjasama. 

Keduanya, ceritanya nampak menyelitkan komedi aksi, tetapi pada akhir filem, Jackie Chan cuba untuk menyelitkan emosi kepada penonton untuk bersimpati dengan usahanya menyelamatkan patung tu. Namun, disebabkan tak ada event event yang mungkin boleh mewujudkan emosi itu, adegan Jackie Chan yang kepalanya terhantuk batu itu kosong, walaupun ianya cuba memaksa penonton untuk bersedih. 

CZ12 bukanlah sempurna. Namun, sebagai tribute, ianya masih boleh dinikmati. Mungkin akan ada yang kecewa kerana Jackie Chan hanya bertarung dalam satu fighting scene sahaja. Yang selebihnya, hanyalah babak babak aksi yang tidak membawa koreografi aksi tetapi lebih kepada kejar mengejar biasa. Ada beberapa aksi lain yang dibawa oleh pelakon pelakon lain dan bukannya Jackie. Hampa kan? Tetapi sekurang kurangnya, Jackie dah beraksi untuk satu fighting scene pun dah ok. 

4/5

MTV - Apo Kono Eh Jang! Versi Parody!


Apo Kono Eh Jang parody?? Aku rasa video dia agak gempak dari video muzik asal. Diterbitkan dan dilakonkan oleh mamat mamat di Digitek.my, jom layan parodi video klip ini.

Wednesday, December 26, 2012

Zero Hour Mash Up 2012! Lagu Rojak Sedap!

Zero Hour Mashup kembali lagi! Buat para peminat filem Bollywood, pastinya yang sudah subscribe channel Tseries di Youtube akan tertunggu tunggu mashup lagu lagu tahun hindi terbaik 2012 ini bukan? Sudah dengar mashup lagu lagu Hindi tahun 2011? Dengarkan di sini.

Mashup kali ini menampilkan lagu lagu rojak sedap dari filem seperti Agent Vinod, Son of Sardaar, Oh My God, Bol Bachchan juga beberapa elemen dari filem filem Hindi terbaik tahun 2011! Apa lagi, dengarkan lagu penutup tahun 2012 ini di bawah!


Saturday, December 22, 2012

Jumlah Kutipan Tiket Filem Malaysia Tahun 2012

Tahun ini menjadi tahun yang agak suram bagi industri filem Malaysia. Tidak seperti tahun 2011, filem tahun kebanyakannya hanya mengaut jualan kurang dari 5 juta. Hanya Adnan Sempit 2, terbitan Metrowealth Pictures sahaja yang memecah gelas menjadi satu satunya filem yang mengaut jualan tiket lebih dari 6 juta. Berikut adalah petikan jadual jualan tiket filem filem Malaysia tahun ini.

Untuk review filem, korang boleh klik judul filem. 

BILTARIKH
MULA
TYG.
JUDUL FILEMPENGELUARBIL.
PAW.
TYG.
BIL.
HARI.
TYG.
JUALAN
TIKET
(RM)
STATUS
TYG.
1.05.01.12SESUATU YANG TERTINGGALGRAND BRILLIANCE65210.69Selesai Tayang
2.12.01.12KERAMATMETROWEALTH PICTURES67241.39Selesai Tayang
3.19.01.12BUJANG TELAJAKLINECLEAR MOTION PICTURES69262.60Selesai Tayang
4.26.01.12SUMPAHAN KUM KUMMETROWEALTH PICTURES70242.06Selesai Tayang
5.02.02.12AZURAACE MOTION PICTURES65210.99Selesai Tayang
6.09.02.12HANTU DALAM BOTOL KICAPMETROWEALTH PICTURES70241.86Selesai Tayang
7.16.02.12CHANTEKEMPAT SEMUDRA PLANTATION54120.10Selesai Tayang
8.23.02.12ADNAN SEMPIT 2METROWEALTH PICTURES82346.82Selesai Tayang
9.FIST OF DRAGON (MANDARIN)EVO PICTURES67421.26Selesai Tayang
10.01.03.12CINTA KURA-KURAKRU STUDIOS75261.17Selesai Tayang
11.08.03.12BUNOHANAPPARAT40210.78Selesai Tayang
12.SEEFOOD (ENGLISH)SILVER ANT68872.36Selesai Tayang
13.15.03.127 PETALA CINTAMETROWEALTH PICTURES73211.03Selesai Tayang
14.22.03.12JIDIN SENGALOUTLOUD STUDIOS59210.71Selesai Tayang
15.29.03.12JANGAN PANDANG-PANDANGEXCELLENT PICTURES75262.51Selesai Tayang
16.05.04.123 TEMUJANJIMETROWEALTH PICTURES64210.70Selesai Tayang
17.19.04.12UNCLE USINSKETCH SEVEN62211.00Selesai Tayang
18.26.04.12BERANI PUNYA BUDAKVISION WORKS (M)64281.13Selesai Tayang
19.03.05.12CHOW KITGRAND BRILLIANCE71250.45Selesai Tayang
20.10.05.12NONGKRONGMETROWEALTH PICTURES74282.12Selesai Tayang
21.GHOST BUDDIES (MANDARIN)DOUBLE VISION46281.08Selesai Tayang
22.17.05.12MANTERAFLARE STUDIOS78140.35Selesai Tayang
23.YOU BELIEVE IN GHOST? (MANDARIN)GENIUS PARADE47330.63Selesai Tayang
24.24.05.12AKU ADA, KAU ADA?PENCIL PICTURES58211.21Selesai Tayang
25.HOORE! HOORE!ASTRO SHAW / INDEPENDENT PICTURES63210.35Selesai Tayang
26.31.05.12MAN SEWEL DATANG KLWORK MOVE PRODUCTIONS54211.21Selesai Tayang
27.GERIMIS MENGUNDANGE-RAMA CREATIVE72190.22Selesai Tayang
28.07.06.12XMETROWEALTH PICTURES49210.20Selesai Tayang
29.JALAN KEMBALISKOP DAN GRAND BRILLIANCE80284.98Selesai Tayang
30.14.06.12JIWA TAIKONUANSA PRODUCTION64210.62Selesai Tayang
31.AIR MATA IBU (MANDARIN)SHINNING PRODUCTION50210.07Selesai Tayang
32.21.06.12HANYA AKU CINTA KAU SEORANGMETROWEALTH PICTURES46210.18Selesai Tayang
33.MAEL LAMBONGEXCELLENT PICTURES77334.88Selesai Tayang
34.28.06.12BAIK GILERLAYAR DIMENSI54210.38Selesai Tayang
35.AKU, KAU DAN DIATAYANGAN UNGGUL53210.16Selesai Tayang
36.05.07.128 JAMMETROWEALTH PICTURES SDN BHD79282.30Selesai Tayang
37.12.07.12MOMOK - JANGAN CARI PASALGALAKSI SENI SDN BHD40210.13Selesai Tayang
38.26.07.12KARMA REBORN (KANTONIS)GENIUS PARADE4119
0.25
Selesai Tayang
39.09.08.12HANTU GANGSTERPRODIGEE MEDIA SDN BHD9935 Selesai Tayang
40.19.08.12SAMSKOP PRODUCTION7628 Selesai Tayang
41.SERAM SEJUKI-INSAN MULTIMEDIA5628 Selesai Tayang
42.30.08.12LEFTWINGSBAGUS TIASA SDN BHD48140.02Selesai Tayang
43.29 FEBRUARIKRU STUDIOS SDN BHD79210.37Selesai Tayang
44.06.09.12SALAM CINTAMETROWEALTH PICTURES SDN. BHD50270.26Selesai Tayang
45.HANTU AIRMULTIMEDIA ENTERTAINMENT SDN. BHD50210.68Selesai Tayang
46.13.09.12HALIM MUNANRR EMPIRE SDN. BHD60190.49Selesai Tayang
47.KEPONG GANGSTER (KANTONIS)MAHU PICTURES SDN BHD64282.09Selesai Tayang
48.20.09.12UNTUK TIGA HARIASTRO SHAW SDN.BHD72250.86Selesai Tayang
49.AJI NOH MOTORMIG PICTURES SDN. BHD49190.22Selesai Tayang
50.27.09.12HANTU KAPCAIKRU STUDIOS SDN. BHD71353.19Selesai Tayang
51.SOFAZR THE MOVIE JIWA KACAUNUSAN BAKTI CORPORATION SDN. BHD50140.15Selesai Tayang
52.04.10.12TAI KUNMIG PRODUCTION SDN. BHD62 260.78 Selesai Tayang
53.NGORATGRAND BRILLIANCE58190.37 Selesai Tayang
54.11.10.12AKU TERIMA NIKAHNYAMETROWEALTH PICTURES SDN. BHD6321  2.75Selesai Tayang
55.CINTA BERUANGFANTASTIC VILLA SDN. BHD4812  0.05Selesai Tayang
56.18.10.12PE3METROWEALTH PICTURES SDN. BHD48 191.18Selesai Tayang
57.VAJRAM (TAMIL)GENIUS PARADE SDN. BHD4112  0.009Selesai Tayang
58.25.10.12APA CELOP TOQQEXCELLENT PICTURES SDN. BHD6626 1.07Selesai Tayang
59.
60.01.11.12BUDAK PAILANGMIG PICTURES SDN. BHD6221 0.96Selesai Tayang
61.ZAITON, CERITAKUBRUANG FILM SDN. BHD5614 0.059Selesai Tayang
62.08.11.12AJI BOYMIG PICTURES SDN. BHD4521 0.71 Selesai Tayang
63.ISTANBUL, AKU DATANGGRAND BRILLIANCE & RED FILMS7035 3.58 Sedang Tayang
64.15.11.12WAR OF THE WORLDS : GOLIATHTRIPOD ENTERTAINMENT SDN. BHD5212 0.28 Selesai Tayang
65.
66.22.11.12PONTI VS OMIVISION WORKS (M) SDN. BHD66 261.71 Sedang Tayang
67.
68.29.11.12SEPAH THE MOVIEPTV FILM PRODUCTION SDN. BHD6720 2.12 Sedang Tayang
69.LAGENDA BUDAK SETAN IIASTRO SHAW SDN. BHD74201.80Sedang Tayang
70.06.11.12STRAWBERI CINTAMIG PICTURES SDN. BHD5612 0.54 Sedang Tayang
71.ADUTHA KHATTAMNGP FILM SDN. BHD3212 0.06Sedang Tayang
72.13.12.12
73.THE GOLDEN COUPLEGRAND BRILLIANCE590.64 Sedang Tayang
74.20.12.12ADIK MANJA RETURNADIK MANJA SDN. BHD45Tunggu Tayang
75.THE COLLECTORTAYANGAN UNGGUL SDN. BHD45Tunggu Tayang
76.27.12.12KAHWIN 5KRU STUDIOS SDN. BHD65Tunggu Tayang
77.THE PRINCE OF THE CITYAXIS LINE ENT. SDN. BHD.60Tunggu Tayang

p/s: jadual akan diupdate dari masa ke masa.

Friday, December 21, 2012

Review: Lagenda Budak Setan 2 - Katerina

Pertamanya, aku nak state kat sini yang apa yang aku nak cakap ni hanya berdasarkan apa yang aku tonton dari Lagenda Budak Setan pertama sehingga yang ini. Aku tak pernah membaca novelnya tetapi aku tahulah, novelis yang menulis cerita ini namanya Ahadiat Akashah. Dan mungkin disebabkan itu jugalah maka lahirlah Kashah, watak utama cerita ini yang dikerat potong cincang dari nama penulis itu sendiri. Ye dak? 

Ok, let move on to the story itself. Lagenda Budak Setan satu, mungkin agak menarik sebab kisahnya still simple. Lebih memaparkan kegatalan dan juga kesetanan si Kashah yang menjadikan filem itu sendiri ada blend pelbagai elemen. Ada komedinya, ada dramanya sehinggalah konflik menindih kesemuanya membawa penonton ke dalam emosi cerita mamat setan ni. Itu antara kelebihan Lagenda Budak Setan yang pertama. 

Yang kedua ni macam mana pulak? Ergh, pada aku, aku rasa sebagai sebuah sekuel kepada sebuah filem yang menempa nama yang sekaligus menampilkan semula kemaruahan si Sharad Sharan yang sudah jatuh ditimpa tangga selepas Diva dan Tipu Kanan Tipu Kiri agak merudum kutipannya, filem ini tidak seperti yang pertama. Tidak ada perkara yang menjanjikan kehebatan berganda masa menonton filem ini. Namun begitu, kesinambungannya masih boleh dinikmati. 

Secara peribadinya, pada aku, aku rasakan filem ini terlalu monotonous sehinggakan perasaan lain tak dapat wujud dalam filem ini. Lebih memfokus kepada kemalapan perasaan kesemua karakter yang bermasalah, cerita ini aku rasa mungkin agak berat sehinggakan suntikan variasi perasaannya tak kelihatan. Dari awal filem, kita dah mula sedih, mula masuk ke dalam dunia Katerina, kemudian masuk ke dalam dunia Kashah. Berpanjanganlah sampai habis. 

Bukan aku katakan ceritanya membosankan. Mungkin peribadinya, aku rasakan yang file mini punya skop yang lebih luas namun dengan durasi 1 jam 45 minit, kesemua elemen dalam novel tak mungkin dapat dijelaskan dengan sempurna. Watak Hisham tidak dijelaskan dengan baik, namun aku tetap merasakan yang Bront Palarae memberikan lakonannya yang agak hebat. 

Farid Kamil nampaknya menunjukkan yang dia juga mampu untuk menarik penonton untuk menjadi sebak dengan balasan yang si Kashah telah terima dalam filem ini. Lakonannya menjadi. Namun, disebabkan terlalu banyak permainan emosi sehinggakan dialognya seperti terlalu penyabar dengan keadaan menjadikan dialog dialognya biasa biasa saja. 

Beberapa aspek yang agak kelakar dalam filem ini mungkin pada beberapa garapan babak yang terlalu banyak koinsiden yang diulang ulang. Jika korang perasan, setiap kali adegan penjahat berdialog, pasti akan ada bunyi siren polis yang entah datang dari mana. Apa motif polis tu buat bunyi bising tiba tiba tidak diketahui. Cuma kelakarlah! Sebab koinsiden ini nampak berulang ulang. Macam tak ada cara lain dah nak habiskan babak tu. 

Elemen filem Hindi memang tak habis habis. Jelas sekali masa adegan Hisham nak minta tandatangan Rafidah, Ning membawakan emosi yang dia bawa dalam filem Diva, juga filem Sharad Sharan yang sarat dengan elemen hindustani he! Malah, jaga yang berlagak hebat nak halang Hisham tu, wah memang exaggeration yang menariklah. Lagenda Budak Setan 2 pun sama. Cuma biasa biasa sangat. 

Akhirnya, aku nak cakap yang Lagenda Budak Seta nada juga syot syot yang cantik, khasnya pada awal awal filem. Suntingannya juga cun. Tapi Hindustani he elemen itu tak dapatlah dielakkan. Bhutan punya shooting nampak hebat dan cantik. Cuma secara peribadinya, Katerina terlalu berat dan terlalu banyak subplot. Apapun, bagi aku filem ni overall baik untuk sebuah sekuel, tetapi aku rasakan filem ni monotonous. Bagi yang betul mendalami novel, mungkin tak ada masalah kot. 

3/5

Review: Wreck-it Ralph

Pengarah drama tv Futurama ini nampaknya mencipta Wreck It Ralph dengan emosi yang tidak mengecewakan. Kisah fantasi Walt Disney yang memang tak dapat dinafikan mampu memberikan perasaan moraliti yang dekat dengan hati walaupun cerita fiksinya agak tidak masuk akal. Ya, itulah dunia Disney. Dengan keceriaan animasi dan juga imaginasi mereka, Wreck It Ralph termasuk dalam satu lagi senari filem Disney yang sempurna. 

Mungkin Wreck It Ralph ada inspirasi dari filem Tron. Bukan apa, Tron adalah idea yang sama. Cerita pasal program program dalam dunia komputer yang dimasukkan problem problem dunia manusia. Still, people can accept the storyline dan masih boleh mendapat apa yang nak diceritakan. Jadi, sekali lagi, dengan idea ini dengan garapan Rich Moore, Phil Johnston dan Jim Reardon, Wreck It Ralph muncul untuk memberikan dunia game dekat dengan hati peminat cilik. 

Pada aku, Wreck It Ralph ada cerita biasa Disney. Dengan moral dan mesej yang lebih bersifat mendidik generasi muda, Wreck It Ralph nampak biasa pada plotnya. Iya, cerita si Vanellope yang ingin jadi pelumba. Cerita si dewasa yang jahat yang ingin melawan kebiasaan yakni nak menjadi baik, si Ralph. Dua dua dicampur, membentuk adventure gaya Disney, bagi yang selalu menonton, pasti faham apa yang Disney selalu sampaikan. 

Permulaan cerita ini menarik. Dengan cameo dari Mario, Pac Man dan juga beberapa watak Street Fighter dan juga game lain, ianya macam satu tribute untuk game game klasik yang memulakan permainan arcade. Kalau tak ada yang cipta mereka, rasanya revolusi permainan computer tak akan sehebat sekarang. So, amat menarik menyaksikan karakter karakter 2D yang selalu kita tonton dalam arcade game diconvert jadi versi 3D. 

Wreck It Ralph memang dicipta dengan kecantikannya tersendiri. Visualnya direka dengan cukup cun ditambah dengan teknologi Disney yang hebat. Ideanya, walaupun agak tak masuk akal, namun entah kenapa aku yang dah tua bangka ni boleh feeling habis menonton filem ini. Teruja dengan permulaan filem ini. Dunia game Hero’s Duty agak mengagumkan dan cukup hebat walaupun sekejap saja muncul. 

Moraliti cerita ini simple. Jadi diri sendiri dan kita akan jadi diri yang sempurna. Cukup simple untuk mendidik kanak kanak. Ya, itulah Disney, sekejam Pirates of the Caribbean pun, mereka tetap takkan lupa peminat cilik sebab dengan character Mickey Mouselah Disney menjadi besar macam sekarang. 

Overall, dengan pattern biasa filem animasi Disney, Wreck It Ralph ada jenaka, ada dramanya, ada hubungan antara karakter yang sempurna dan paling penting, ada emosinya dan juga visual yang cantik. Oh, tak lupa juga, filem ini memang mungkin untuk those gamer yang selalu main game ‘kotak’ sebelum Playstation ambil alih. Wreck It Ralph is a tribute, dan ianya memang mengembalikan memori dunia game zaman 90an dahulu. 

4/5

Tuesday, December 18, 2012

Review: Alex Cross

Satu perkara yang best pasal Alex Cross ni ialah korang akan berpeluang mendengar ucapan Bahasa Indonesia dalam babak akhir filem ini. Itu je perkara yang cute dan menarik pasal filem ini bagi kita orang Malaysia. Itu je pun. Jadi, apa yang aku nak kata di sini, totalnya campur tolak darab bahagi, Alex Cross sangatlah tidak wajib ditonton kepada sesiapa sahaja yang meminati genre drama penyiasatan dan juga pembunuhan kejam. 

Entah apa yang terjadi dengan pengarah kepala botak si Rob Cohen yang dulu famous dengan filem Fast and Furious dan jugak Xxx serta The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor nih! Pengarahannya dalam filem ini sangatlah lemah. Tidak seperti sebuah filem penyiasatan yang mampu membawa penonton bersama sama menyiasat, Alex Cross nampak seperti garapan pengarah baru. Padahal, pengarah ni sudah lama kot mengarah. 

Mungkin salahnya pada penulis lakonlayarnya yang tidak mengambil berat tentang terjemahan karya James Patterson ini. Marc Moss dan Kerry Williamson selaku penulis lakon layar nampaknya menulis dengan tunggang langgang. Akibatnya, watak Alex Cross tidak diperkenalkan dengan baik dan mendekatkan watak utama kita kepada penonton. 

Malah, plotnya juga tunggang langgang dengan imbangan dua plot yang agak tidak seperti sebuah drama penyiasatan. Dengan kelemahan watak Alex Cross yang tidak dikembangkan dengan baik, filem ini memang terlalu banyak lagi rosaknya sana sini. Amatlah kasihan kepada penggemar penggemar novel ini yang berhajat mendapatkan adaptasi terbaik untuk filem ini. Malang sungguh. 

Pemilihan pelakonnya juga nampak tidak berapa baik. Jean Reno mungkin baik. Namun, gandinga Tyler Perry dan Edward Burns nampaknya macam tak ngam! Dialog antara mereka masing masing mendatar. Macam bila buat siasatan, cakap macam orang buat kerja sambil lewa. Tidak ada penekanan dan juga focus pada point point. Kesemuanya terlalu tenang untuk sebuah filem penyiasatan. 

Aku rasa menonton CSI punya series lebih baik dari menonton Alex Cross. Penyiasatan yang agak mendatar, lemah dan tersangatlah kabur tidak mampu mengangkat watak Alex Cross menjadi seorang penyiasat terbaik. Aku tak membaca buku ini, tetapi aku yakin, watak Alex Cross dalam buku rasanya lebih hebat dari watak dalam filem. 

Watak mamat Rusia yang Alex dan member dia dok kawal tu nampak hampeh. Serius sangat nampak lakonannya tidak menjadi. Mathew Fox di sisi jahat boleh tahan. Cuba untuk menjadi yang terbaik tetapi malangnya, disebabkan lakonlayar dan skrip yang teruk, tak ada apa yang dapat membantu mereka daripada terus lemas dalam keterukan berganda. 

Alex Cross boleh je kalau nak tonton. Cuma aku yakin, korang akan menguap beberapa kali dan juga keep on repeating cliché few times. Terlalu banyak babak biasa dalam filem ini. Dan ianya tak ada satu pun yang menarik. Alex Cross cukup kesian kerana adaptasi ini tidak mampu memberikan gaya sebagus novel. Pasti kecewa rasanya peminat James Patterson dengan filem ini. Kan? 

2/5

Review: The Hobbit - An Unexpected Journey

Pertamanya, bagi yang mengharapkan filem ini ada permulaan dan pengakhiran, ah, baik korang buang siap siap pemikiran tu. The Hobbit adalah permulaan. Permulaan kepada sebuah adventure yang dibahagikan kepada tiga bahagian. Sebuah trilogy yang berpasak pada bumi Middle-earth, tempat kisah Lord of the Ring berlaku. Dengan sebuah kisah si kenit berjiwa besar, The Hobbit memang sehebat abangnya, LOTR. 

Honestly, I am not a huge fan of LOTR, so kalau apa apa yang aku cerita dan komen di sini sebenarnya adalah pendapat seorang penonton yang terjerumus dalam kancah Middle-earth secara full-time dari The Hobbit. Jangan pertikai sebab pendapat aku, kamu, kamu, dan juga kamu juga berbeza beza. Dan jika ada yang bersetuju, silakan, dan jika tidak pun silakan buat apa saja yang patut. 

Bila bercakap tentang The Hobbit, nama pertama yang muncul dalam filem ini bukanlah Peter Jackson. Peter Jackson malah tidak ada apa apa bagi aku. Iya, persembahan visualnya hebat. Lakonannya dan juga lakonlayarnya yang ditulis Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson sendiri dan juga Gullermo del Toro (orang di sebalik screenplay Pacific Rim yang bakal ditayangkan summer 2013) adalah terbaik mengikut acuan Tolkien dalam LOTR. 

Dari segi plotnya, The Hobbit lebih mudah. Tidak ada cerita yang terlalu mendalam dan juga berat untuk peminat peminat yang baru hendak mengenali Middle-earth melalui The Hobbit. Bagi yang dah kenal Middle-earth melalui LOTR, The Hobbit mungkin helaian buku yang baru dalam meluaskan skop dan sudut pandang korang terhadap dunia fantasi Tolkien tersebut. 

Dengan bertumpu kepada kisah yang lebih kepada chapter demi chapter, macam stesen persinggahan, The Hobbit tenang. Tidak ada plot bertingkah sana sini yang membelit dan memaksa penonton untuk terus menonton LOTR selepas selesai menonton filem ini. Ternyata ceritanya dipermudah bukan apa, sebab aku sendiri ada baca yang The Hobbit is JRR Tolkien’s children book. So, plot untuk budak budak dinaiktaraf jadi sedikit kompleks tetapi still tak terlalu kompleks. 

Tadi, aku ada sebut pasal nama pertama yang muncul dalam kepala hotak aku bukan? Hah, nama tersebut bukanlah Peter Jackson tetapi Howard Shore. Siapa dia ni? Dialah orang yang membawa telinga kita masuk ke dalam Middle-earth dengan 100%. Dia mencipta khayalannya dengan menjadi tiang kepada visual Peter Jackson. Tanpa dia, memang Middle-earth tidak akan sempurna. 

Skor filem ini sungguh mengasyikkan. Serius, lagu Song of the Lonely Mountain yang mengiringi perjalanan pasukan kecil kita ini memang membawa semangat kepada penonton untuk turut serta bersama bermain emosi dengan mereka. Howard Shore nampaknya tahu membina dunia Middle-earth dalam muziknya dan kali ini, disebabkan Song of the Lonely Mountain, aku boleh katakan itu adalah skor muzik terbaik dalam filem Middle-earth. 

Ada sedikit dragging pada awal cerita. Few scene nampak begitu panjang. Bagi aku, mungkin ianya member peluang untuk peminat fanatic Tolkien terus bersama. Orang kata, kalau dah fanatik, babak panjang pendek pun dah tak kira dah! Bagi aku itulah, permulaan yang agak lambat tetapi it still hold my eyes to keep on sticking to the screen. Walaupun agak lama, ianya tidak membosankan. Permulaan dengan lagu lagu dwarf yang mengasyikkan.

Dan satu lagi yang aku tak berapa nak suka, terlalu banyak kebetulan dalam filem ni. Tengah dwarf nak mampus kena seksa dengan Orc, tetiba Gandalf datang. Sama saja kesnya masa geng dwarf ni nak kena makan dengan trol. Terlalu banyak koinsiden. Tetapi tak mengapalah. Rasanya, koinsiden ini menjadikan The Hobbit sukar diagak. Ah, satu cara pengolahannya tersendiri.

CGI nampaknya macam hebat. Tetapi at certain part, beberapa karakter nampak seperti watak dalam game. Tidak kaku, Cuma movementnya agak kekok dan lain macam. But, on the whole, CGInya boleh dikatakan gempak. Rasanya The Hobbit menampilkan CGI yang lebih banyak daripada LOTR. Dan kepuasan itu rasanya lebih baik kalau ditonton dalam versi HFR 3D (teknologi ciptaan James Cameroon) dan IMAX 3D. 

The Hobbit bercakap tentang setia kawan, semangat untuk bangkit dan juga kejahatan. Macam biasa, macam LOTR lah. Dialog komedinya memang best, terutama adegan troll nak bakar dwarf. CGI paling gempak terutama adegan raksasa batu berkelahi. Dan dialog dialognya amat cun dan boleh menusuk kalbu woh! 

In the end, first film The Hobbit ini memang permulaan yang agak baik. Mungkin korang takkan dapat variety of character macam LOTR sebab filem ni kebanyakan bertumpu kepada kumpulan dwarf, but it still fresh to watch. Dengan sekuel kedua The Desolation of Smaug yang dikhabar menyusul pada 2013 dan There and Back Again, sekuel ketiga yang dikhabar menyusul 2014, aku rasa bagi aku, The Hobbit menampilkan sisi yang sedikit ringkas bagi penonton yang nak menikmati Middle-earth dengan lebih ringan. 

Bagi peminat tegar LOTR, The Hobbit adalah prekuel yang mungkin tak mungkin korang lepaskan. Iya kan?

Tuesday, December 11, 2012

18+ Video Pesalah Dipenggal Kepala Guna Chainsaw Dan Pisau!


Sebuah video ngeri menunjukkan dua orang lelaki yang dikenali sebagai Felix Gamez Garcia yang dikatakan telah terlibat dalam pengedaran dadah di Amerika Syarikat bersama rakannya, Barnabas Gamez Castro dipenggal kepalanya. Setiap seorang daripada mereka dipenggal dengan dua cara berbeza lagi menggerikan. Seorang daripada mereka mulanya dipenggal kepalanya menggunakan chainsaw dan seorang lagi pula menggunakan pisau. Bagi yang mahu tengok gambar yang dicapture dari video enam minit tersebut, boleh pergi blog ini.


Rakaman menunjukkan kekejaman ini dilakukan oleh dua orang lelaki yang berpakaian tentera. Siapa mereka tidak dapat dikenalpasti. Khabar dari blog ini menyatakan Youtube sudah remove video ngeri tersebut yang telah diupload di Youtube. Namun, bagi yang tahan lasak dengan video berdarah yang real, korang boleh menonton video berdurasi enam minit ini di bawah.


AMARAN:
video mengandungi adegan yang mengerikan dan tidak sesuai untuk ibu mengandung, dan kanak kanak dibawah umur. Penonton video menonton atas risiko sendiri.

Saturday, December 8, 2012

Komen Admin: Barisan Juri Maharaja Lawak Mega 2012


Menggunakan konsep dan format yang hampir sama seperti Maharajalawak Mega yang lalu, nasib para peserta akan diadili dengan gabungan sistem pemarkahan juri tetap dan undian penonton. Empat orang juri tetap setiap minggu yang kesemuanya terdiri daripada selebriti yang bukan berlatarbelakang pelawak, atau pelakon komedi akan dipertanggungjawabkan untuk menilai persembahan para peserta berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan. Mereka bakal menilai para peserta berdasarkan kelucuan dan elemen jenaka dalam sesebuah persembahan, keaslian persembahan dan kreativiti serta bakat dan kemahiran lakonan yang paling menyerlah daripada perspektif mereka sendiri.

Admin sebenarnya tertarik untuk melihat dari sudut penjurian. Jom, admin nak komen tentang juri juri Maharaja Lawak Mega 2012!

 komen admin:
Komen yang agak baik walaupun aku rasakan komennya semuanya biasa dan biasa. Pada aku, Awie punya komen lebih terarah kepada sejauh mana dia faham tentang dunia komedi. Selagi benda tu lawak maka komen dia ni akan jadi positif. Walaupun nampak ganas, komen Awie nampaknya menghormati kesemua pelawak. Bukan ganas tu kena komen pedas! Mungkin itu motto Awie. 

 komen admin:
Lisa Surihani ini ibarat budak tadikalah yang diletakkan atas kerusi komentator untuk komen peserta. Komennya entah pape. Terlalu cute dan tiada perincian yang detail. Selalu sangat keluarkan komentar berbentuk harapan supaya peserta buat lebih lagi dek kerana penyingkiran yang berlaku setiap minggu. Agak terlalu menghormati para pelawak sehinggakan pelawak yang tak lawak pun dikomennya sebagai lawak.



komen admin:
Wulan nampaknya agak jangal dalam komentarnya. Tetapi, jika pasukan Indonesia seperti Bandung Jokers dan juga Saywho membuat persembahan, komentarnya agak panjang dan bernas. Mungkin admin rasakan Wulan belum terdedah dengan suasana pelawak Malaysia. Nampak juga Wulan seperti ada masalah untuk menangkap lawak lawak dari peserta Malaysia terutamanya.

 komen admin:
Komentator dari Singapura ini adalah yang terbaik! Komentarnya membina dan tidak hanya menitik beratkan soal lawak atau tidak sesuatu persembahan. Komentar Najib Ali juga kadangkala membicarakan soal motivasi peserta dan juga sejauh mana peserta boleh pergi. Selalu memberikan komentar yang membina dan jujur dalam setiap komentarnya tetapi tidak lancang dalam menghamburkan kata. 


Juri mana kesukaan korang? jangan lupa komen ya..

layari laman web rasmi Maharajalawak Mega 2012 di sini.

Friday, December 7, 2012

Sneak Peek: Race 2


Utv Motion Pictures dan Tips Music Films mempersembahkan sebuah filem aksi, saspens dan thriller terbitan Kumar S Taurani, Ramesh S Taurani dan Ronnie Screwwala arahan Abbas-Mustan, duo director yang familiar dengan filem filem thriller mereka di Bollywood. Race 2 adalah sekuel kepada filem pertamanya yang mana direlease pada tahun 2008. Race adalah cerita pengkhianatan, dan thriller seksi lakonan Saif Ali Khan dengan bintang bintang ternama mengelilingi seperti Anil Kapoor dan juga Bipasha Basu. Kali ini starcast ini kembali dengan sekuel kedua.

Party on My Mind, video klip dari filem ini mendapat tontonan 1 juta! Tonton video tarian seksi Deepika Padukone bersama Saif Ali Khan dan John Abraham dengan klik gambar di atas,

Dibintangi juga oleh John Abraham, Deepika Padukone dan Jacqueline Fernandez dan juga Ameesha Patel, Race 2 kembali membawa plot twist gaya Abbas Mustan. Pada yang sudah menonton Race (2008) pastinya tahu pattern plot cerita nih. Dengan tarian seksi dikoreograf oleh Ahmed Khan dan muzik garapan komposer dance terhebat, Pritam, Race 2 ada kuasa yang hebat. Bakal berada di pawagam India pada Februari 2013. Mungkin juga akan ditayangkan di Malaysia.

Trailer Official Race 2