Akan Datang!

Tuesday, January 24, 2012

Review: Papa, I Love You

Si gemuk Digi yang pertama kalinya memberi persembahan di role utama adalah satu tarikan yang cuba diberi untuk filem Papa, I Love You ini. Sebelum ini, Zalif Sidek sudah diberi kepercayaan untuk membantu si Yana Samsuddin dalam filem gangster si mama mama, Bini Biniku Gangster dan pada pandangan aku, lakonannya tak ada apa yang spesel sangat. Lakonannya yang hanya komedi sepanjang masa cuba diberikan sehabis baik. Itu pun, ah, pak lawak kira ok lah. 

movie mistakes filem ini:

Pada pandangan aku, filem ini hanyalah filem drama biasa. Tak ada pun yang menarik dari segi plotnya. Malah, ceritanya simple dan membuatkan aku tercari cari mana factor x yang membolehkan ia dianggap sebagai filem. Dengan subplot yang simple dan tidak meyakinkan, aku rasakan filem ini nampaknya sekali lagi sebah filem tangkap masuk. Aku setuju untuk menyatakan bahawa romantika filem ini sememangnya luar biasa. Namun, ideanya nampak tidak mampu untuk dikembangkan sehabis baik. 

Apapun, dengan lakonan Zalif yang hanya sederhana, filem ini mempunyai visual yang cantik. Menyukai penggunaan warna pelangi yang cukup baik dan cantik. Dan sekali lagi, aku paling satu perkara, runut bunyi. Aku memang nak cakap yang worst runut bunyi dalam filem adalah from MIG sendiri. Perhatikan semua filem Mig, tak pernah diam sedikit pun. Setiap scene ada music yang kadangkala ah, tak sesuai pun dengan scene. 

Zalif sekarang diberi kepercayaan oleh si David untuk membintangi filem Hashim Rejab menggantikan hero Tumulak, si Shaheizy Sam yang mana sudah menempa nama dalam Sekali Lagi. Kemunculan Zalif SIdek setelah diketahui ramai bahawa dialah lelaki kuning Digi mungkin adalah factor yang membuatkan Mig memberi peluang untuknya berlakon. Kini, watak Baha di tangannya, dan sekali lagi dengan pelakon ‘gheda’ yang belum habis tsunami rindu, Lisa Surihani, mampukah Papa, I Love You menaikkan nama Zalif Sidek? 

Di sini, sememangnya Zalif adalah sesuatu yang menarik untuk diulas kerana dia adalah orang baru yang diberi kepercayaan untuk memegang karakter utama. Wataknya yang montel dan comel mungkin menarik wanita untuk memanggilnya cute. Namun, bagi lelaki lelaki tampan dan bukan gay, adakah panggilan itu akan keluar dari mulut? Abaikan. 

Papa, I Love You nampaknya bukanlah lakonan yang hebat dari Zalif. Pada pandangan aku, aku lihat karakternya Nampak unbalance dan tidak mampu dikawal dengan baik. Sifat manjanya terlalu menggedik. Biar betul ini sebuah filem?. Namun, pada pandangan aku, ada sesetengah babak dalam filem ini mampu ditangani dengan baik. Keseluruhan markah untuk lakonan Zalif, hanyalah 3 dari 10 memungkinkan gelaran gred untuknya hanyalah ‘sederhana’. 

Tarikan terbaik dalam filem ini adalah si cute yang memang cute, Mia Sara Nasuha. Dia nampaknya ada potensi yang cukup baik dan ianya terserlah. Kematangannya dari masa ke semasa nampak jelas selari dengan umurnya yang makin meningkat. Mungkinkah dia bakal pelakon hebat 20 tahun akan datang? 


Itu pendapat peribadi. Dari aspek lain, aku rasakan filem ini tak ada yang perlu dikomen. Dengan pelakon yang hanyalah empat orang untuk karakter utama, aku rasa filem ini memang sebuah filem bajet yang hanya mementingkan keuntungan sekali lagi. Walaupun mesejnya jelas dan ya, akan membuatkan orang sayangkan bapa kita, but it still boring if huru hara plot mengganggu cerita. Namun begitu, mesej filem ini memang berguna. Come on MIG, refreshment please. 

2.5/5

2 comments:

Emmet said...

stuju, tah pape tah filem ni

Anonymous said...

SEKALI LAGI VS PAPA I LOVE YOU..

apalah produser filem malaysia nih, x da idea lain ke, pelakon sama, genre pun sama..

lepas ni MAMA I LOVE YOU atau SAYANG I LOVE LOVE.

x berbaloi tiket, putar kat TV sudahlah

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...