Wednesday, August 8, 2012

Info: Pasaraya Maya TESCO Kini Di Korea & UK!

Di Korea, para pembeli tidak lagi perlu beratur panjang untuk membeli di pasaraya besar Tesco. Dengan populasi penduduk yang makin meningkat, Tesco memperkenalkan satu langkah baru untuk membeli barang. Kini, dengan adanya pasaraya maya, para pembeli hanya perlu scan barkod yang disediakan dengan smartphone (setelah mendownload aplikasi yang disediakan) dan barang yang dinginkan akan berada dalam senarai barang online shopping. Setelah mereka membayar secara online, para pembeli boleh terus pulang ke rumah dan barang akan tiba di rumah dalam masa yang singkat. Malah, pengguna juga boleh menunda masa barang untuk sampai ke rumah jika mereka mahu. 


Scan barkod, dan bayar online! 

Kaedah ini diperkenalkan pada 2011 oleh Tesco yang mana menjadi pasaraya kedua terbesar dan menampung pengguna yang ramai di Korea. Di stesen stesen keretapi, dan apa juga dinding di kawasan yang strategik, papan billboard yang memaparkan barang barang yang dijual dipasangkan dengan bersama barkod untuk discan oleh pelanggan. Inisiatif ini dikatakan telah mengurangkan kadar kesesakan di Tesco tetapi kadar pembelian masih meningkat kerana Tesco berada di mana mana. 

peti ais maya Tesco di Gatwick airport

Selepas kejayaan pasaraya maya ini di Korea, sekitar penghujung Julai 2012, UK juga mengambil inisiatif yang sama untuk membina Tesco versi pasaraya maya. Bilboard seperti di subway Korea dipasangkan Terminal Utara lapangan terbang Gatwick yang mana mensasarkan pada pengguna yang menggunakan pesawat udara. Di UK, billboard dibina dalam bentuk menyerupai peti ais yang mana terisi gambar keperluan keperluan harian masyarakat UK untuk disimpan dalam peti sejuk. Malah, bilboardnya kali ini lebih interaktif dengan fungsi touchscreen.


video pengenalan pasaraya maya Tesco.

Dengan idea pasaraya datang kepada pelanggan, pasaraya maya Tesco nampaknya sudah berjaya meningkatkan penggunaan smartphone untuk tujuan membeli belah. Pembelian juga menjadi mudah dan boleh dijalankan mana mana tanpa melawat pasaraya sebenar. Sebuah kehidupan baru yang sudah mula menular. Malaysia, mungkinkah akan tiba satu hari nanti?

3 comments:

Cik Sara said...

InsyaALLAH... manalah suatu hari nanti kat malaysia pun ada cenggitu.. terutama dengan pusat-pusat bandar utama macam KL yang penuh sesak tu.. =D

Nick Nashram said...

entri pasal olimpik tu memang top r..bape minggu dah kekal nom 1..huhu

Farah Zahid said...

hohoho... alamatnya umat manusia semakin malas bergerak dan menjadi semakin gemuk, sbb tak banyak masa utk bergerak & berada kat luar rumah....