Sunday, August 26, 2012

BONGKAR: Neil Armstrong Peluk Islam Cerita Palsu?

Neil Armstrong, orang pertama yang berjaya menjejak kaki di bulan meninggal pada usia 82 tahun pada tanggal 25 Ogos 2012. Beberapa minggu lalu, Armstrong ada menjalani pembedahan jantung. Berdasarkan Yahoo News, mendiang dipercayai meninggal akibat komplikasi dari pembedahan tersebut. Wira yang memang memecah tradisi sains pada eranya ini memang akan menjadi satu lagi tanda pada sejarah dunia.



Umat Islam, pastinya merasakan satu persoalan cliche, adakah Neil Amstrong ini muslim? Atau adakah pendaratan di bulan itu benar atau sekadar penipuan? Jawapannya sudah aku duga lama. Sedih melihat ada yang percaya. Teliti artikel ini dan percayalah wahai muslimin, anda semua sudah ditipu dengan cerita pengislaman Neil Armstrong.

Vivian White, pembantu kepada Neil Armstrong menafikan kenyataan Neil memeluk islam dengan menyatakan bahawa "... beberapa penulis di Malaysia, Indonesia dan beberapa negara menulis laporan ini tanpa pengesahan. Kami memohon maaf tentang artikel tersebut." Namun, artikel ini tidak pernah menjadi bahan search Google kerana pembaca di Malaysia khasnya terlalu gembira dan bersyukurnya Neil Armstrong 'memeluk Islam' dan hanya menyebarkan risalah itu tanpa mengetahui sahih atau tidak.

Cerita ini sebenarnya bermula pada tahun 1996. Dari mana sumber cerita ini tidaklah diketahui, namun, jelasnya, berita Neil Armstrong peluk Islam telah mula tersebar di radio pada tahun itu atas kejahilan manusia yang tidak tahu bahawa ada dua insan bernama Armstrong di dunia ini. Pertamanya, adalah Neil Armstrong si angkasawan. Keduanya, Louis Armstrong si penyanyi jazz. Maka, dengan hanya nama Armstrong, cerita itu mula berantai rantai ditokok tambah.

Dalam cerita itu, Armstrong dikatakan ke tanah arab dan mendengar azan sekali lagi. Asas idea ini sebenarnya direka atas kebenaran. Memang Armstrong berada di Lebanon. Tetapi, autanya ialah Lebanon bukannya terletak di Middle East tetapi sebenarnya berada di Midwest America. Jelas bahawa penggunaan frasa Middle East sebenarnya menjelaskan cerita ini ditulis oleh orang Asia. Tapi, siapa tak lah diketahui.

Armstrong menafikan sekeras kerasnya yang dia tidak memeluk Islam demi untuk memberikan fakta sebenar. Menurut laporan di artikel ini, Armstrong ditekan untuk memberikan kebenaran fakta itu dari pelbagai organisasi agama. Kerajaan US menghantar satu surat kepada semua konsulat dunia Ismamik meminta cerita ini dihentikan.


surat dari US State Department meminta fitnah ini dihentikan.

Kenyataan ini kemudian disiarkan dalam sebuah majalah Arabia. Korang klik sini untuk baca helaian majalah tersebut. Malangnya, walaupun kenyataan sudah dikeluarkan, khabar angin ini masih lagi tersebar jauh sehinggalah ke saat ini. Cerita ini bukan hanya tersebar dari mulut ke mulut, malah melalui media massa juga. Walaupun ada orang Islam yang mempercayai cerita pengislaman Armstrong ini adalah palsu, masih ada yang tekad mempercayainya bulat bulat.

Maklumat di atas diambil dari laman web answering-islam.org. Untuk lebih maklumat lanjut dan pemahaman yang lebih jelas, baca keseluruhan artikel di laman web tersebut. Pengajarannya, setiap cerita janganlah kita percaya bulat bulat. Ada satu lagi cerita yang lebih kurang macam ni, pengislaman Mark Zuckenberg. Benarkah? Jawapannya di sini.


5 comments:

Ym.Bundle said...

tu la akibat suka sangat percaya tanpa selidik ye dak..dapat plak kat blogger2 yang suka post je copy paste cerita2 camtu tanpa ada sumber sahih..jahanam..

siti amina said...

Tanpa neil amstrong Islam bisa tetap berdiri tegak dan kokoh,,,,

Mat Jo said...

owh, macam tu rupanye cerita sebenar

Anonymous said...

Benarkah ini satu kepalsuan

Anonymous said...

Kan bagus kalau dia plok islam..