Akan Datang!

Wednesday, April 18, 2012

Sneak Peek: The Raid - Redemption


Iko Uwais, pelakon filem martial art Indonesia yang pernah hadir dengan filem Merantau pada tahun 2010 kini kembali dengan filem terbaru dari pengarah yang sama. Filem berjudul Serbuan Maut ini, yang mana title internasionalnya memakai tajuk The Raid: Redemption adalah sebuah filem aksi psiko dan martial art dengan ceritanya berkisar tentang sebuah pertarungan hidup mati 20 anggota SWAT yang terperangkap di dalam bangunan yang dihuni oleh orang orang jahat. Kisah ini sudah mula ditayangkan di Indonesia dan sekarang ini sedang bergerak mengelilingi dunia sehingga August 2012 (berdasarkan sumber di Imdb.com).


Pertama kali dipertontonkan kepada umum di Toronto International Film Festival 2011 sebagai filem pembukaan untuk kategori Midnight Madness, pengkritik dan penonton memuji filem tersebut sebagai filem aksi terbaik sehinggakan ianya berjaya memperolah anugerah The Cadilac People's Choice Midnight Madness Award. Atas kejayaan itu, filem ini mengorak langkah mempertontonkan dirinya di Dublin Jameson International Film Festival, Glasgow Film Festival, Sundance Film Festival sehinggalah ke Busan Film Festival yang diadakan di Korea Selatan. Hal ini sekaligus menjadikan filem ini sebuah produk filem komersil terbitan Indonesia yang pertama paling berhasil di mata dunia. 


Filem ini telah mendapat tempat di hati pengedar filem Sony Picture Classic untuk diedar ke di Amerika Utara dan Amerika Latin. Oleh itu, pihak Sony Picture Classic telah meminta skornya yang mana digubah asalnya oleh komposer Indonesia, Fajar Yuskemal dan Aria Prayogi diganti dengan skor muzik baru. Pihak Sony Pictures meminta Mike Shinoda, ahli kumpulan Linkin Park dan Joseph Trapanese, yang terlibat dalam filem Tron: Legacy untuk mengubah semula skor muzik filem ini. Tujuannya untuk mempertingkatkan populariti filem ini di Amerika. Malah tajuknya juga ditukar.


The Raid: Redemption sudah berlegar di pawagam seluruh Indonesia bermula 23 March 2012. Tayangan di Amerika pula akan bermula pada 13 April 2012. Singapura pula pada 24 May 2012 dan Belgium pada 4 Julai 2012. Tayangan di Malaysia? Mungkin peluangnya tipis. Tetapi dengan adanya AstroFirst, peluang untuk menonton filem ini masih ada. Sama sama kita nantikan!


Bagi yang tidak sabar sabar untuk menonton filem lakonan Iko Uwais yang mantap dengan koreografi aksi silatnya, MovieclipsCOMINGSOON, sebuah channel di YouTube telah menyediakan empat klip khas satu minit setiap satunya yang mana dipetik dari filem ini.

Klip 1: Hallway Fight

Klip 2: Through The Floor

Klip 3: Infiltration

Klip 4: Smackdown

5 comments:

obat kanker payudara said...

wihh pokoknya film ini patut di acungkan jempol...

Hazri Zakaria said...

satu word! Perhh!! memang masyuk cerita ni... tick hebat sepamm!=)

pet said...

nmpk gempak :P

Unknown said...

wah dapat award tu maknanya memang bagus la cerita ni

obat kelenjar getah bening tradisional said...

ikut liat liat gan,, hehe

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...