Monday, February 27, 2012

Review: Azura 2012

Satu faktor yang menampakkan Azura 2012 sedikit hambar pada promosinya adalah posternya yang teramatlah simple. Aku sendiri tertanya tanya, biar betul posternya sampai simple sebegitu. Mampukah poster yang menggunakan latar biru itu mengaut duit peminat? Di hujung hujung perjalanan menontonnya, aku bersetuju, walaupun aku belum sempat menonton filem Azura asal, aku rasakan Azura 2012 tidak layak untuk digelar epic cinta. Ianya sebuah drama yang terlalu ringan. 

movie mistakes:
Azura 2012 nampak terlalu ringan pada penyampaian. Dari awal lagi, momentumnya hanya dipaparkan melalui percubaan untuk ‘cari gaduh’ antara Azura dan Zack yang kononnya bakal menimbulkan bibit cinta yang akan menjadi satu tembok halangan. Malangnya, gaduh gaduh manja Zack dan Azura nampak terlalu awal untuk membuatkan Zack rebah. Terlalu awal untuk cinta disulam dan terlalu tenang dalam persembahan. 

Kekuatan Azura yang terdahulu adalah bagaimana formatnya yang senang cakap ialah berunsurkan cinta yang terhalang. Format ini selalunya digunakan Bollywood dalam membikin kisah cinta box office mereka pada masa itu. Dan Azura mengambil jalan cerita hampir sama pada formatnya, letakkan di tempat yang betul, dan wallah ianya menjadi pada eranya. Dengan lakonan Fauziah Ahmad Daud dan juga Jamal Abdillah, ianya menjadi siulan sampai sekarang. 

In order untuk remake sebuah karya agung, akan ada dua keputusan yang dapat dijangkakan di akhir penayangan. Satunya, filem yang di remake akan lebih baik dari yang asal. Duanya, filem yang asal lebih baik dari yang remake. Dalam konteks Azura 2012, penceritaan Azura 2012 nampak terlalu simple dan halangan kehidupan yang ditempuhi amatlah tenang dan tidak epic langsung. 


Halangan membina adegan. Adegan yang dramatic yang mampu membuatkan cinta terhalang itu ditangisi penonton. Dan dalam Azura 2012, adegan sebegitu tidaklah kuat. Perhatikan saja bagaimana Tan Sri Putih berbual dengan Zack dengan tenang semasa dia cuba untuk haling Zack dari mengahwini Azura. Ianya terlalu simple. Cukup hanya untuk mengagumi Afdlin dalam mutu lakonan, tetapi tidak dalam penceritaan. 

Pemilihan Neelofa dan Shah Jaszle mungkin satu factor penghalang untuk Azura pergi jauh. Bukan apa, di zaman Azura yang asal, pemilihan Ogy itu sendiri adalah dikala namanya masih hit. Semua ofang kenal Ogy. Menjadikan Azura adalah a hit! Zaman itu juga orang kenali Jamal Abdillah! Peminatnya jutaan. Jika ditanya pak cik mak cik siapa itu Neelofa dan Shah Jaszle, mereka pun mesti tak kenal. Dahulunya, Ogy dan Jamal memang dikenali tua muda. Maka, segenap umurlah menyumbang box officenya Azura. 

Azura 2012 mengharapkan pelakon muda yang kurang menyerlah dalam filem. Ditambah dengan kontroversi Neelofa dan disiplin Shah Jaszle, gossip nampaknya tidak mampu menaikkan Azura. Ternyata remake bukan satu bahan yang untung buat penerbit Malaysia. Apapun, lakonan Neelofa dan Jaszle biasa biasa dan tidaklah romantic sampai tangis air mata. Apa yang menarik adalah keterampilan Afdlin Shauki yang cukup hebat untuk watak Tan Sri Putih. 

Dari apa yang aku katakan, aku rasa Azura 2012 hanya mampu untuk menggamit penonton muda. Dalam erti kata lainnya, peminat Neelofa dan Jaszle dan juga penonton yang ingin mencuba melihat layar baru Azura. Malangnya, dengan halangan cinta yang terlalu simple dan tidak membantu untuk karakter bersikap tabah terhadap apa yang terjadi, filem ini hanyalah seperti drama tv biasa walaupun lakonannya di luar negara. 

2.5/5

9 comments:

cikpinky said...

tgk separuh je cerita ni..xbrapa best la.huhu

aiyang said...

tak best ekkk.....

~ariFFin~ said...

kurang minat la cerita nie..harapkan hero n heroin je yg boleh pakai..hmmm

daniel marian said...

not bad:) seronok je layan.

miss inna said...

inna dah tengok citer tu..bg inna citer tu xbest la..kiranya citer tu simple jer..plot mcm sama jer..

Azza Afdzal said...

xbest ker???
lau mcm 2 mls la nk tgk

^_^ Zaza Nur Iman said...

zaza belum tgk lg cite ni...hehe

Ckin Kembaq said...

nak komen jugak sikit kat sini..start2 buka crita ni, tengok heroin pakai skirt, sy terus delete...maaf ye..jadi, tak sempat nak tngok jalan cerita...
walaupun ada yg kata best, and mantap, tp biarlah..hehe tak tengok, tak jadi apa pun.. ^_^

p/s: tak kisah filem mana pun, yg mendedahkan itu, ini sy tolak direct.. ^_^

iyka syafika said...

thank tinggalkn komen di cbox.
im bw..
teringin nk tengok cte azura ni tapi mslhnya rmai yg ckp cte nie xbest.tapi bak kata perpatah.xknl maka xcinta kan =)