Akan Datang!

Wednesday, June 27, 2012

Review: X

Awesome! The idea is brilliant even aku masih rasakan X masih lagi sebuah genre komedi biasa dari Metrowealth. Biasa memang biasa, tapi ceritanya tidak membosankan, sindiran yang tajam dan juga komedi yang ikhlas dan juga cermat. Didirikan dalam sebuah cerita yang lebih banyak bermain dalam flashback, X memang sebuah cerita hiburan santai yang sangat mencuit hati dan memang menarik untuk ditonton. 


Dengan lagak Pierre Andre yang tak habis habis menjadikan filem ini dipenuhi factor x. Dengan extra lawak, extra intelligent dan extra best, X memang sebuah filem kelakar yang berisi. Aku suka penyampaian komedinya yang bersahaja dan jelas. Komedinya bukanlah terletak kepada dialog tetapi di situasi situasi yang dialami oleh Pierre Andre.

movie mistakes filem ini:


Persembahan pada pembukaan cukup menarik pada pandangan aku. Adegan si Hafiz drifting hingga terlanggar isteri kelimanya nampak kreatif. Sebuah komik komedi yang sempurna pada permulaannya yang agak baik. Persembahan selepas itu, yang banyak bermain dengan flashback nampak kreatif dan cukup jarang dilihat. Iya, filem ini memang nampak simple dan lurus ke hadapan. Tidak ada twisting yang menarik, tetapi sekadar cukup untuk penonton melihat apa akan jadi seterusnya dan seterusnya. 


Aku lihat, filem ini terbahagi kepada tiga bahagian. Pertama, kat putrajaya. Kedua, penyesalan bini bini Hafiz. Ketiga, bini bini Hafiz bantu Hafiz. Iya, tiga bahagian yang simple dan menggunakan format yang sama. Sebenarnya, jika korang lihat, filem ini sebenarnya simple sangat sangat. Tetapi disebabkan setiap bini bini Hafiz cuba diperincikan, maka panjang filem yang pendek ini jadi seperti yang anda tonton. Nih, kalau nk dua jam, tambah dua tiga orang bini lagi. Ha3 

Setiap bekas bekas bini si Hafiz merupakan persembahan cermin perangai perangai wanita yang pelbagai. Hafiz pula adalah lambing si lelaki yang tersepit dalam menghadapi perangai wanita yang bermacam macam karenah. Aku nampak perbincangan itu secara tersiratnya dalam filem ini dan aku rasakan kritikan tersebut ‘memecah tradisi’ bagi filem filem Metrowealth. 


Berdiri sebagai sebuah komedi biasa dengan barisan pelakon yang biasa, filem ini wa cakap lu memang tidak mengecewakan. Terpulanglah kalau ada yang nak cakap review ni dibayar atau tidak oleh si cina David Teo. Aku tegaskan ini dari hati aku sendiri yang merasakan komedi ini sempurna dalam sejarah filem filem Metroweath. Aku ulang sekali lagi, dalam sejarah filem filem Metrowealth! 

X berjaya mengekalkan momentum komedinya dengan tidak melupakan kesemua bini bini Hafiz. Walaupun aku rasakan watak si tomboy lakonan Diana Amir dan beberapa bini lain yang kurang menyerlah, watak bini alim yang Hafiz nikahi pada kali kedua perkahwinannya berjaya mencuit hati dengan sindiran dan lakonan. 


Walaupun begitu, aku merasakan elemen seram yang dimasukkan dalam filem ini seperti mayat dalam van jenazah dan pocong adalah sia sia. Aku rasakan filem ini boleh berdiri sebagai komedi sempurna jika tiada elemen picisan untuk memenuhkan ruang filem sebegini. Komedi yang dilampirkan dengan situasi sudah cukup untuk membina. Nasib baik si pocong dan jenazah tidak menumbangkan komedi tersebut. 

Overall, aku rasakan X memang sebuah persembahan menarik dari pengarah baru, Ahmad Rusli Khadri. Elemen ala ala seksual yang sederhana sebuah suntikan sempurna untuk komedi ini. Tidak mengecewakan jugalah buah tangan pertama ini. Jujurnya, filem ini memang bukan cliché dan memang kelakar tak hengat! Hail Pierre Andre!!

4/5

No comments:

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...