Sunday, October 28, 2012

Review: Hantu Kapcai

Mungkin ramai yang beranggapan Hantu Kapcai adalah filem rempit yang paling mengarut pernah dibikin pembikin filem Malaysia. Aku setuju! Tetapi dalam sebuah karya, benda mengarut kadangkala menunjukkan perlambangan yang filem ini sebenarnya cuba meminjam landasan filem barat untuk diisi dalam filem ini. Bukanlah aku membela adegan adegan tak masuk akal cerita ini , cuma aku rasakan Hantu Kapcai sebuah hiburan yang cuba menyatakan ‘aku tak nak jadi filem rempit biasa, aku nak jadi luar biasa’. 

Syukur tak ada pula isu timbul pasal scene Ajib yang berada di atas awan bersama bapak dia. Walaupun ada penonton yang terus menangkap ianya bayangan alam barzakh, ianya tidak pernah dinyatakan sedikit pun, sekaligus meninggalkan kepada orang dewasa untuk fikir sendri menjelaskan sendiri kepada anak anaknya yang bertanya. Hal ini ingatkan aku kepada Bruce Almighty.

Hilarious. Itu boleh aku katakan dengan komedi filem ini. Dibandingkan dengan filem genre rempit seangkatan, aku rasakan Hantu Kapcai adalah filem rempit yang digarap dengan keunikan dan jugak lawak yang bersahaja. Bukan tabik kepada Zizan, sepatutnya skrip itu sendiri sesuatu yang well done! Garapannya tenang. Satu persatu komedinya dilancarkan perlahan lahan pada kata kata bual yang agak kuat sindiran tetapi masih memberi ruang untuk ketawa. 

Mesej filem ini pun agak lain dari pada yang lain. Jadi rasanya tak hairanlah filem ini nampu menyerlah di panggung. Karakter Ibrahim yang mana dah insaf buat jahat tetiba boleh nampak hantu Ajib nampaknya membawa mesej tersirat. Perasan atau tidak, perkataan Imam Muda disebut beberapa kali dalam filem ini? Adakah tersiratnya skrip ini mahu menyatakan imam yang lahir dari rancangan tv itu hanya sekadar rupa saja? Atau adakah ianya satu rujukan kepada kolaborasi KRU dengan Astro untuk lagu tema program realiti tersebut? 

Sebenarnya, apa yang menjadi fokus cerita ini bukanlah Zizan sebagai Ajib. Sebenarnya yang jelas, Akim itu, walaupun karakternya hanya dipaparkan berlatarkan dendam atas kematian Ajib, watak Akim itu sebenarnya perlambangan tentang kasih sayang, semangat dan usaha yang bolehkan setiap insan berjaya. Ingat tak bagaimana Akim boleh berjaya menang race walaupun Ajib tak bantu dia pada perlawanan akhir? Ianya cerita tentang perubahan. Dari mamat k-pop kepada racer secara tersurat, dan tersiratnya fikir2kanlah sendiri.


Menyukai visual efek yang memang memberikan kepuasan yang tidak pernah dinikmati dalam filem filem rempit lain. Visual efek Ajib jatuh motor yang agak wow, serta wajah harimau kat muka Tiger nampak hebat. Malah visual enjin motor digarap hampir sempurna seperti filem Fast n Furious. Ternyata teknologi visual dalam filem ini sesuatu yang wajar dipuji. Memang kapcai bukan sebarang kapcailah, kapcai datang dari KRU punya studio! 

Aku suka plotnya. Tenang saja dan tidak tergesa gesa. Rujuk filem rempit lain yang banyak menggunakan kata kata kesat dan samseng, filem ini nampaknya tidak mengambil idea yang sama. Dua pihak, masyarakat dan mat rempit diimbangkan dan menjadikan plot ini tidak sepenuhnya menyatakan mat rempit tu jahat sebaliknya merempit dengan cara yang betul boleh menjadi aktiviti riadah yang baik kalau merujuk kepada Karnival Kapcai yang dianjurkan dalam filem ni. 

Racing filem ini agak diatur dengan strategi berbeza. Kalau filem rempit lain aku slalu tgk mat rempit akan menunggang motor atas pelantar khas untuk close-up syot, filem ini menggunakan visual efek untuk menggantikan kaedah tersebut. Walaupun sesetengah babak racing, kita akan sedar yang background tu sebenarnya hanyalah visual efek, tetapi mix up yang agak baik menjadikan ianya satu olahan baru yang nampak klasik gitu. Erti kata lain, unik! 

Yang aku tak berapa nak suka, aku tertanya tanya tak ada ke nama lain selain Tiger untuk diberikan kepada watak Remy Ishak. Bukan apa, nama Tiger ni nampak macam familiar dengan Zizan. Kenapa? Ingat lagi Mael Lambong? Watak jahatnya juga bernama Tiger. Aku macam muak kot bila nama Tiger muncul dalam filem ni. Tetapi, positifnya, mungkin ianya sebagai menumpang tuah filem box office Ahmad Idham tersbut jugak. Mungkin juga, ianya sebagai penghormatan kepada filem Zizan yang box office tersebut.

Rasa agak lega apabila filem ini tidak menerima nasib yang sama seperti Bruce Almighty. Penapisan yang nampaknya sudah longgar dan mula menerima segala idea selagi tidak bersentuhan dengan sensitiviti sudah pun bermula. Hantu Kapcai bukan saja filem pertama menampilkan hantu sebagai manusia, Hantu Gangster pun sama jer konsepnya. Filem filem sebegini nampaknya petanda angin baru dalam industri filem kita. Keep up buat filem kreatif!

Hilarious, bermesej, lain dari yang lain, efek best, plot teratur, cerita tenang.. dalam kategori filem rempit, filem ni sempurna! Hantu Kapcai memang filem rempit yang membuang acuan budaya kita dan meminjam idealism Barat dalam penceritaan. Agak pelik, tetapi menjadi pada aku walaupun tak semua boleh terima adegan akhir filem ni. Walaupun yea, idea roh kembali tu agak karut dan sukar diterima akal, kita kena lihat yang filem ini bukan sekadar tahyul semata mata. Hantu Kapcai memang memecah tradisi filem rempitlah walaupun aku rasa Remy Ishak dan Zizan biasa biasa jer dalam filem ni. Cantik juga yer Neelofa bertudung. 

4/5

Saturday, October 27, 2012

Apa Sebenarnya Terjadi Pada 23, 24 & 25 Disember 2012?

Berikutan dari apa yang telah dijelaskan di entry BUMI BERGELAP 23, 24 & 25 Disember, Hoax Lagi!!, aku nak tunjuk apa yang sebenarnya bakal berlaku pada 23, 24 dan 25 Disember 2012. Maklumat ini boleh korang dapati dari website heaven-above.com, sebuah laman web yang memaparkan kedudukan planet planet serta data data astronomi secara percuma. 

 23 hb Disember 2012

  24 hb Disember 2012

 25 hb Disember 2012

Bukti ini mengukuhkan lagi kenyataan bahawa tiada apa apa yang bakal terjadi pada tanggal tersebut. Kedudukan bumi pada tarikh tersebut boleh dilihat di dalam kotak kecil di kiri rajah. Jadi, apa lagi, renung renungkan dan selamat beramal. Tak perlu takut dengan kejadian tuhan, sebaliknya takutlah dengan amal kita sendiri. Entah cukup ke tidak nak hadapi segala kemungkinan yang akan terjadi. 

Review: Aji Noh Motor

Apa akan jadi bila dua adik beradik dari latar belakang berbeza, berada dalam satu filem? Maka jadilah Aji Noh Motor. Cerita si abang yang berusaha untuk buat apa saja untuk tunaikan hadiah hari jadinya ini memang diadun sempurna walaupun aku masih katakana MIG masih mengekalkan trademarknya yang tersendiri dalam setiap inci filem. Aji Noh Motor bukan sebuah komedi ringan yang kosong. Walaupun rempit, agama jangan lupa. 

Pada aku, filem ini cukup baik adunannya. Dari pengarah yang agak baru dalam dunia pengarahan, filem ini nampak lekat dengan aura aura filem X Janda Jandaku Gangster yang mana bergerak menggunakan lawak lawak slapstik dan juga sindiran dan kritikan masyarakat. Sedar tak sedar, Aji Noh Motor bercakap tentang pelbagai inci yang berkaitan dengan haji itu sendiri. Paling jelas ialah sifat sifat karakternya dalam usaha untuk melakukan haji. 

Mengekalkan rempit sebagai satu cabang untuk membawa karakter utama filem ini, Aji Noh Motor memanglah bukan bercerita tentang rempit sangat. Lebih memfokus kepada hubungan adik abang dan persahabatan, Aji Noh Motor sebuah drama yang seperti aku kata tadi, amat teratur susunannya dan tidaklah terlalu nak cepat habis walaupun aku rasa seperti itu pada awal filem. Nasib baik filem itu mula bergerak dengan tenang di tengah tengah. 

Menyukai lakonan Alex Yanz yang amatlah menarik untuk dilihat. Persembahan komedinya menjadi ditambah lagi dengan skrip yang memukau dan memang kelakar. Alex Yanz memberikan persembahan yang sewajarnya sebagai abang yang merempit tetapi masih ada sifat kasih sayang sebagai seorang abang. Zalif Sidek pun tak kurang hebatnya. Persembahan Wawa Zainal cute sangat walaupun wataknya taklah penting mana. 

Macam biasalah, seperti filem filem MIG lain, filem ini pun terisi dengan pelbagai karakter yang muncul tiba tiba tanpa penjelasan. Itu normallah, rasanya filem MIG dulu dulu pun macam ni lah jugak. Tetapi, disebabkan karakter karakter tersebut nampaknya membantu dalam membentuk plot dari masa ke masa, rasanya wajarlah skrip ini dipuji. Walaupun begitu, ada juga beberapa bahagian cerita yang aku rasa tidak perlu dan hanya dibikin untuk menambah lemak cerita. Nasib baik cerita ini tak lebih lemak. 

Cerita anak kepada Datuk Elaikun yang hilang sebenarnya sia sia. Tak ada yang boleh diungkap dari cerita itu pun. Mencari apa motif subplot tu dibawa. Sekadar nak meramaikan adegan akhir filem ini? Pada aku, kalau dibuang subplot tu lagi elok kot. Lagipun motif anak dia diculik pun seperti samar samar. Malah, apa yang tak bleh blah adalah adegan Don yang ditangkap di pesta muda mudi RELA, yang mana macam mengarut terlebih. 


Pesta muda mudi RELA, yang mana digambarkan sebagai acara Majlis Penutup Kursus Tamat Latihan Kepimpinan Rela 1 Zon Tengah macam mengarut dan ish… nak cakap macamna ek? Pada aku, aku rasa gambaran pesta muda mudi itu macam menunjukkan bukan reality RELA sebenarnya. Tak seperti apa yang ditonjolkan dalam Senario: Ops Pocot. Adakah cerita ini mahu gambarkan yang anggota RELA suka berpesta? 

Apapun, sebalik tersirat ini, sebenarnya mungkin skrip ini cuba untuk bertindak sbg reference kepada filem filem yang menggunakan RELA seperti X: JANDA JANDAKU GANGSTER (salah seorang ex-husband Alisa) dan juga SENARIO OPS POCOT (cerita pasal anggota RELA). Reference sebegini nampaknya sudah mula diisi dalam filem filem MIG kalau anda sedar. Jika anda sedar, Tumulak muncul dalam BINI BINIKU GANGSTER sebagai rujukan kepada filem box office KONGSI walaupun wataknya tak ada apa apa kaitan pun dengan cerita tersebut. 

Kembali kepada Aji Noh Motor, kata terakhir yang aku mampu kata, yea.. you should watch it kalau anda minat komedi drama. Nafasnya yang tenang, dengan lakonan Alex Yanz yang agak hebat serta garapan komedinya yang amat cute (bukan sebab Wawa Zainal je tau!) memang membuatkan Aji Noh Motor nampak jelas nasihatnya di sebalik komedi yang disampaikan. Apapun, setiap manusia ada penilaiannya yang tersendiri. Semuanya terserah kepada korang. 

4/5

Thursday, October 25, 2012

Review: Sofazr The Movie - Jiwa Kacau

Filem arahan pertama Tauke Jambu dan Isma AF ni gamaknya boleh tahan jugaklah komedinya. Sofarz Jiwa Kacau memberikan adegan adegan yang nak kata lawak sangat tu taklah. Tetapi, boleh jugalah buat korang tersenyum sampai nampak gigi. Filem yang simple dan tidak perlu banya berfikir. Tauke nampaknya mahu menerapkan komedi semaksimum mungkin dalam filem ini. Mungkin dia mahu menjiwa kacaukan penonton dengan karakter karakter yang kebanyakannya jiwa kacau juga. 

Sebenarnya, filem ini ada kekuatan dan kelemahan. Nak cakap filem ini teruk, tidaklah teruk. Malah, ianya agak baik dari beberapa sudut. Firstly, aku rasakan komedinya terserlah. Itu saja yang aku nampak sepanjang filem ini. Usaha Tauke yang menjadi co-writer dan juga co-director bersama Isma AF untuk filem ini cuba untuk bermain dengan gaya Jambunya dan juga trademark dirinya. Dan tak sia sia, lawaknya memang menjadi dengan gandingan pelakon pelakon yang agak evergreen yang disatukan dalam filem ini. 

Dengan barisan pelakon dan pelawak handal yang diundang, Jiwa Kacau adalah reunion barisan pelawak yang memang ‘jiwa kacau’. Penampilan Herman Tino, Yassin, Hamid Gurkha, Hamdan, Ilya, Apek dan ramai lagi memang menjadi. Malangnya, reunion ini sebenarnya tanpa sedar sudah menjauhkan Sofarz The Movie: Jiwa Kacau dari motif utamanya. Apa yang cuba nak disampaikan makin lama makin tenggelam dalam barisan pelawak pelawak yang lain. 

Sepertimana yang kita tahu, Jiwa Kacau sebenarnya adalah sebuah kisah tentang Sofarz sendiri. Walaupun kisah itu bukanlah reality, namun kita kena tau ianya berfokus kepada Sofarz. Bukannya kisah ini tak menarik. Cuma aku rasakan yang ideanya dah lari jauh dari tajuk dan menyimpang dari matlamat asal. Perasan atau tidak, kumpulan Sofarz hanya dilayan di awal filem dan juga akhir filem. Pertengahan filem yang menyaksikan reunion pelawak ini jarang membawa Sofarz ke depan menceritakan ceritanya. 

Jadi, persoalannya di sini, adakah sebenarnya Tauke sudah menjadi tamak? Rasanya tak kot. Ehe. Rekaan idea dan babak dalam filem ini aku salute. Tetapi, penceritaan dan plotnya tersangatlah lemah dan tidak ada motif. Berlegar legar di sepanjang cerita yang tidak tahu arah tuju kemudian balik ke pangkal jalan yang entah apa apa. Plot pun dah jiwa kacau. Sudahlah Sofarz sendiri dilayan seperti pelakon ekstra di pertengahan filem, plot pula menyimpang. 


Sepatutnya cerita Sofarz ini lebih menekankan usaha usaha Wangi ataupun Zack dalam usaha membawa kembali kumpulan Sofarz yang dah hilang ingatan. Yang amat memelikkan, Wangi dan Zack hilang di tengah filem. Padahal, mereka inilah yang sepatutnya menjadi landasan untuk membawa kembali Sofarz keluar dari rumah orang gila. Kesian sungguh. Mungkin masa skrip ditulis, Tauke nampaknya terlalu excited untuk memberikan lawaknya sehingga lupa keperluan plot dan tajuk asal. 

Disebabkan filem ini sudah ditenggelamkan oleh lakonan pelakon yang hanya dikreditkan sebagai pelakon undangan, maka sedar atau tidak, kita bukanlah menyaksikan Sofarz the movie.Sebaliknya, kita hanya menyaksikan Sofarz di dalam movie sahaja. Bukan apa, sepatutnya jika ianya Sofarz the movie, Sofarz itulah yang menjadi plot utama sebab filem ini adalah filem mereka. 

Walaupun jujurnya korang boleh gelak habis dengan komedi Tauke Jambu ditambah dengan lakonan dan dialog yang agak melucukan, filem ini amatlah lemah pada binaan plot. Sofarz ditenggelamkan tanpa sedar. Maka, takhta filem ini yang sepatutnya menjadi milik Sofarz sudah dirampas oleh pelakon pelakon komedi yang professional. Maaf aku cakap, sebab gaya slow motion yang agak hebat dan awesome tu cukup menjadi, aku simpulkan yang Tauke dan Isma ada bakat di bahagian pengarahan, tetapi rekaan plot nampaknya, need improvement lah.

3/5

Monday, October 22, 2012

Trivia: 12 Perkara Tentang Yash Chopra (1932-2012)

Pengarah filem veteran Bollywood, Yash Chopra yang terkenal dengan filem arahannya iaitu Dil To Pagal Hai meninggal dunia pada 21 Oktober 2012 (Ahad) akibat demam denggi. Chopra yang berusia 80 tahun, sebelum ini dirawat di Hospital Lilawati, Mumbai sejak 13 Oktober lalu. Menurut pihak hospital, pelakon itu meninggal dunia kerana mengalami komplikasi denggi yang berpanjangan dan juga kegagalan organ dalaman yang tidak berfungsi. September lalu dalam satu temu bual bersama aktor Shah Rukh Khan, Chopra memberitahu filem Jab Tak Hai Jaan akan menjadi karya terakhir arahannya kerana ingin menumpukan kepada kehidupan peribadi.

Bagi yang tidak mengenali siapa Yash Chopra dan sejarah hidupnya, admin sediakan beberapa fakta insan yang berada di belakang tabir filem filem besar Bollywood ini. 


1. Beliau lahir pada 27 September 1932, di Lahore dan berasal dari keluarga Punjabi.

2. Berkahwin dengan Pamela Singh pada 1970. Hasil daripada perkahwinan itu, lahirlah Aditya dan Uday yang mana mengikut jejak bapanya. Aditya Chopra kini adalah pengarah dan penerbit di syarikat bapanya manakala Uday pula bermula dengan menjadi orang belakang tabir sebelum berlakon buat pertama kalinya dalam Mohabbatein.

3. Kerjayanya bermula sebagai pembantu pengarah kepada I.S. Johar dan abangnya, B.R. Chopra. Filem arahannya yang pertama ialah Dhool Ka Phool (1959), kemudiannya diikuti oleh Dharmputra (1961).

4. Yash Raj Films, syarikat filem miliknya bermula pada 1973. Filem pertama terbitan syarikat itu ialah Daag: A Poem Of Love (1973). Kejayaan tersebut kemudian diikuti oleh filem aksi thriller lakonan Amitabh Bachchan bertajuk Deewar (1975), kemudian Kabhi Kabhie (1976) dan Trishul (1978) menyusul.

5. Beliau telah terlibat dalam industry Bollywood selama 5 dekad dan terlibat dalam lebih kurang 50 buah filem. Pernah memenangi beberapa anugerah termasuk enam Anugerah Filem Nasional dan sebelas anugerah Filmfare termasuk empat kali untuk Pengarah Terbaik bagi Anugerah Filmfare.

6. Kerajaan India telah memberikan Anugerah Dadasaheb Phalke pada 2001 dan pingat Padma Bhushan pada tahun 2005 kerana sumbangannya dalam bidang perfileman India.

7. Filem terakhirnya ialah Jab Tak Hai Jaan yang menggandingkan Shah Rukh Khan dan Katrina Kaif. Bakal ditayangkan pada November 2012 sempena Deepavali.

8. Filem Dil To Pagal Hai menjadi salah satu filem paling sukses yang pernah diarahkannya. Dibintangi Shah Rukh Khan, Madhuri Dixit dan juga Karisma Kapoor. Filem ini adalah filem pertama yang menjalani penggambaran di Germani. Dil To Pagal Hai menang tujuh Anugerah Filemfare termasuk Filem Terbaik dan Anugerah Nasional dan dikenali sebagai filem yang menghiburkan dan antara filem yang diingati peminat filem hindi selamanya.

9. Veer Zaara menjadi filem arahannya yang paling laris pada tahun 2004. Filem ini dibintangi Shah Rukh Khan, Preity Zinta dan Rani Mukherjee.

10. Dalam satu temubual pada September 2012, sempena sambutan harijadi Chopra ke 80 tahun, beliau mengumumkan yang Jab Tak Hai Jaan adalah filemnya yang terakhir. Dia berhasrat untuk menumpukan sepenuh perhatian kepada syarikat filemnya.

11. Senarai filem yang diterbitkan Yash Chopra adalah seperti berikut:

Daag (1973), Kabhi Kabhie (1976), Doosra Aadmi (1977), Trishul (1978), Noorie (1979), Kaala Pathar (1979), Silsila (1981), Nakhuda (1981), Sawaal (1982), Mashaal (1984), Faasle (1985), Vijay (1988), Chandni (1989), Lamhe (1991), Daar (1993), Aaina (1993), Yeh Dillagi (1994), Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995), Humko Ishq Ne Mara (1997), Dil To Pagal Hai (1997), Mohabbatein (2000), Mujhse Dosti Karoge! (2002), Mere Yaar Ki Shaadi Hai (2002), Saathiya (2002), Hum Tum (2004), Dhoom (2004), Veer Zaara (2004), Bunty Aur Babli (2005), Salam Namaste (2005), Neal N Nikki (2005), Fanaa (2006), Dhoom 2 (2006), Kabul Express (2006), Ta Ra Rum Pum (2007), Jhoom Barabar Jhoom (2007), Chak De India (2007), Laana Chunari Mein Daag (2007), Aaja Nachle (2007), Tashan (2008), Thoda Pyaar Thoda Magic(2008), Bachna Ae Haseeno (2008), Roadside Romeo (2008), Rab Ne Bana Di Jodi (2008), New York(2009), Dil Bole Hadippa (2009), Rocket Singh: Salesman of the Year (2009), Pyaar Impossible(2010), Band Baaja Baaraat (2010), Mujhse Fraaandship Karoge (2011), Mere Brother Ki Dulhan (2011), Ladies vs Ricky Bahl (2011), Ishaqzaade(2012), Ek Tha Tiger(2012) 

12. Senarai filem yang diarahkan Yash Chopra adalah seperti berikut: 

Dhool Ka Phool (1959), Dharmputra (1961), Waqt (1965), Aadmi Aur Insaan (1969), Ittefaq (1969), Daag (1973), Joshila (1973), Deewaar (1975), Kabhi Kabhie (1976), Trishul (1978), Kaala Patthar (1979), Silsila (1981), Mashaal (1984), Faasle (1985), Vijay (1988), Chandni (1989), Lamhe (1991), Parampara (1992), Darr (1993), Dil To Pagal Hai (1997), Veer-Zaara (2004), Jab Tak Hai Jaan (2012) 12. Senarai filem yang diarahkan Yash Chopra adalah seperti berikut: Dhool Ka Phool (1959), Dharmputra (1961), Waqt (1965), Aadmi Aur Insaan (1969), Ittefaq (1969), Daag (1973), Joshila (1973), Deewaar (1975), Kabhi Kabhie (1976), Trishul (1978), Kaala Patthar (1979), Silsila (1981), Mashaal (1984), Faasle (1985), Vijay (1988), Chandni (1989), Lamhe (1991), Parampara (1992), Darr (1993), Dil To Pagal Hai (1997), Veer-Zaara (2004), Jab Tak Hai Jaan (2012)

(sumber: Wiki)

Sunday, October 21, 2012

Bumi Akan Gelap Pada 23, 24 dan 25 Disember? Hoax Lagi!!


Selepas rumor yang mengatakan akan terjadi sesuatu pada tanggal 15 Ramadhan 1433, yang mana sudah berlalu tanpa apa apa kejadian pun, kini satu lagi khabar angin disebarkan menerusi blog blog. Apa yang dinyatakan adalah kononnya pada 23, 24 dan 25 Disember tahun ini (2012), dunia akan berada dalam kegelapan dan tidak akan terjadi kiamat. Blogger tersebut (antaranya ialah iniiniini ramai lagi ), yang mana mula membawa cerita ini dalam versi bahasa melayu menyatakan ianya adalah kiamat kecil yang bakal berlaku.

Antara kebenaran, betul atau tidak, atau ianya sekali lagi adalah kenyataan orang yang berlagak menggunakan nama NASA padahal NASA tidak pernah keluarkan apa apa kenyataan, semuanya terjawab di sini. Semasa admin mencari tentang kebenaran hal ini, admin terjumpa dengan sebuah forum. Dengan menggunakan tajuk NASA Predicts Total Blackout in December 2012, adalah jawapan kepada semua persoalan ini.  Anda boleh klik sini untuk membaca perbincangan di sini.

Dalam artikel asal, yang mana berbahasa Inggeris, ianya berbunyi begini.

Versi 1
NASA predicts total blackout on 23-25 Dec 2012 during alignment of Universe.
US scientists predict Universe change, total blackout of planet for 3 days from Dec 23 2012.
It is not the end of the world, it is an alignment of the Universe, where the Sun and the earth will align for the first time. The earth will shift from the current third dimension to zero dimension, then shift to the forth dimension. During this transition, the entire Universe will face a big change, and we will see a entire brand new world.
The 3 days blackout is predicted to happen on Dec 23, 24, 25....during this time, staying calm is most important, hug each other, pray pray pray, sleep for 3 nights...and those who survive will face a brand new world....for those not prepared, many will die because of fear. Be happy, enjoy every moment now. Don't worry, pray to God everyday. There is a lot of talk about what will happen in 2012, but many people don't believe it, and don't want to talk about it for fear of creating fear and panic.
We don't know what will happen, but it is worth listening to USA's NASA talkabout preparation. Whether it's true or not, better be prepared. No panic, stay calm, just prays. Remember to smile more, love more and forgive more...every day. Better avoid traveling during December.

Versi 2

NASA America predicts total blackout on Earth from 22-25 Dec 2012 during alignment of Universe.
If possible, please avoid traveling during the third week of December 2012 as all modes of communication may fail.
US scientists predict total darkness on planet earth for 3 days from Dec 22 2012. It is NOT the end of the world, it is just an alignment of the Universe, where the Sun and the earth will align for the first time. All planets are expected to align in a straight line as a result of which there could be some natural calamities on Earth. The earth will shift from the current third dimension to zero dimension, then shift to the 4th dimension. During this transition, the entire Universe will face a big change, and we will see an entire brand new world. The 3 days blackout is predicted to happen on Dec 22, 23, 24, 2012.... So do good be good live for the present enjoy life.
Kemudian, seseorang yang memulakan viral ini telah menterjemahkan perkara yang diSHARE di Facebook ini ke dalam bahasa Melayu. Maka, terjadilah adegan salin menyalin dari blogger ke blogger. Dan, sekaligus, ianya membuatkan seluruh orang Islam berada dalam ketakutan. 

Versi bahasa melayu:


Para Saintis NASA menjangkakan perubahan alam semesta dengan kegelapan penuh pada bumi selama 3 hari bermula pada 23 Disember 2012 bukanlah akan berakhirnya usia  dunia, tapi ini adalah “Penyejajaran Alam Semesta“, di mana matahari dan bumi akan berada pada satu garis lurus untuk pertama kalinya. Bumi akan bertukar tempat dari dimensi ke 3 ke dimensi 0, lalu bertukar lagi ke dimensi ke 4.
Semasa proses pertukaran ini, seluruh alam akan menghadapi perubahan besar, dan kita akan melihat dunia yang baru (Dark of the Earth). Dunia gelap tanpa sinar, tanpa cahaya matahari.
Semasa kejadian ini berlaku, bersedialah, ketenangan amatlah diperlukan, saling berhubung antara satu sama lain, berdoa, dan terus berdoa. Beristirehatlah di rumah selama 3 hari tu
Banyak perbahasan tentang apa yang akan terjadi 3 hari tersebut tapi ramai yang tidak percaya. Gini je lah!, kita tunggu dan lihat je lah nanti pada 23, 24 dan 24 Disember 2012 tu, ni hanyalah jangkaan atau ramalan manusia je, tak pasti. Tapi kalau benar-benar terjadi, sekurang-kurang kita dah tahu dan bersedia menghadapi dunia baru selama 3 hari tu nanti.
Hanya Allah yang Maha Mengetahui segalanya, wallahu ‘alam…Assalamualaikum…


Berbalik kepada analisa di laman forum yang boleh diklik di atas, ternyata kebenaran mesej ini adalah satu penipuan. Malah, total blackout (kegelapan), alignment of the universe (penjajaran alam semesta), malah bercakap pasal dimensi 3 ke 0 kemudian ke 4 semuanya tak ada makna apa. Semuanya tak masuk akal dan bukan saintifik. Ianya sains fiksyen sahaja yang tidak wujud dalam realiti.

Kalau anda tak percaya, sekali lagi admin minta korang klik je link ni. Untuk penerangan apa yang sebenarnya terjadi pada tanggal 23, 24 dan 25 Disember tersebut, blogger Indonesia ini ada jawapannya. Klik sini untuk baca penjelasan yang lebih terperinci. Untuk mengetahui kedudukan planet planet pada tarikh tersebut, klik sini.

(18+) Video Iklan Toyota Dengan Penampilan 'Wanita' Tanpa Baju!

Bagi mempromosikan kemunculan model baru Toyota Auris, Toyota telah memberikan satu kejutan dengan video iklan dengan penampilan seorang 'wanita' dalam iklan tersebut. Iklan 30 saat tersebut bermula dengan seorang 'wanita' yang memakai jaket berjalan menuju ke arah kereta tersebut sambil menanggalkan jaketnya hingga dia tidak pakai apa apa kecuali seluar dalamnya. Dan, kejutan pun terdedah. Anda akan tahu kenapa perkataan wanita di tajuk ditulis 'wanita'.


Apapun, layan. Dan anda akan faham apa sebenarnya iklan ini cuba sampaikan. Ingat, ini bukan iklan gadis atau wanita bogel. Ini iklan kereta keluaran Toyota, Auris. Mesejnya, jangan percaya pada apa yang mata lihat, ianya mungkin bukan yang anda fikirkan. 


Selepas tonton video di atas, jangan lupa risik risik video The Making of - Toyota Auris Promo kat sini. Ingat, mata boleh mengaburkan pemikiran. Oh ya, untuk lebih maklumat lanjut tentang Toyota Auris yang sudah dipamerkan di Paris Motor Show pada September lalu, boleh baca tentang spesifikasi kereta ini di sini

Saturday, October 20, 2012

Review: Hantu Gangster

Mamat cina ni tak pernah berhenti bercakap tentang perpaduan. Positifnya aku memandang Namewee atas kejayaan Nasi Lemak 2.0, sekaligus membuang segala prasangka negatif. Lantaklah orang nak kata apa, aku support mamat cina ni dek kerana perpaduan yang tidak lekang penerapannya dalam mana mana filem. Baru menghasilkan dua filem, Hantu Gangster, yang mana nampaknya meminjam tradisi orang melayu dalam menamakan filem merupakan sentuhan yang agak menarik untuk ditonton. 

Dengan segala isi isi kritikan dalam komedinya, Hantu Gangster membawa aura Nasi Lemak 2.0 sekali lagi. Kiasan dikurangkan, hiburan ditambah. Kali ini, penyatuan kaum digambarkan dengan lebih jelas dalam suasana yang agak popular di dalam kalangan pembikin filem melayu iaitu gangster. Ternyata, Namewee sendiri mahu membawa gangster kepada satu level lagi yang berfungsi untuk menyatupadukan rakyat Malaysia dan bukannya memecahbelahkan. 

KL Gangster mengisahkan gangster Melayu. Berpecah belah dalam dunia melayunya. Kepong Gangster pula membawa kisah gangster Cinanya dan kisahnya tersendiri. Dua filem yang menggunakan tajuk Gangster ini tidak ada satu perkara, unity masyarakat Malaysia yang tidak tertonjol. Namewee mahu itu. Cerita yang agak mengarut dibina dan diratakan dengan semangat yang ingin diterapkan. Menjadi pada isi yang ingin disampaikan. Segalanya tergambar jelas. 
Jadi, apa peranan Hantu dalam dunia gangster ini? Itu sebenarnya sebuah trick dalam membawa penonton ke pawagam. Namewee nampaknya mengambil ilham memberi tajuk filem ini menggunakan perkataan Hantu sebenarnya adalah kiasan sinis kepada tajuk tajuk filem kita sendiri sebenarnya. Padahal, peranan hantu dalam filem ini nampak sangat sebagai special appearance yang membawa jalan cerita kepada kehendaknya.  

Dengan visual efek yang digarap sederhana tetapi sempurna, Hantu Gangster masih memberikan ruang visual yang agak cun dan sempoi. Walaupun kadangkala kerja kamera nampak lebih kepada syot pegun dan juga dialog dialog yang biasa saja, Namewee menanam kiasan kiasan sinis dalam setiap babak dibikinnya. Malah, boleh dikatakan banyak babak dalam filem ini adalah luar biasa dari persembahannya. Syot Te Sai bermain judi, antara yang kreatif. 


Gambaran roh manusia yang datang meminta tolong untuk diselesaikan baki baki kerjanya di dunia digambarkan dengan tahyul yang melampau. Dengan kononnya di dunia satu lagi ada polis yang menangkap roh yang lari turun ke bumi, gambaran ini memang menunjukkan Namewee cuba untuk tampal kepercayaan filem filem luar dalam filem Malaysia. Parental guidance memang diperlukan dalam hal hal sebegini. 

Namun, dari sudut komedinya, Namewee tidak berapa nak menyerlah. Tetapi, apapun, mamat ni berjaya buat aku gelak berdekah dekah. Tahniah Namewee sebab berjaya buat mamat ni menari, terkentut, dan segala bagai lagi yang tidak dapat disaksikan dalam filemnya yang lain. Ha3. Siapa lagi kalau bukan Farid Kamil. Memang korang akan menyaksikan persembahan Farid Kamil yang amat luar biasa. Amaran, pastikan korang tunggu juga selepas habis kredit filem. Ada post-credit scene yang sungguh kelakar. 

Seperti Nasi Lemak 2.0, Namewee meminjam aura Stephen Chow dalam pembikinannya. Dengan komedi yang memang agak luar biasa, Hantu Gangster ada lawak dewasa yang jelas menggambarkan Ewan dan Te Sai adalah seorang sex fetishist. Babak yang jelas adalah masa Jameela (watak seorang cikgu lakonan Diana Danielle) menari seksi depan kipas meja dan Ewan minta Jameela yang mana seorang cikgu untuk sebat dirinya masa nak rogol Jameela. 

We Are Gangster (official MTV untuk filem Hantu Gangster) dengan penampilan 5forty2, Reshmonu & Ashtaka, Taiyuddin Bakar, Farid Kamil, Bao & Zence, Abu Bakar Siddiq, Ramanamohan & Subash, dan Namewee.

Persembahan kasih sayang antara anak dengan ayah, cinta Ti Sai dengan Jameela tidak digambarkan dengan jelas. Diana Danielle tidaklah menonjol sangat dalam filem ini. Apa yang paling menonjol, seperti aku kata tadi, semestinya persembahan Farid Kamil. Dengan special appearance yang agak banyak, filem ini memang menggambarkan unity yang sempurna. Hantu Gangster memang sebuah filem yang menggambarkan Malaysia. Ini bukan filem Melayu, bukan filem Cina dan bukan filem Tamil. Inilah filem Malaysia. 

Dengan konsep unity yang digambarkan, Namewee dengan jelas menolak racism untuk diamalkan sebaliknya menerima unity sebagai satu konsep yang perlu diamalkan di negara Malaysia. Hantu Gangster mengajak penontonnya mencintai Malaysia, masyarakatnya yang unik dan juga semangat saling bantu membantu yang semakin hilang. Sebuah filem tentang hidup bermasyarakat yang digambarkan dengan cerita yang agak tahyul dan mengarut, tetapi jika anda adalah between line reader, anda boleh memahaminya.

4/5

Wednesday, October 17, 2012

Filem Pendek: Pasport Ekspres


Ali nak jadi pembikin filem. Tapi dia rasa takde mood dan tertekan dengan pelbagai perkara yang mengganggu dirinya dalam mengejar cita cita. Jadi, dia bercadang pulang ke kampung halaman, Perlis. Perjalanannya dengan keretapi membawanya kepada satu pengembaraan yang menarik apabila dia betemu dengan Umar Ghazi, seorang pengumpul barang klasik. Umar Ghazi mahu ke Thailand. Namun, dek kerana pasportnya tertinggal, dia ikut Ali turun di Arau. Perjalanan di negeri Perlis bermula. Namun, apakah kaitan Umar, UFO dan Ahmad Jais?

Pasport Ekspres adalah sebuah filem pendek tulisan dan arahan Rewan Ishak untuk saluran Astro My Hometown sempena meraikan bulan kemerdekaan tahun ini. Sebuah filem tentang keindahan negeri kecil ini, dan juga cerita tentang perasaan, impian dan kehidupan. Ingat, hidup bukan untuk derita. Tonton video ini di bawah:

Tuesday, October 16, 2012

Trivia Menarik Filem 'Skyfall'

Tahukah anda yang perkataan Skyfall itu sendiri ada maksud tersirat? Tahukah apa signifikannya persembahan Daniel Craig dan Queen Elizabeth 2 di pembukaan sukan Olimpik 2012? Jom, sempena menantikan kedatangan Skyfall di pawagam, ini dia 21 trivia menarik untuk tatapan peminat setia James Bond!


1. Ini adalah filem ke 23 James Bond dalam produksi EON yang ‘official’. Kalau campur ‘unofficial’ iaitu spoof bagi Casino Royale dan juga unofficial filem Never Say Never Again, Skyfall adalah filem ke 25 James Bond. Jika dicampur dengan sebuah telemovie iaitu Climax!: Casino Royale, ini adalah filem James Bond ke 26. 

2. Quantum of Solace dan Casino Royale adalah tajuk filem James Bond yang diinspirasikan oleh Ian Fleming sendiri. Tetapi, Skyfall tidak diinspirasikan dari mana mana tulisan Ian Fleming. 

3. Karakter MoneyPenny dan Q yang tidak muncul dalam filem Casino Royale dan Quantum Of Solace dikatakan akan muncul dalam filem ini.Samantha Bond, aktres yang last memainkan peranan MoneyPenny tidak akan kembali. 

4. Freida Pinto, Olivia Wilde, Rachel Weisz, Esti Ginzburg, Margarita Levieva, Alice Eve, Ana Ventura, Emilia Fox dan Ebru Akel dikatakan bakal menjadi the next Bond girls sebelum Berenice Marlohe dan Naomie Harris dipilih. 

5. Skyfall ditayangkan sempena sambutan ulang tahun ke 50 siri filem James Bond. Sebelum ini, Die Another Day ditayangkan sempena sambutan ulang tahun ke 40 siri filem ini. 

6. Skyfall ditayangkan selepas selang 4 tahun daripada filem sebelumnya, Quantum of Solace. Jarak masa ini adalah yang terpanjang antara filem filem James Bond, iaitu 4 tahun. Pertamakalinya, jarak yang panjang ini bukanlah disebabkan oleh pertukaran peranan James Bond seperti jarak antara Licence to Kill (Timothy Dalton) dengan GoldenEye (Pierce Brosnan) dan jarak antara Die Another Day (Pierce Brosnan) dan Casino Royale (Daniel Craig). 

7. Ini adalah kali ketiga Daniel Craig memainkan peranan sebagai James Bond. Craig bermula dengan Casino Royale dan diikuti oleh Quantum of Solace. 

8. Buat pertama kalinya, pemenang Academy Award, Sam Mendes (American Beauty) akan mengarahkan filem James Bond. 

9. Produksi filem ini tergendala lapan hingga sembilan bulan semasa Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) bankrupt. Produksi dihentikan pada 19 April 2010 namun bersambung semula pada January 2011. 

10. Ini adalah filem pertama James Bond yang menjalani penggambaran di China. Sebelum ini, Licence to Kill juga pada asalnya mahu berlatarbelakangkan negara yang sama. Tetapi, pada era itu, polisi dan kuasa veto kerajaan China agak menyukarkan idea itu untuk direalisasikan. Dalam filem Skyfall ini, dikatakan akan ada adegan aksi di Great Wall of China yang mana sudah direka untuk Licence to Kill tetapi tidak dapat direalisasikan pada masa filem itu dalam produksi. 

11. Ini adalah kali ketujuh Judi Dench memainkan peranan sebagai M. Dengan filem Skyfall ini, genaplah 17 tahun Judi Dench memegang peranan M. Jarak masa itu hampir sama dengan pemegang watak M sebelum Dench, iaitu Bernard Lee. Cuma, Lee muncul dalam 11 filem James Bond, tetapi Dench hanya muncul dalam 7 filem sahaja. 

12. Ini adalah filem ketiga James Bond yang menjalani penggambaran di Istanbul dan Turkey. Sebelum Skyfall, From Russia with Love dan The World Is Not Enough telah menjalani penggambaran di sana. 

13. James Bond berjanggut buat kali keduanya dalam filem Skyfall. Kali pertama James Bond muncul dengan janggut adalah ketika Pierce Brosnan berlakon dalam Die Another Day. 

14. Selepas 17 tahun, Skyfall adalah filem seterusnya yang menggunakan tajuk dengan hanya satu perkataan selepas GoldenEye. Pada kiraan silabel bunyi, Skyfall adalah antara tajuk yang punya sebutan paling pendek bagi siri filem James Bond. Skyfall hanya ada dua silabel (sky-fall) manakala tajuk filem James Bond yang sebelum ini,  minimum ada tiga silabel seperti, Dr. No (doc-tor-no), Goldfinger (gold-fing-ger), Thunderball (thund-der-ball), Moonraker (moon-ra-ker), GoldenEye (gol-den-eye). Manakala Octopussy pula mempunyai 4 silabel (oc-to-puss-sy). Dari kiraan huruf, Dr. No kekal sebagai tajuk filem James Bond paling pendek yang mana hanya mempunyai 4 aksara dan 1 nokhtah. 

15. Skyfall ada maksud tersiratnya tersendiri. S-K-Y-F-A-L-L mempunyai tujuh aksara. Ianya melambangkan angka famous Jamesbond, 007. 

16. Naomie Harris menjadi antara aktres tertua memegang peranan sebagai gadis Bond. Ketika melakonkan karakternya, dia berusia 35 tahun. Namun, Honor Blackman boleh dikatakan aktres paling tua dalam memainkan peranan sebagai gadis Bond. Ketika penggambaran Goldfinger, Honor Blackman berusia 37 tahun. 

17. Ben Whishaw akan menjadi aktor keempat memainkan peranan sebagai Q dalam filem James Bond. Buat pertamakalinya, watak Q digambarkan lebih muda dari James Bond sendiri. Pertamakalinya watak Q muncul adalah dalam filem Die Another Day. 

18. Pada pembukaan Sukan Olimpik 2012 London, Daniel Craig dan Queen Elizabeth II melakonkan satu sketsa yang mana mengisahkan James Bond mengeskot Queen ke stadium. Dia dan Queen kemudian dibawa terbang menggunakan helicopter melalui Thames River sebelum Queen (body double) dan James Bond buat terjunan ke luar stadium. Terjunan ini melambangkan tajuk filem ke 23 James Bond ini, iaitu ‘Skyfall’. 

19. Daniel Craig adalah pemegang watak James Bond pertama punya rambut yang lebih cerah (blonde) berbanding aktor Bond terdahulu. Menariknya, Skyfall juga istimewa apabila villain filem ini juga berambut lebih cerah (blonde). Ianya seperti ‘blonde bond vs. blonde villain’. 

20. Pertamakalinya, Skyfall menampilkan dua aksi fighting scene atas keretapi yang berasingan. Filem Bond sebelum ini iaitu From Russia with Love, Live and Let Die, The Spie Who Loved Me, Octopussy dan GoldenEye hanya mempunyai satu saja fighting scene di atas keretapi. 

21. Skyfall menjadi filem kedua paling panjang dalam siri filem James Bond. Casino Royale berdurasi 144 minit yang mana durasi filem James Bond terpanjang setakat ini. Skyfall pula berdurasi 143 minit. Filem ketiga paling panjang dalam siri James Bond ialah On Her Majesty’s Secret Service yang berdurasi 142 minit.

(sumber info: IMDB/skyfall)

Saturday, October 13, 2012

Review: Stolen

Rasanya ini filem kedua berkisah tentang sesuatu dalam trunk kereta. Pertamanya, menampilkan Stephen Dorff yang mana terkurung dalam trunk kereta yang tidak diketahui sebab apa. Simon West pula kali ini tampil dengan kisah trunk keretanya tersendiri. Menampilkan Nicholas Cage sebagai pemain utama, bukanlah pelakon ini yang terkurung dalam trunk kereta. Sebaliknya, ianya sebuah kisah tentang anak dan ayah, persahabatan menjadi pembelotan dan juga sebuah game aksi yang bersambung sambung. 

Rasanya, ini adalah filem kedua Nicholas Cage bergandingan dengan Simon West. Sebelum ini, Simon West dan Nicholas Cage pernah bekerjasama dalam filem Con Air (1997). Ianya juga sebuah genre aksi yang agak luar biasa pada zaman kegemilangan filem filem aksi. Sekutu sekutu filem aksi zaman itu, seperti filem filem James Cameroon, Michael Bay dan Jerry Bruckheimer juga Simon West sendiri memang hebat. 

Filem aksi 90an lebih realistic tanpa menggunakan kurang kesan khas sebaliknya lebih kepada aksi on set. Itulah yang menjadikan Terminator, mahupun The Rock, Bad Boys mahupun Con Air ada umphnya tersendiri. Dengan kekurangan pada CGI (walaupun Hollywood sudah ada teknologi ini), kreativiti lebih kepada penekanan aksi itu tersendiri. Gahnya Con Air arahan Simon West semestinya sebab kapal terbang mendarat di tengah Bandar Las Vegas! 

Stolen, ada aura 90an. Ingat lagi kepada 12 Rounds lakonan John Cena mahupun Die Hard? Tak pun filem Taken lakonan Liam Neeson? Itulah momentum yang dapat dirasakan dalam filem ini. Walaupun ideanya jauh berbeza, filem ini adalah filem gerak pantas yang berkisar hanya dalam masa satu hari. Stolen adalah jiwa Simon West! Lihat saja bagaimana dia mengarahkan The Expendables 2, The Mechanic! Aksi tanpa henti dengan plot yang simple! Itulah yang korang akan dapat dengan filem ini. 


Stolen mengisahkan tentang Will (Nicholas Cage) yang mana telah keluar penjara selepas 8 tahun insiden rompakan terjadi. Semasa dia melawat anaknya, tanpa sedar sesuatu sedang menunggu. Vincent (Josh Lucas), rakan lama yang berdendam akibat satu peristiwa lampau semasa rompakan telah menculik anak perempuannya dan disembunyikan dalam sebuah teksi. Kini, Will terpaksa menunaikan permintaan Vincent, dan mencari teksi yang mana anaknya disembunyikan. 

Tidak ada yang membanggakan dalam filem ini jika anda mahu sesuatu yang artistik. Ini sebuah filem aksi yang agak ringan dan dipersembahkan dengan gaya Simon West. Garapan yang laju dan focus yang agak tidak memberi ruang kepada plot plot kecil membuatkan filem ini mungkin digemari oleh peminat filem filem aksi. Mungkin yang mahukan gaya Nicholas Cage yang hebat seperti lakonannya dalam filem National Treasure, Stolen mungkin sesuai untuk anda. Syot syot aksi yang klasik dan aksi yang realistic menjadikan filem ini sebuah trademark pengarah filem ini sendiri. 

Stolen mungkin sesuai untuk sebuah filem aksi ringan ringan. Dengan aksi yang pantas, dan juga mesej ayah dan anak, juga dendam persahabatan, filem ini bolehlah dikatakan hebat pada aksinya, walaupun tidak sehebat The Expendables! Bagi yang mahu mengetahui dimana anak Will Montgomery disembunyikan, dan apa sebenarnya keinginan Vincent terhadap Will, filem ini dah mula ditayangkan di pawagam sejak 11 Oktober 2012 yang lalu! 

3/5

Sunday, October 7, 2012

Review: Halim Munan

Ni rasanya adalah percubaan kedua dalam industry kita dalam pemaparan cerita orang invisible. Dulu, XX Ray mempersembahkan gaya halimunan yang lebih bervisi dan memartabatkan wawasan 2020 yang cuba dicapai. Itu pada pandangan masa dulu yang mana teknologi dan futuristik satu impian. Kini, Halim Munan muncul, dalam zaman yang dah dekat dah dengan wawasan 2020, namun dengan penceritaan yang menggunakan teknologi terkini, tetapi ideanya dikolotkan dengan pembomohan. Nampaknya kita sudah pandang ke belakang. 

Tak mengapa pada idea itu. Yang pasti, Halim Munan ini sebenarnya usaha kita untuk menjauhi klise. Dan, inilah dia percubaan Hashim Rejab dalam menjadikan filem invisible man versi Malaysia yang padat dengan ketahyulan cliché yang mana semakin hambar. Namun, dengan adanya kehalimunan Halim Munan, persembahan filem ini nampaknya berlandaskan sesuatu yang luar biasa pada ideanya, tetapi malangnya, kita masih tak dapat lari dari budaya yang mencengkam. 

Lihat saja dulu, filem XX Ray contohnya membayangkan visi dan misi kita. Kisah time travel, malah invisible mannya sendiri menggambarkan dunia futuristik. Dek kita mendekati wawasan yang dicita dalam filem 90an tersebut, nampaknya kita mengundur membuang futuristik tersebut dan menggantikannya dengan ketahyulan. Halim Munan sepatutnya lebih hebat dari XX Ray. Malangnya, dek kerana terikat dengan faktor keinginan untuk mendapatkan untung semata mata, Halim Munan tak lebih dari sebuah cerita komedi biasa. 
Aku puji visual efek filem ini. Walaupun kehalimunan Halim Munan tidaklah berjaya dilakukan dengan baik (sebab bayang bayang Halim masih kelihatan solid pada sesetengah babak walaupun Halim lut cahaya), filem ini adalah simbolik industry yang sudah mula menggunakan visual efek dalam membawa idea utama sesebuah filem. Halim Munan, dalam senarai filem filem boleh tonton untuk berhibur berada ke hadapan daripada filem filem lain. Untuk dimasukkan sebaris dengan Hikayat Merong Mahawangsa, ataupun Magika, ianya masih jauh. 

Kejauhan itu terjadi disebabkan garapannya yang tak berapa menjadi. Cerita Halim Munan yang mana berkisar tentang Halim yang menjadi halimunan disebabkan mengambil kain kapan seorang pawing kampung sebelah itu boleh diterima akal sebagai sebuah hiburan. Tetapi, kewujudan kisah pocong yang entah apa apa melemaskan penceritaan Halim Munan yang tidak difokus dengan baik. Malah, keseluruhan cerita ini, kisah pocong itu sendiri lebih menonjol daripada kisah Halim Munan itu sendiri. 

Dengan barisan pelakon pelakon murahan yang selalu sangat dilihat dalam filem MIG (walaupun filem ini hanyalah diedar oleh MIG), ini menjadikan semuanya biasa sangat. Tak ada apa pun yang nak dibanggakan dengan plot cerita ini. Sebuah kisah cinta dan drama biasa yang digerakkan dengan karakter karakter yang tak menentu. Sekadar hiburan ringan yang tidak ada apa apa pun yang spesel. 


Namun, kita alihkan cerita Halim yang halimunan itu kepada insiden pocong pawang. Nah, di situ aku rasakan ideanya kelakar dan juga menarik. Abaikan kisah Halim dan lihat komedi komedi pocong yang rasanya memang berjaya menggeletek hati. Tetapi, ini bukan filem Lawak Pocong. Ini filem Halim Munan. Sepatutnya, cerita Halim yang halimunan itu lebih umph dari cerita pocong tersebut. 

Tabik kepada Wan Hanafi Wan Su. Lakonannya memang aku sukai walaupun ini rasanya kali pertama aku melihat lakonannya sebagai bomoh kelakar. Dalam Hikayat Merong Mawangsa itu lain gayanya. Fizo Omar dan juga beberapa pelakon lain biasa biasa. Tak ada pun yang menonjol. Mungkin sebab karakternya terlalu banyak dan juga terlalu banyak benda yang nak diperkatakan. Maka, semuanya tenggelam dan tidak diberi peluang untuk menonjolkan emosi satu persatu. 

Sebuah persembahan yang hambar dan murahan walaupun aku tahu CGI untuk menghalimunankan Halim bukanlah murah. Komedi pocong best! Tak ada yang menarik pasal halimunannya Halim melainkan teknologi yang digunapakai. Komedi pocong menjadi dan kelakar. Tetapi, cerita utamanya, Halim yang hilang selepas menyelimut dirinya dengan kain mayat pawing kampung sebelah seolah olah tenggelam dalam menyelesaikan konflik cerita yang berterabur dan tidak diatur dengan baik.

2/5

Saturday, October 6, 2012

Review: Hantu Air

Hantu air memang hantu yang sangat sangat spesel. Sebab apa, ianya boleh menyerupai orang. Itu memang lagenda yang dicirikan kepada hantu ini. Sedar atau tak sedar, Hollywood sendiri sudah ada mengeluarkan idea ini dalam filem mereka. Ingat filem apa? Tajuknya THE THING. Walaupun dua dunia ini berbeza dalam konsep dan penerapannya, THE THING sebenarnya dekat dan menarik dalam memaparkan makhluk yang menyerupai manusia dalam mencari mangsanya. 

Murali membawakan Hantu Air, sebuah kisah pertama tamanya bagi dirinya dalam mengarahkan genre seram. Dengan Allahyarham Zami Ismail sudah tertera di kredit, nampak sangat yang filem ini menjadi mangsa giliran tayangan. Namun begitu, apa yang masih nampak baru dalam filem ini, ialah penampilan CGI dan juga efek dalam mewarnai kisah hantu air ini. 

Filem ini menarik. Iya, pertamanya sila lihat pada idea yang ingin digarap. Ianya mengingatkan aku kepada konsep karakter yang tak dikenali antara satu sama lain tersepit dalam satu insiden yang juga tidak berkaitan dengan diri mereka. Setiap dari mereka, terutamanya Fauzi punya ‘jiwa kacau’ untuk membina dua celah masalah untuk membawa satu prasangka kebenaran wujud atau tidak hantu air. Setting yang simple dan satu membenarkan setiap karakter mewujudkan reaksi atas situasi yang diberikan. 
Hantu air dikatakan mampu menyerupai manusia. Sekaligus, aku sebenarnya mengharapkan satu permainan penyamaran yang tricky dan juga menyeramkan terjadi. Senang cakap, seperti garapan THE THING. Namun, permainan penyamaran hantu air hanya terjadi pada watak Tok Moh, yang agak hebat sebenarnya kejutan tersebut walaupun sedikit sangat untuk membenarkan karakter besar hantu air itu wujud. Namun, kejutan itu memang sesuatu yang luar biasa. 

Malah, aku rasakan setiap babak yang mana dikecualikan babak akhir filem sebenarnya tidak biasa. Babaknya yang bermain dengan tasik sebenarnya membawa kepada situasi yang jarang kita lihat dalam filem Malaysia. Babak Azwan Ali memang kelakar!. Pengenalan karakter dalam single syot memang kreatif walaupun aku rasakan beberapa syot terutamanya adegan Fauzi yang jiwa kacau kadangkala membosankan dan melambat lambatkan cerita. Apapun, acceptable lah! 

Nak kata filem ini baik, mungkin aku boleh jamin pada komedinya. Gandingan Saiful Apek, dan juga Amir Raja Lawak bersama Zaid Zahari mungkin antara factor x filem ini. Dalam komedi, aku rasakan Amir Raja Lawak nampaknya menonjol manakala Saiful Apek dan Zaid Zahari yang mana dilihat selalu berduaan dalam menghasilkan lawak filem ini lebih terarah dalam mewujudkan komedi berdasarkan situasi. 

Apa yang mungkin boleh dipuji dalam filem ini mungkin pada pembinaan karakter hantu air itu sendiri. Walaupun nampak macam hantu cina dan juga punya pengaruh hantu jepun dalam make-up wajah, hantu air digambarkan punya kelemahannya tersendiri. Itu satu perkara yang menjadikan hantu air dalam filem ini lebih kepada sebuah khayalan makhluk pembunuh daripada khayalan hantu sendiri. Penceritaan yang memaparakan hantu air hanya boleh bergerak di atas air juga bagus. 

Namun, keterukan filem ini mula muncul apabila pengarahnya sudah menjadi gila dan mencuba untuk mentahyulkan ending cerita ini setahyul mungkin. Bumi terbelah mungkin satu perkara baik untuk penggunaan CGI. Tetapi, untuk sebuah ending hantu air, mana sesuai! Hantu air sepatutnya berakhir dan mati di dalam air, dan bukannya di dalam tanah. Itu hantu tanah! Dengan adegan hantu air kejar watak dalam rumah kosong yang airnya entah datang dari mana walaupun tak digambarkan hari hujan, keterukan filem ini muncul sedikit demi sedikit. 


Malah, walaupun beberapa watak tak penting yang dibunuh itu mungkin mewujudkan satu misteri, filem ini nampaknya meninggalkan saja kematian mereka tanpa apa apa untuk difikirkan. Kaitan antara mangsa dengan mangsa, dan reason kenapa mangsa dibunuh, tidak pernah difikirkan. Kejam bukan? Walaupun ya, watak Opie Zami dibunuh sebab dia buat dosa, tetapi watak Hamdan, dosa apa dia buat? Malah, dengan pembunuhan ngeri sebegitu rupa, polis tidak sedikit pun muncul membuat siasatan. Takkanlah tak ada polis punya watak untuk menyeimbangkan kepercayaan tahyul dan kebenaran? 

Apa yang lebih ditunjukkan adalah Fauzi yang jiwa kacau dan kisahnya dengan Mawar. Yang mana menjadi satu lagi faktor keterukan yang tidak dibina dengan baik. Inilah tipikal filem kita. Sikit sikit nak adun jugak cinta. Bayangkan kalau hantu air ini menjadi sebuah filem yang mengisahkan beberapa karakter yang terperangkap dalam hotel tersebut, seorang demi seorang menjadi mangsa, dan salah seorang dari karakter tersebut adalah hantu air. Bukankah ianya lebih misteri? Rujuk THE THING (sekali lagi) dan DEVIL (M. Night Syamalan punya movie!). 

Apapun, aku boleh katakan Hantu Air sebenarnya tersepit antara filem barat yang aku cakap tadi dan tipikal filem melayu. Lagenda hantu air sebenarnya adalah lagenda yang boleh divariasikan fiksyennya jika tahu menggunakan idea tersebut. Malangnya, cerita ini tersepit dalam percubaan menjadikan filem hantu Malaysia sekreatif mungkin. Dengan adanya tipikal filem melayu (cinta, tok bomoh) dan juga kreativiti (hantu guna air untuk bergerak, konflik Fauzi, karakter tak dikenali dalam satu tempat), Hantu Air sudah bercampur campur. 

Terumbang ambing mungkin perkataan yang sesuai. Hantu Air ada momen yang menghiburkan, terutama dalam aspek komedi. Dalam aspek penceritaan, mungkin sedikit membosankan dan juga kadangkala tidak diseimbangkan. Momen yang menarik dan hebat ada terselit di celah celah tipikalnya filem ini. Namun, secara keseluruhannya Hantu Air sederhana. Apa yang aku boleh jamin, hantunya bukan biasa biasa pada komedinya. Malah penceritaan seram gaya Murali ada keistimewaannya tersendiri. 

3 /5

Monday, October 1, 2012

Review: 29 Februari

Sebagai sebuah filem 3D yang pertama seumpamanya di Malaysia, apa yang terjadi kepada nasib 29 Februari boleh dijadikan satu tanda yang agak baik untuk melihat sejauh mana penonton kita menonton wayang. Hasil dari kegagalan filem 3D ini, kita dapat tahu yang sebenarnya orang Malaysia belum sedia menikmati kualiti gambar sebaliknya mahukan kualiti cerita menandingi kuasa sinematografi. Ambil saja gambar bagaimana pun, cerita best (bukan semestinya berkualiti), kami akan tonton. 


Sebab itulah filem murahan lebih menang di hati penonton. Ambil gambar serupa drama saja, tapi cerita best (tak semestinya berkualiti), berjaya pecah panggung. Persoalan di sini, sebenarnya orang menonton filem sekadar untuk berhibur. Berapa kerat sangat yang menonton untuk berfikir. Selalunya kan tempat paling murah untuk pecinta pencinta melepaskan rindu pasangan masing masing adalah dengan menonton filem. Jadi, bukan filem yang mahu ditonton. Mereka hanya bayar untuk berada dalam gelap.

movie mistakes:

Berbalik kepada 29 Februari, aku rasakan sememangnya filem ini agak hambar pada sesetengah babak walaupun aku puji kekuatan filem ini yang mana menggunakan footage asal era kemerdekaan. Sekaligus, 29 Februari terpahat sebagai satu nukilan sejarahnya sendiri apabila gambar yang dibaikpulih dicantum menggunakan teknologi terkini untuk satu gambaran baru peristiwa zaman awal kemerdekaan negara. Disebabkan hal ini, tahniah untuk usaha murni itu. 


Malangnya, kelemahan filem ini mungkin ada beberapa sebab. Pertamanya, pada aku, diari Budi dari awal cerita sehingga hujung masih tidak dibawa dengan momen momen cinta Lily yang mantap. Budi dibawa ke tahun demi tahun dengan kisah yang rasanya tidak penting, sekaligus menenggelamkan cerita utamanya, kisah cinta Lily. Aku sendiri merasakan hilang dalam melihat perjalanan dugaan cinta Lily dan Budi sehinggalah dia berjumpa Lily yang sudah tua di dalam wad. 

Keduanya, 3Dnya tidaklah hebat mana. Tidak ada babak babak 3D yang meyakinkan. Dengan hanya letupan dan juga adegan kelip kelip terbang yang cuba untuk memberi perasaan 3D, adegan adegan itu hanyalah kecil dan tidak mampu bawa impak. Sekadar cincin yang jatuh bergolek golek ke hadapan skrin saja, dan drama yang mendayu dayu dan kadangkala meleret (terutama masa Budi dan Lily di tasik), semuanya nampak serabut. Namun, apapun usaha telah dijayakan dengan sempurna. Keep it up! 


29 Februari terumbang ambing antara sejarah dan juga romantik. Budi dan juga sejarah yang dibawa dalam perjalanan hidupnya tenggelam timbul. Tak ada titik pegang yang teguh untuk watak Budi berjalan membawa ceritanya. Dengan lagu dan juga drama dan konflik yang simple dan biasa, Budi nampaknya tidaklah ada kisah yang epik mana pun ketika hidup lamanya. Cuma mungkin, perasaan kasihan itu ada dalam beberapa rangkulan dialog yang agak baik. 

Dari segi lagu, keunikan Sedetik Lebih (Hikayat Merong Mahawangsa) lebih power dalam nafas lagu ciptaan Edry. Lagu Kelip Kelip yang diulang ulang dalam filem ini terlalu lemah jiwanya. Entah kenapa lagu lagu itu diulang ulang walaupun jiwa dan liriknya masih kurang menyengat. Aku faham perbandingan kelip kelip itu dengan diri Budi dan Lily, tetapi malangnya, it still tak dapat meresap dalam jiwa. Apapun, Jagalah Diri by Jac memang meremang!


Kejatuhan 29 Februari yang dibikin dengan jiwa pada setiap sudut malangnya satu petanda. Ianya bukan kejatuhan dan titik akhir. Ianya permulaan untuk membawa jiwa dan cerita yang sesuai dengan pembawaan teknologi. Dalam konteks ini, isu speselnya iaitu Budi tidak dapat diresap dengan jaya mungkin beberapa sebab. Satunya, diarinya terlalu banyak momen dan tidak diadun dengan baik. Keduanya, pemilihan momen momen filem yang hambar dan biasa walaupun filem ini luar biasa. 

3/5