Akan Datang!

Wednesday, November 30, 2011

Review: Bujang Terlajak

Straight to the point, aku rasakan bahawa permulaan filem ini sebenarnya satu benda yang membosankan. Entah kenapa aku rasakan permulaan filem ini yang terlalu tinggi tidak mampu untuk menanam komedi secara berhemah. Apa yang aku lihat, permulaaan filem ini sudah mula memberikan assumption bahawa filem ini worst!
Namun, lama kelamaan, aku tarik balik kata kata tu sebab adegan adegan filem ini berjaya memberikan komedi tak hengat. Sebenarnya, aku bukanlah orang yang ketawa terbahak bahak kalau menonton sesuatu jenaka. Melihat kepada suasana penayangan yang sudah gila dengan ketawa, aku rasa, selagi filem ini sudah mampu membuatkan ramai penonton tertawa, aku rasa adegan file mini memang garapan yang tidak membosankan.


Berkesempatan menonton filem Bujang Terlajak di Auditorium UPSI pada 30 hb November 2011. Aku antara diantara yang berkesempatan menonton filem ini awal sebulan. Tarikh tayangan filem ini adalah pada 19 January 2011.

Filem ini hanyalah untuk jenaka. Pada aku, inilah antara filem Razak yang cukup hebat komedinya. Aku suka binaan adegannya yang memang penuh jenaka. Pada awal filem, kita dipaparkan pada dialog pertama lagi tentang idea utama filem ini. Menonton saja babak awal ini, aku dah rasa filem ini suck! Tak sampai satu point yang jelas, terus Razak memberikan isu utama filem ini dalam komikal. Namun, walaupun babak awal filem ini sudah mengundang tawa, pada aku aku masih belum dapat untuk bergembira kerana permulaannya adalah ….


Satu metafora. Aku sedang berada di atas awan. Aku lihat di bawah, indah dengan gelagat gelagat manusia yang cukup menarik. Oh ya, pramugara pramugari dalam kapal terbang ni cantik. Aku macam tak mahu tinggalkan kapal terbang ini walaupun kapal terbang ini meletup ataupun buat emergency landing di kawasan amazon, mahupun kawasan Madagascar. Aku juga leka berada dalam kala terbang ini kerana pengalaman ini cukup menarik. Tetapi, persoalannya, bila masa aku naik kapal terbang ini? Takkan kapal terbang ini terus berada di awan. Hmm…


Itu yang aku cuba gambarkan tentang filem Bujang Terlajak. Filem terbaru Razak ini nampaknya membuatkan aku berkata wow, tetapi malangnya kapal terbang yang telah dibuat telah berada di atas awan, dengan kecantikan pramugara pramugarinya tetapi, persoalannya bila kapal terbang ini naik dari landasan aku tak tahu.

Dalam bahasa mudahnya, filem ni terus mula dengan plot utama. Pada aku, permulaan yang ringan nampaknya lebih baik untuk menyuntik penonton dengan dunia Bujang Terlajak ini daripada permulaan yang telah dipaparkan. Permulaan filem ini sebenarnya nampak tidak memberikan keyakinan untuk menjawab satu soalan, TERLAJAK sangatkah bujang bujang ini?

Apapun, kita abaikanlah permulaan yang memang terlalu obses untuk nak berikan kelakar tuh! Keseluruhannya, nah! Ini buah tangan jenaka paling gila daripada Razak. Walaupun karakternya nampak bodoh, tetapi aku rasa Nabil, Johan dan Saiful Apek menangani filem ini dengan jayanya. Dengan berbekalkan komedi masing masing yang beridentiti, filem ini ada mix up comedy yang hilarious.

Plotnya simple. Aku rasa filem ini bukan pentingkan plot sangat. Serius untaian adegan nampaknya macam terpisah satu sama lain. Seolah olah menyaksikan Three Stooges Malaysia! Apapun, plot yang simple aku rasa cukup untuk membuatkan filem ini sebuah filem komedi rehat minda yang memang cukup menarik ditonton untuk hiburan semata mata. Mesejnya ada, tetapi kalau sampai terbahak bahak, xde la nak fikir fikir lagi dahh...


Aku menyukai pilihan heroinnya. Fazura dilihat memberikan balancing untuk komedi dan juga membentuk drama yang memberikan variasi komedi dan juga drama filem ini. Lakonan Fazura nampak tenang tetapi gayanya cukup untuk memberikan elemen tambah untuk komedi Nabil, Johan dan Saiful Apek. Johan, ini era kau! Persembahan kau memang cukup mantap. Nabil, this is the best film ever. Saiful Apek, sampai masa untuk kau tinggalkan karier berseorangan. Gabungan korang cukup menarik dan sukup sifat. Terbaik!

Audio memuaskan! Suka dengan permainan bunyi bunyi untuk menambahkan komedi. Lagu rap tu ok oklah. Namun, aku tak puas hati dengan skor muzik yang kadangkala tak masuk dengan situasi.


Pada aku, Bujang Terlajak memang sebuah filem komedi yang santai dan memang untuk berhibur. Perhatian jika korang yang mahu tonton filem ini jangan bangun selagi kredit dah role. Ada kejutan dan anda akan kerugian jika anda sudah keluar panggung.

Kesimpulannya, inilah the new Anak Mami untuk era ini. Terbaik untuk komedinya dan juga mesejnya. Komedi yang tak kering gusi. Direkomendasi untuk peminat Nabil juga Johan dan Apek. Bukan senang untuk aku menyukai karya Razak, dan yea…. Aku suka filem ini walaupun ia hanya mampu untuk membuatkan aku tersenyum.

3/5

Tuesday, November 29, 2011

Survival Guide Untuk Kampung Radioaktif

Saksikan video video protes berkenaan pembinaan kilang Lynas dalam versi protes yang unik. Kelakar dan pedas.

Tujuan aku letak video ini bukan untuk masuk join isu ini sekali ok. Sekadar untuk berhibur dengan filem pendek yang sedap giler... dan kelakar...


Selamat datang ke Kampung Radioaktif!


Masakan Cinta

Sebuah video pendek mengisahkan bagaimana seorang chef 'selebriti' yang cuba menunjukkan cara untuk membuang bahan radioaktif dari makanan. Lakonan ahli parlimen Kuantan, Fuziah Salleh.


Orang Minyak XX

Sebuah video pendek berkenaan orang minyak yang hanya boleh dilihat oleh anak dara sahaja. Lakonan Bella Rahim, Zaidi Rock, Azman Hassan, Jerrica Lai, Hafez Fauzy, Zan Azlee, Foo Fei Ling and Wong Tuck Cheong.


Monday, November 28, 2011

Review: Pintu Terlarang

Pintu Terlarang antara barisan filem seram / thriller / misteri yang terbaik dari Indonesia. Memang aku akui filem ini punya permainan yang cukup bijak dan sukar dijangka. Pengalaman menonton filem ini pada awalnya membuahkan kata kata ‘ah, ini style Hostel (merujuk kepada filem Eli Roth)’ dan akhirnya ditarik balik gara gara endingnya yang cukup sempurna untuk menipu penonton. Walaupun ditipu, aku rasa itu worth it!


Sebuah filem Indonesia tahun 2009, Pintu Terlarang arahan Joko Anwar ini mengisahkan bagaimana seorang tukang ukir patung, Gambir lakonan Facri Albar yang telah diganggu misteri budak kecil. Siapa budak kecil itu, tiada siapa tahu namun sepanjang filem ini, fokusnya adalah kepada pembongkaran rahsia itu juga beberapa komplot yang sukar dijangka.

Aku suka gaya filem ini yang mirip Inggeris dan bagaimana persembahannya. Walaupun pergerakannya nampak slow dan tenang, misterinya dibawa tanpa senang diduga.


Bagi penonton Malaysia yang kepingin menonton filem ini, anda janganlah berharap untuk menyaksikan sesuatu yang biasa. Filem ini jelas nampak pembaharuannya. Aku rasakan bahawa Indonesianya hanyalah dari dialog. Segala culturenya juga persembahannya sudah mirip Hollywood. Gaya social life dan juga asylum itu…. Wow.

movie mistakes:

Pernah aku menonton Dara a.k.a Darah atau dikenali juga sebagai Rumah Dara. Pada awalnya, aku rasakan Pintu Terlarang adalah genre slasher sekali lagi, tetapi aku silap. Pinut Terlarang lebih kepada permainan misteri dan juga metafora satu dunia yang sukar untuk dijelaskan. Kalau tak faham, lebih baik tonton sendiri.

Menonton poster filem ini mengingatkan aku kepada Sin City karya Rodriguez yang punya seni yang cukup hebat. Pintu Terlarang tidak kurang juga hebatnya. Menyukai sinematografi, juga permainan warna dan juga rekaan set yang cukup klasik.


Lakonan Facri paling menarik. Aku suka bagaimana emosinya juga surprise di hujung filem ini yang membuatkan korang berkata ‘lah, filem ini sebenarnya…. ‘. Garapan misteri, psiko (merujuk kepada adegan Gambir bunuh kesemua ahli keluarganya memang mengerikan tetapi, muzik Inggeris yang dijadikan latar membuatkan emosi ngeri nampaknya dipersembahkan dengan gaya yang ‘berhibur’.

Menyukai teknikal filem ini. Skornya cukup gah. Lagu jazznya memang unik. Set design memang the best!


Keseuruhannya, aku rasa Pintu Terlarang sebenarnya adalah signifikan kepada jiwa resah dan kegelisahan dalam hidup. Bagaimana paparan Gambir yang sering diarah sana sini membuatkan hidupnya tak ada life. Pemaparan bagaimana hidup orang lain dijadikan bahan hiburan manusia yang tidak dikenali juga membuatkan kita berfikir, realitinya hidup kita sebenarnya saling kait berkait sama ada kaitannya secara positif ataupun negatif.


Apapun, Pintu Terlarang berjaya memberikan twisted ending yang gila! Aku terkejut dan tidak menyangka endingnya kayak begitu sih! Memang scriptingnya bijak, sinematografinya cantik. Ngeri dan masih boleh berhibur.

4/5

Sunday, November 27, 2011

Review: Momok Jangan Panggil Aku


Hari ni sempat habiskan masa petang dengan tonton filem M. Jamil, apa lagi kalau bukan filem dengan tajuk Momok tuh. Filem tu sebenarnya dah ditayangkan bulan Mei 2011 yang lalu. Komen aku, aku rasa filem ini memang tak pernah serik serik. Asyik benda yang sama je. Aku ingat lagi asal Momok The Movie dahulu, aku rasa ceritanya dah basi. Tetapi masih lagi dibuat mungkin kerana kepercayaan bahawa urban legen boleh hidup lagi dalam dunia penonton filem Melayu.

movie mistakes:

Pada aku, Momok Jangan Panggil Aku bukan ada apa apa pun. Aku akui bahawa filem ini sebenarnya ada idea yang oklah tetapi gayanya terlalu biasa dan boleh diagak. Maklumlah, kisah hantu raya, kisah polong dan macam macam lagi. Itu folk story biasa. Dengan plot biasa, masih tak boleh survive la hantu ni dalam filem! A ghost need to be renewed!.

Aku rasa, ramai kot yang tak memilih untuk menonton filem ni. Jadinya, meh aku bagi synopsis filem ni. Kisahnya macam biasalah, kita akan berada dalam satu landasan cerita yang diselangseli dengan filem pendek berkenaan hantu hantu tadi. Kisah pendek tersebut diceritakan dalam perjalanan Ramlee, Sudin dan Qaseh yang sedang dalam perjalanan ke rumah Aziz. Di akhir filem, terbongkar siapa Aziz sebenarnya yang mana kalau korang agak, ah … cliché!

Apapun keterukan filem ini, aku suka gaya lakonan Uncle Seekers. Dalam kebosanan cerita yang ya amat. Aku rasa lakonannya ok la jugak. Lakonan yang lain, ah tahap biasa dan terlalu biasa. Casandra Patrick belakon macam drama kem kepimpinan pengakap je. Aduhai.

Nak komen banyak pun aku tak patut kot sebab filem ini bukan filem gred aku. Apapun, dengan hantu pakai kain putih dan beberapa elemen animasi yang kurang menjadi. Aku rasa walaupun filem Momok The Movie dulu kutipannya sampai Rm2 juta, aku still rasa filem ini tak berbaloi langsung untuk ditonton.

At the end of this story, aku masih tak faham tagline filem ini 'MISTERI TAK BOLEH DICARI... IANYA TERJADI'. Sekian.

1/5

Saturday, November 26, 2011

Sneak Peek: Azura


Azura (1984) adalah filem Melayu pertama yang mencecah kutipan 1 juta pada sesi tayangannya dahulu. Dibintangi Jamal Abdillah dan Fauziah Ahmad Daud, filem ini rasanya memang diingati sampai sekarang. Apa lagi kalau bukan kerana lagunya, juga ceritanya.


2.2.2012, sentuhan baru dari Aziz M. Osman ini mengisahkan Azura, seorang gadis remaja yang gigih hadapi cabaran hidup untuk mencapai cita-citanya. Dia tinggal bersama ibu saudaranya, Yusni, setelah kedua ibu bapanya terkorban ketika tragedi terowong Min dan Mekah pada 1990. Dia menjadi mahasiswa universiti swasta. Di samping itu, dia mempelajari bahasa Perancis kerana meminati keindahan bahasa dan seni Perancis. Azura dan Zek lari ke London dan berkahwin di sana. Cinta mereka dihalang oleh bapa Zek dengan pelbagai dugaan.

Filem ini dibintangi Neelofa, Shahz Jaszle juga dengan penampilan Afdlin Shauki, Erma Fatima, Nini Malrini!

Thursday, November 24, 2011

Review: Misteri Jalan Lama

Genre fantasi, wow sukar sekali untuk mengangkat genre sebegini dalam industri filem Malaysia. Bukan apa, mentality kita selalunya akan menyamakan fantasi = karut. Tapi, bila kita pandang kepada filem luar, especially Hollywood, satu soalan yang sering orang kita tanya ‘bila Malaysia nak buat filem macam Hollywood?’. Jawapannya ada di sini. Daripada pengarah Papadom dan juga penerbit Hantu Kak Limah Balik Rumah, Misteri Jalan Lama mungkin akan menjadi kayu ukur sejauh mana genre fantasi mempu bertapak dalam industry filem Malaysia.


Afdiln Shauki akhirnya membuatkan aku rasa seperti there is nothing that we cannot do. Everything is possible. Untuk padankan magika dunia fantasi ala ala Lord of the Ring dan juga gaya fantasi Harry Potter, aku rasa Afdlin sudah sampai ke tahap yang maksima. Berjaya! Pada aku Misteri Jalan Lama adalah persembahan fantasi yang hebat selepas Hikayat Merong Mahawangsa.
Kisahnya bukan kisah biasa. Ianya tentang dunia bunian (puak Nian) dalam versi yang lebih indah juga gelap. Kematian Iskandar (Tamimi Siregar) menyebabkan dua beradik yang sudah menjauh kerana benci bersatu. Indra (Hans Isaac) terpaksa kembali ke pejabat bapanya, menuntut wasiat kerana dibelenggu along. Indra sebelum itu terpaksa bawa adiknya, Ilya (Que Haidar) untuk pulang ke kampung kerana dia tidak tahu memandu. Di tengah jalan, tiada siapa tahu dua dunia bakal bersatu. Usually kita dipaparkan dengan gaya seram makhluk halus, but this film… this is very cinematic.


Ada beberapa perkara yang aku ingin katakan tentang filem ini. Aku akui menonton filem ini yang durasinya 1 jam 40 minit ini ternyata memberi kepuasan dengan elemen elemen yang cukup tak diduga mampu dibina dalam filem Malaysia, specifiknya Melayu. Bukan senang untuk membina filem mengarut a.k.a fantasi sebegini dan mencantumkan elemen kemelayuan dalam beberapa aspek (jelas dilihat pada kostum puak Nian).

Dari sudut positifnya, ada beberapa perkara yang aku suka tentang filem Misteri Jalan Lama ini. Aku senaraikan di bawah:

Pertamanya, aku rasakan bahawa filem ini memang sebuah filem yang lain dari yang lain. Aku puas hati dengan sinematografinya. Itu kepuasan yang cukup maksima bagi akulah. Menyaksikan adegan Nam Ron si Botak dan Indra bermain judi itu cukup untuk membuatkan aku menyebut ‘wow’!

Keduanya, aku suka gaya Nam Ron. Nam Ron, gaya hang cakap utara memang best. Few words yang jarang disebut dalam dialek utara dalam filem seperti ‘Makala (bahasa standardnya Jikalau)’ dan few words dan intonationnya berjaya buat aku tersenyum. Tahniah untuk bahasa Utara yang memang pekat dan real. Ha3. Dan tahniah untuk 'makala' yang sukar nak dicari dalam filem lain. Ha3.

Ketiganya, skor muzik filem ini memang terbaik selepas Hikayat Merong Mahawangsa. Tidak dinafikan bahawa ianya sebuah skor yang cukup gah. Jablonsky dan Zimmer kalau dengar ni meleleh air kencing! Ehe. Tanniah Pacai!

Adegan asmara malam pertama Que Haidar (Illya) dengan isteri buniannya memang menarik. Taklah sampai terdedah sana sini. Cukup sekadar untuk memberi pemahaman tentang sesuatu yang berlaku malam itu. Awalnya tidak menyangka kehadiran babak minor sebegini, but kerja Afdlin untuk menggambarkan sensualnya malam itu menarik (macam tak perlu je point nih.. hmm). Ini rupanya faktor PG13 tu.. ehe... Itu ke empat!


Kelima, aku suka design dan imaginasi istana Dewata. Imaginatif dan luar kotak. The best dalam filem Malaysia.

Apa yang kurangnya tentang filem ini untuk berdiri sebagai sebuah filem fantasi aku lihat dari beberapa aspek.

Satunya, pelakon extra. Huh, serius aku dah menulis pasal benda ni lebih melebar Pak Lebar dalam review Merong Mahawangsa. Memang aku akui bukan senang untuk mencari extra yang cukup talented. But, at least, pelakon extra filem ni lebih baik kot dari pelakon extra Hikayat Merong Mahawangsa.

Keduanya, CGI memang aku tak nafikan bahawa kita masih di tahap yang masih awal dan perlu banyak mencuba. Dan aku akui CGI filem ini sederhana. Syot akar keluar dari tanah, durian jatuh dan syot Que Haidar masuk istana masih banyak kelemahan. Namun, the best CGI dalam filem ni adalah adegan flying ship puak Nian… Wow, terpegun dan terpesona!

Ketiganya, Harak punya vocal tak clear. Aku tahu logiknya suara Afdlin itu perlu ditebalkan namun aku rasa, suara tebal menyebabkan dialog Harak 90% sukar untuk ditangkap. Tanpa subtitle, aku rasa dialog Harak wasted macam tu je.

Keempatnya, design baju besi nampaknya seperti ada kebodohan. Maaf kepada costum designer. Perlu aku tanya di sini, perlukah baju besi itu ada puting tetek dan juga perut buncit beserta lubang pusat. Come on, fesyen baju besi apakah ini? Setakat baju besi ada puting tetek tu aku xde masalah. Tapi, kelakarnya, design baju besi kat perut tu macam kelakar. Perlu ke seorang pahlawan pakai baju besi yang menjatuhkan maruahnya? Maklumlah kat perut baju besi tu buncit.. Hmm.. at least, untuk paparkan kehebatan kaum alam lain ini, letak lah six pax menggantikan perut buncit tuh!.


Kelimanya, masih dalam rekaan kostum. Rekaan topi besi nampak jelas dibuat daripada kain getah. Harak kapak gerenti mampus. Cari maut kau g perang!.Dan, serius adegan Nasir Bilal Khan pakai kostum ‘tentera’ puak Nian tak fit langsung. Dah macam power rangers punya kostum. Dahlah sarung tangan, sarung kaki dan topi nampak lebih besar daripada lengan dan kaki Nasir. Kelakar siot.

Keenamnya, lompang plot. Beberapa persoalan belum dijawab. Setting alam Nian tak berapa jelas. Jika seperti yang disebutkan, Harak ingin kuasai dunia. Perkataan kuasai dunia itu terlalu besar. Persoalannya, dunia apakah? Dunia Nian? Jikalau dia nak takluk dunia manusia, kenapa tiada perperangan antara manusia?

Apapun, aku rasa kesemua tu bukanlah faktor yang mengiyakan bahawa filem ini tidak perlu ditonton. Misteri Jalan Lama menampilkan kelainan. Dan ambillah masa untuk terima fantasi Afdlin ini. Nilai mesejnya dan terima seadanya. Ianya sebuah filem yang masih ada mesej kekeluargaan yang jelas, terang dan nyata.

Aku suka bagaimana filem ini membawa mesejnya. Lakonan Que Haidar nampaknya cukup mantap digandingkan dengan Hans Isaac. Aku rasai ego dan emosi mereka dan wow, fantastic. Suka dialog Hans Isaac yang lebih berani dan bagaimana pendirian Que Haidar sebagai Illya. Apapun, lakonan dalam filem ini memang cukup puas hati.


Apapun, filem Misteri Jalan Lama nampaknya membuktikan kesungguhan Afdlin dalam membina genre fantasi. Aku akui masih banyak yang perlu diperbaiki namun filem ini adalah yang terbaik pada eranya. Mungkin beberapa tahun lagi, kita akan punya keupayaan CGI setara Hollywood, dan filem fiksyen mungkin lebih dibikin dengan mantap. Apapun, Misteri Jalan Lama memanggil-manggil untuk aku mengagumi karya ini, karya anak muda tempatan dengan imaginasi yang cukup luar biasa.

Memang aku akui bajet memang satu masalah utama untuk filem sebegini. Tetapi Afdlin sudah mampu untuk memberikan persembahan yang baik untuk bajet yang disediakan. Apapun, aku akui filem ini ada kekuatannya tersendiri. Ending filem ni nampaknya memberi peluang untuk second installment. Hope that beberapa kelemahan filem ini dapat diperbaiki. Berkesempatan menonton filem ini jam 4 petang di LFS Selayang Capitol, Selayang di Panggung 1, 24 November 2011. Filem ini sudah berada di pawagam bermula 24 November 2011.

4/5

Wednesday, November 23, 2011

Tq Churp Churp!


Tq Churp Churp!

Ini pas masuk tonton cerita The Adventures of Tintin pada 2 Nov 2011 yang lepas. Nanti dah balik Perlis, mesti rindu nak tonton screening lagik. Papepun, TQ sebab beri peluang untuk admin tonton dua filem percuma, first filem WARRIOR dan second THE ADVENTURES OF TINTIN.

Monday, November 21, 2011

Sneak Peek: Anonymous


Shakespeare bukan penulis asal karya karyanya? Shakespeare memang terkenal dengan karyanya. Siapa tak kenal dengan Romeo & Juliet, The Tempest, juga Macbeth yang memang dilakonkan di mana mana. Tetapi, bagaimana jika dipersoalkan di sini, Shakespeare bukan penulis sebenar semua karyanya itu. Bagaimana jika pendapat mengatakan bahawa kesemua 27 drama pentas 154 sonnet dan beberapa poem epik bukan ditulis oleh Shakespeare?

'Shakespeare tak pernah menulis sedikit pun!'. Itu yang diutarakan dalam filem terbaru Rolland Emmerich, Anonymous. Sebuah kisah yang berlatarkan zaman politikal Elizabethan. Anonymous berkisar tentang isu yang berabad lamanya menarik minat Mark Twain, Charles Dicken juga Sigmund Freud; siapa sebenarnya penulis sebenar di sebalik William Shakespeare? Ianya kontroversi dan filem ini ada jawapannya.


Tarikh tayangan di Malaysia belum diketahui. Tetapi filem ini sudah ditayangkan di Amerika dan beberapa negara lain sejak September 2011.

Sunday, November 20, 2011

Sneak Peek: Papa I Love You


1 Disember, Ombak Rindu akan ke pawagam. Kemudiannya, Datin Ghairah pada 8 Disember akan diikuti dengan Songlap pada 15 Disember. Filem komedi horror, Suatu Malam Kubur Berasap pula akan berada di pawagam pada 22 Disember. Dan akhir sekali, 2011 bakal diakhiri dengan sebuah filem romantik drama, Papa I Love You yang bakal ditayangkan di pawagam 29 Disember 2011.

Papa I Love You, mengisahkan seorang ayah, Baha yang berusaha untuk membesarkan anak tunggalnya, Mia dengan sempurna di dalam kehidupannya yang penuh dengan kesempitan sehingga sanggup melakukan apa sahaja. Baha bertemu dengan Elly, seorang wanita yang sering membantu menjaga Mia dikala Baha sibuk mencari kerja. Elly dan Mia melengkapkan hidup Baha meskipun ditimpa kesempitan dek kerana kekurangan wang dan tidak mempunyai kerja tetap.


Datuk Kudin seorang ayah yang semasa mudanya mempunyai segala – galanya namun kerana sikapnya yang lebih mementingkan kerjayanya telah menyebabkan dia kehilangan anak kesayanganya, Elly. Baha menjadi orang tengah dalam membantu merapatkan semula hubungan Elly dan Datuk Kudin dan ini akhirnya telah menyebabkan hubungan Elly dan Baha sendiri menjadi tegang. Perpisahan Baha dan Elly telah menyebabkan Mia sedih dan secara tak sengaja ditimpa kemalangan. Melihatkan betapa besarnya kasih sayang Baha terhadap Mia telah menyedarkan Elly supaya memberikan peluang kepada ayahnya sendiri, Datuk Kudin. (sumber)

Dibintangi Lisa Surihani, Mia Sara Nasuha, Zalif Sidek juga dengan kemunculan Zaidi Omar, Bob KU2, Syanie dan Zulhandyblack. Filem ini diarahkan oleh Hashim Rejab, pengarah yang mengarahkan filem Sekali Lagi, juga lakonan Lisa Surihani.

Saturday, November 19, 2011

Sekadar Berkongsi Kegembiraan...

Bukan senang untuk menjual idea dan skrip kepada orang filem. Banyak kali aku cuba. Tambahan pulak, aku ni nun tinggal kat Perlis. Impian aku dah lama hilang dan tersimpan. Entah bagaimana nasib aku boleh dapat berhubung dengan pengarah seorang ni (ceritanya panjang dan tak penting). Namanya pengarah tu biar lah rahsia. Hanya yang rapat mengetahui.

Komen yang agak membina jugak. Jawapan aku pada soalannya, 'drama tv pun ok je, at least dapat tapak.'

komen pasal salah satu skrip aku, Cinta Untuk Aida. Katanya terpaksa tukar tajuk. Aku tak kisah... lalala. Janji plot sama... ehe

Komen tentang ending Mira dan Mutiara... aku punya ending terlalu high budget! haha...

Beberapa elemen yang dia mahu olah. Apapun, peluang untuk belajar secara tak langsung nih!

Aku bukanlah nak besarkan cerita. Cuma sekadar berkongsi kegembiraan. Lagipun ini sekadar perbincangan saja. Belum tahu lagi akan jadi realiti ke tak. Sampai tahap ni pun alhamdulillah. Bukan senang untuk sampai ke fasa perbincangan sebegini. Berharap dapat sampai ke stage pre production, dan hingga ke tayangan filemnya, jika ianya bakal menjadi realiti. Amin.

Friday, November 18, 2011

Sneak Peek: KIL


Filem KIL dibintangi oleh Redza Minhat, Cristina Suzanne Stockstill, Harun Salim Bachik dan Dira Abu Zahar dan diarahkan oleh Nik Amir Mustapha. Kisahnya luar biasa pada pandangan aku. Kisah bagaimana seseorang yang merasakan dirinya tak berguna lagi di dunia dan percubaannya untuk membunuh diri yang akhirnya membawa kepada satu persimpangan dilema.


Filem ini mengisahkan Akil (KIL), seorang anak muda yang murung dan mempunyai kecenderungan untuk membunuh diri. Tetapi, dia masih tidak berani untuk membunuh diri. Percubaannya untuk mati sentiasa gagal dengan jayanya sehingga dia terjumpa dengan satu penyelesaian yang sempurna, iaitu satu agensi pembunuhan yang aneh. Dengan mengupah agensi ini untuk membunuhnya, pembunuhan yang bakal dilakukan adalah tidak dijangka oleh individu yang hendak mati itu. Dia tidak akan tahu nama pembunuh upahan dan bila atau di mana dia akan mati. Ini ialah sesuatu yang ideal untuk KIL, sehingga dia jatuh cinta pada seorang gadis yang baru ditemuinya, Zara. Secara tiba-tiba, dia mula ragu-ragu tentang niat asalnya untuk membunuh diri. Ironik, bukan?






KIL akan berada di pawagam Mac 2012. Dengan visual yang memukau, aku rasa aku tertarik untuk menonton filem ini.

Review: Alamak... Toyol!

Ok, at first point aku akui Alamak.. Toyol! memang ada mesej yang cukup bernilai. Aku akui kisah toyol dalam filem ini even mengarut dan luar biasa mengarutnya masih lagi boleh dipakai ketoyolannya. Alamak… Toyol! Pada aku ada kemengarutan yang masih memberi nasihat dan pada masa yang sama memberi peluang untuk penonton bermain dengan emosi juga jenaka. Pada aku, Ismail Bob Hasim sudah mampu untuk menandingi Ahmad Idham yang dahulunya selalu saja menerbitkan filem bawah David Teo.

MOVIE MISTAKES FILEM INI:

Hmm… Alamak.. Toyol! nampaknya memang bermesej even mesejnya simple dan mudah difahami, keakraban dalam persahabatan. Tetapi penekanan terhadap mesej itu rasanya bagus sebagai back-up kalau kalau filem ini dilabel sebagai filem bodoh ataupun tahyul tahap gaban. Aku suka aspek itu. Tetapi…

Tetapi, aku rasakan entah ada yang kurang tentang plotnya. Entah kenapa aku rasa plotnya entah apa apa dan kurang menyengat. Aku rasakan bahawa idea filem ini nampaknya terbelah belah dan berterabur dalam usaha filem ini bergerak mencari finale. Aku terkejut dengan olahan filem ini yang pada awalnya bermula dengan bijak (walaupun hantu minta handphone tu mengarut tetapi masih boleh diterima) dan berakhir dengan ‘terlalu bijak’.


Mana taknya, dengan tiga plot yang mendukung pergerakan cerita ini, cerita ini akhirnya berakhir dengan satu subplot yang dibina hanya pada minit ke 60 filem ini. Apa kejadah semua ni sedangkan kita sebenarnya melihat kepada lawak dan kehidupan Along dan Angah, macam mana pula kisah penyeludup dadah boleh interfere dan menjadi finale yang utama filem ini? Maaf tetapi aku tak boleh terima finale yang mengejut macam ni.

Dari satu sudut lagi, mungkin filem ini sebenarnya memang memberikan kita tiga subplot yang diakhirkan dalam satu finale. Tetapi entah, jika hendak membina tiga cereka, pada aku cerita pendek penyeludup dadah tulah yang paling tak relevan. Yes it is a comedy but tak ada kaitan langsung kot dengan toyol. One point, apa kesnya tetiba si Farah, yang tak dikenali boleh jadi geng bersatu dengan Along dengan Angah? Itupun selepas sejam filem ini berlalu. Idea macam kering je nih. Main letak plot suka hati. Aduhai!

Malah, apa yang aku lihat dalam filem ini, watak antagonis nampaknya kurang menyerlah dan macam main main saja. Aku nampak ada sesuatu yang janggal apabila keseriusan dalam plot kisah penyeludup dadah nampak main main. In other word, tiga plot dalam filem ini tak diseimbangkan dengan baik.

Aku suka bagaimana idea komedi yang dibina dalam dua plot filem ini. Seriusly plot penyeludup dadah tu nampaknya menyempitkan filem ini yang hanya bedurasi 1jam 20 minit. Sampai cerita Farah semasa Farah dijaga Along dan Angah pun bermula dengan ‘begitulah ceritanya…’. Aku pun hairan, macamna si Farah boleh pula terjebak dengan kisah toyol ni sebab pada awalnya Farah tu memang watak asing dan tidak ada connection langsung dengan Along dan Angah.


Pada aku, aku rasakan dialog filem ini baik dan cukup komedi. Serius menyukai Yang Kasim punya karakter sebagai bomoh toyol.

Aku akui filem ini taklah sehebat mana. Walaupun idea menkomedikan toyol itu satu idea yang bijak, aku rasa penulis penulis skrip filem ini mesti sudah buntu untuk membina plot yang lebih senang dan ringkas. Akhirnya, final result di pawagam hanyalah menunjukkan komedi Along dan Angah berbanding plot. Aku mahu storyline, bukannya adegan komedi saja.

Along dan Angah Raja Lawak aku akui ada chemistry. Banyak juga adegan buka baju dalam filem ini tapi tak mengapalah, lelaki kan. Kah3. Adeline Tsen entahla. Macam tak ada pape je dalam filem ni. Tak menyerlah langsung. Wataknya kurang pengembangan dan tak jelas. Tetiba saja menjadi tumpuan di setengah jam terakhir filem.

Tyzo pun aku tak tahulah, macam tak ada apa apa je karakter dia ni. Setakat karakternya diakhiri dengan dimakan toyol belaan, aku rasa ada cara yang lebih baik kot karakter si Daniel ni boleh dipersembahkan.


A salutation lah kepada Muhammad Afiq Izuddin yang banyak memberikan adegan separuh bogelnya dalam karakter hijau bercawat putih tu. Even kadangkala aku rasa geli dengan karakter mu dik, aku rasa kecomelan mu mesti digilai wanita. Kah3. Apapun, karakter ko sebagai toyol lawak memang menjadi lah! Good job.

Kesimpulannya, ‘Panjang ceritanya, kalau nak cerita 5 taun pun x habis’. Mungkin cerita Alamak… Toyol! ni panjang lagi ceritanya. Ha3. Alamak… Toyol! menarik dan bermesej. Tetapi pada aku mesejnya aku nampak tetapi plotnya aku kurang gemari. Terlalu kucar kacir dan tidak diberikan ending yang cukup baik. Apapun, aku sukalah kelucuan Along dan Angah. Adegan bogel Adeline Tsen pun tak kurang hebatnya, walaupun ada blur blur macam filem soft porno. Kah3.

2.5/5

Fakta: Mark Zuckenberg Masih Jewish!


Orang kita cepat je percaya kalau ada khabar angin. Bukan aku nak cakap apalah, tap dalam kita bermain dengan penulisan, aku rasa lebih baik kalau kita tulis dengan usaha (maksud aku, mesti ada pengkajian supaya kita tak dilabel sebagai 'b.d.h'). Kan3. Maaflah.

Cerita panas hari ni, yang sudah mula menggegarkan Malaysia, khususnya blogger Melayu adalah tentang BETUL KE MARK ZUCKENBERG MASUK ISLAM?

Petikan artikelnya adalah seperti di bawah:

This amazing and highly interesting piece of information just landed in. Unofficial sources claim that Facebook CEO Mark Zuckerberg has made the decision to convert to Islam, and will henceforth be known as Mark Abu-bakar.

Artikel ini, pada pengetahuan korang sudah lama tersebar di page berita palsu, seperti mana kes Mark Zuckenberg nak tutup Facebook pada suatu ketika dahulu (teringat bagaimana orang kita gembira bebeno sebab Facebook yang 'melalaikan' sudah akan tamat eranya).


Tarikh artikel ini sebenarnya adalah pada 1 April dan guess what, it is an April Fool story. Apapun, hati aku kuat mengatakan ini semua adalah hoax, ataupun penipuan.

Mark Abu-bakar said:
I’ve been wanting to convert since a very long time. Yesterday, when we finally decided to shut down Facebook for 24 hours in October, i took some time out to think about what actually defines my life. I came to the conclusion that if there’s no Facebook, there’s no Mark Zuckerberg. That’s when it hit me. I was lucky that someone on Facebook had a web app for online conversion, so i went forward with it. Yes, its true. The app also posted a notification on my wall, you can check it out. May the lord be with you.

Mark Abu-bakar has also said that he now plans to take time off Facebook on concentrate on something that has a more positive outcome. He also hinted that Facebook headquarters might be shifted to Afghanistan as well.

'
Afghanistan', apa ke jadahnya si Mark Zuckenberg nak bawa HQnya ke Afghanistan?

Aku cuba cari kebenaran di sebalik kata kata ini dan aku terjumpa dengan hanya blog blog dan sumber yang tidak kukuh. Jadi kesimpulannya, this is bullshit again.


Dalam artikel sumber tersebut, 2 Oktober kononnya Facebook akan ditutup. Akan? Eh, bukankah sekarang November? Aduhai si copy paste. Lihat tarikh ma. Kita dok online tak tutup tutup pun Facebook tuh. Anda tertipu lagi sebab ini adalah satu lagi HOAX yang direka sempena APRIL FOOL! TQ...


Ini adalah pendapat peribadi. Terpulanglah kalau nak percaya atau tak.

Thursday, November 17, 2011

(Movie Mistakes) Shaolin


For the first time admin buat pencarian movie mistakes untuk filem Cina.

Jom baca hasil pencarian movie mistakes admin untuk filem SHAOLIN, lakonan Jackie Chan dan Andy Lau.

Review: Immortals

Immortals memang penuh dengan darah, keganasan dan aksi aksi yang tahap gaban. Pada aku, Immortals bukanlah sesuatu yang seperti filem 300. Sekadar menggunakan umpan bahawa filem ini dari penerbit filem 300 bukanlah sesuatu yang mampu untuk membuatkan anda berpuas hati. Anda tertipu sebenarnya. Filem ini hebat tetapi ianya berdiri sebagai sebuah filemnya yang tersendiri. Ada gayanya yang tersendiri cuba dipersembahkan Tarsem dalam filem ini.


Tarsem aku kenali melalui pengarahannya untuk filem The Cell lakonan Jennifer Lopez. Filem itu, yang nampaknya sudah ada bumbu seni filem gaya Tarsem nampaknya lebih senang aku fahami. Bagaimana gaya olahannya untuk filem psycho sebegitu nampaknya ngeri dan menyeramkan.

Entahlah, aku tidak dapat rasakan impak sehebat 300 dalam file mini. Iya, karya ini sekali lagi membawakan kita berjumpa tuhan tuhan Greek yang mitosnya pernah muncul dalam Clash of the Titan dan filem sebarisnya. Tetapi entah, karya ini kurang membuatkan aku teruja dalam mengikuti gerak cerita filem ini. Ada beberapa perkara yang mungkin aku rasakan penting untuk disebutkan:


Pertamanya, Theseus nampaknya seperti bukan ada ciri hero pun. Pada aku, penampilannya kurang meyakinkan apatah lagi kononnya dialah wira yang dipilih tuhan untuk menentang kejahatan Hyperion.

Keduanya, drama filem ini aku rasakan ada yang tak kena. Beberapa bahagian nampaknya membosankan bagi aku.

Ketiganya, walaupun membosankan, aku rasakan adegan aksi filem ini adalah menarik untuk ditonton. Walaupun ianya terlebih ngeri malah lebih ngeri daripada filem 300, aku rasa ianya memang trademark Tarsem.

Ceritanya simple. Kisah bagaimana King Hyperion yang ganas, gerun dan ghairah (kah3) cuba untuk mencari panah tuhan yang hanya boleh diketahui melalui seorang Oracle. Kisah diteruskan dengan paparan bagaimana King Hyperion yang ganas nih mencari si Oracle untuk mencari Epirus Bow. Dia sebenarnya mahu membebaskan Titans, yang dipenjara di dalam Gunung Tartaros untuk menakluk dunia. Si Theseus, adalah manusia yang dipilih Zeus untuk melawan takdir jahatnya ini. Penyelamat dunialah katakan.



Abaikan penampilan Theseus yang 'kering' tuh. Pada aku, latar belakang filem ini nampak terlalu imaginative dan menarik. Idea manusia yang tinggal di tebing batu tinggi nampaknya menarik walaupun aku fikir, siapa yang menghuni daratan yang luas kalau diorang duduk tepi tebing je?

Namun, satu lagi soalan aku terfikir. Ada satu adegan dimana Zeus tidak membenarkan tuhan tuhan mencampuri pergaduhan umat manusia. Jika ada yang menolong, hukumannya adalah maut. Kat sini aku terfikir, tuhan pun boleh mati? Aduhai! Iya, korang akan lihat bagaimana Zeus menghukum tuhan yang telah membantu manusia dalam filem ini.

Adegan kemaluan seorang pembelot ditukul tu memang ngeri kot! Satu lagi, lembu besi yang selalu digunakan pada zaman gelap eropah juga ada. Untuk pengetahuan, lembu besi yang terkenal untuk menjadi alat seksaan zaman gelap eropah itu digunakan untuk hiburan raja. Apabila pesalah diseksa, mereka dimasukkan dalam perut lembu dan api diletakkan di bawahnya. Mangsa yang meraung akan mengeluarkan bunyi seakan lembu dan dijadikan hiburan raja. Erk! Ngeri!


Abaikan fakta tu kalau ngeri yer. Pada aku, ada beberapa elemen filem ini yang nampaknya membosankan. Dramanya kadangkala terlalu panjang dan beberapa adegan nampaknya hanya sekadar filem ala ala in studio making yang banyak menggunakan set buatan daripada CGI seperti dalam filem 300.

Apapun, aku puas hati bila tonton adegan final battle. Adegan Zeus and the gang lawan The Titans nampaknya adalah antara yang terbaik dalam filem ini. Adegan yang jelas cuba untuk menggambarkan perkataan ‘God Speed!’. Itu pun kalau ada yang pernah dengar perkataan itu. Ha3. Aku puas hati dengan seni percikan darah dalam filem ni. Cantik dan merah.


Akhir ulasan, aku rasakan tidak wajar kalau aku katakan filem ini ada kualiti sehebat 300. Malah, jika dibandingkan dengan filem Clash of the Titans, Zeus dalam filem itu lebih hensem daripada Zeus filem ini yang kurus kering. Apapun, tonton atas penilaian sendiri. Dan aku jamin filem ini punya kualiti aksi yang memang hebat walaupun kadangkala korang akan rasa bosan pada sesetengah part.

Menonton filem ini di Hall 2 Lotus Five Star Cinema Selayang Capitol, 16 November 2011 jam 2.45 petang. Filem ini sudah berada di pawagam sejak 11.11.11.

3/5

Wednesday, November 16, 2011

Review: Klip 3gp

Klip 3GP arahan Aidil Fitri Yunus ini nampaknya cuba untuk memberitahu kita bagaimana orang lain sanggup menggunakan kehidupan orang lain untuk menjadi kaya dan senang. Sekali sekala terlintas juga tentang bagaimana hidup kita senang saja dimanipulasi oleh orang lain dengan adanya teknologi. Pada aku Klip 3GP ada idea yang menarik namun aku rasa ada sesuatu yang tidak kena pada perkembangan ceritanya. Apapun, pengalaman menonton filem ini bukanlah sebosan mana. Menarik lah jugak!


Pada aku, apa yang aku suka tentang filem ini adalah bagaimana nukilan ini meletakkan Eddie sebagai center of attraction yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Eddie pada awalnya diletakkan sebagai seorang yang hanya duduk di kerusi mengemudi beberapa subplot yang lahir dari ruang skrin komputernya. Namun, akhirnya Eddie tidak siapa tahu malam itu adalah malam terakhir untuk kehidupan nikmatnya.


Malah, aku suka cara persembahan cerita ini yang nampak modern. Ianya bukanlah sebuah filem yang straight forward tetapi ada sesuatu yang ingin disampaikan. Pada aku, ia bukan disampaikan secara telus tetapi tersirat difikirkan penonton. Tak ramai orang filem yang mahu memberikan peluang untuk penonton berfikir. Itu antara yang menarik pada pandangan aku lah.

Namun, dari sudut negatifnya, aku rasa garapan dalam filem ini biasa saja. Kisah pertama nampaknya tidak terlalu menarik. Mungkin juga kerana ianya terlalu singkat dan tidak ditekankan dengan baik. Penjelasan hantu kebaya merah sekadar melalui satu patah ayat nampaknya kurang untuk memberikan impak. Dalam idea yang luar biasa ni, nampaknya idea klasik filem melayu (maksud aku, idea seram) tak boleh dipisahkan jugak ek!


Cerita mat skodeng tu nampaknya tergantung. Too short dan kucar kacir. Plotnya mati akal dan aku sendiri tidak faham apa sebenarnya yang ingin disampaikan pada cerita kedua ini. Sekadar menunjukkan kuasa mat skodeng dalam membuat duit menggunakan video skodeng, itu simple sangat untuk diketengahkan. Need plotlah!


Tapi aku suka cerita yang ada Faralyana Idris tu. Ini yang paling best dalam keempat empat kisah pendek. Penekanan pada romantikanya ada emosi. Namun, serius geli dengan watak mamat yang rekod klip 3gp tuh!

Cerita Maya dan klip setiausaha terlampaunya itu finally adalah satu cerita yang akan bercantum dengan hidup Eddie. Namun, aku rasa masih ada beberapa persoalan. Kenapa diwujudkan adegan Maya kejar Eddie di laluan ke rumah (walaupun nampak sangat adegannya dibuat dalam hotel) Eddie sedangkan di akhirnya Maya hanya berkonfrontasi dengan Eddie dalam rumahnya? Apa releven babak sebelum kredit awal tu kalau hanya niat nk umpan penonton untuk stay?


Apapun, aku suka filem ni tapi malangnya aku rasakan improvement kena ada lagi. Ideanya pada aku cukup menarik. Cuma filem ini kurang dari sudut pengembangannya dan masanya juga terlalu singkat. Keseluruhannya, penontonan filem ini tidaklah terlalu bosan sangat. Ianya bukannya seghairah yang disangka. Namun, kalau ghairah pun it still deliver a message; bahayanya klip 3gp (even sekarang dah mp4 kot)!

2.5/5

Tuesday, November 15, 2011

Esklusif: 8 Minit Sedutan Filem DUKUN!





Dukun adalah sebuah filem jenayah yang diarahkan Dain Said yang diharamkan penayangannya. Sehingga ke hari ini, filem yang dikhabarkan diinspirasikan daripada kejadian pembunuhan oleh Mona Fendi ini tidak pernah ditayangkan kepada umum. Filem ini yang siap pada 2006 tidak pernah ditayangkan dan di bawah ini, peluang korang untuk menyaksikan sedutan 8 minit filem ini.


Filem arahan pengarah Bunohan ini dibintangi Umie Aida, Adlin Aman Ramlie, Faizal Hussein, Bront Palarae serta Nam Ron.

Monday, November 14, 2011

Sneak Peek: 7 Petala Cinta

Filem 7 Petala Cinta mengisahkan kehidupan anak remaja yang mendapat pendidikan dalam institusi keislaman. Pelbagai insiden dan suka duka yang berlaku di antara mereka selain berdepan dengan kemelut yang akhirnya mengundang perspektif berbeza.

MIG kembali hadir menghasilkan filem bercorak agama. Filem 7 Petala Cinta adalah sebuah filem romantik Islamik yang kononnya dikhabarkan cukup indah dan mengusik jiwa. Lakonan Aeril Zafrel, Shima Anuar, Fizo Omar, Zalif Sidek dan Epy Raja Lawak ini bakal berada di pawagam 15 Mac 2012. Di antara 7 Petala Bumi dan 7 Petala Langit, adanya 7 Petala Cinta.


OST 7 Petala Cinta

SINOPSIS:

Hamka seorang graduan syariah dari Universiti Al-Azhar ditunangkan dengan anak kepada guru di madrasah tempatnya menuntut ilmu, Saidatul Nafisah (Shima Anuar) dan kemudiannya berhijrah ke Yemen untuk menuntut ilmu. Namun sebaliknya, Hamka gigih menulis al-Quran dengan tulisan tangannya sendiri bagi dijadikan hantaran perkahwinannya kelak.

Entah mana punca, berita mengenai Hamka terbunuh di Yemen tersebar selepas negara itu dilanda perang saudara dan konflik politik. Tunangnya, Nafisah menanti dengan setia dan muncul pula watak Attar (Aeril) yang sudah lama memendam perasaan kepada Nafisah. Di situlah wujudnya nilai kesetiaan seorang wanita yang mengagungkan seorang lelaki yang dicintai walaupun apa saja yang melanda.

Sunday, November 13, 2011

Najwa Latiff Di AIM Ke 18!


Sedang fesyen tudung Yuna dah macam sarang tebuan dah malam Anugerah Industri Muzik 2011 malam Sabtu 12 November 2011 haritu, aku kagum dengan si Najwa Latiff yang tampil dengan fesyen tudung biasa. Layan persembahannya malam tersebut bersama Greyson Chance di bawah:


Saturday, November 12, 2011

Sneak Peek: Adnan Sempit 2


Filem Box-Office yang dinanti-nantikan ramai, ADNAN SEMPIT 2 lakonan Shaheizy Sam, Intan Ladyana, Along Raja Lawak, Yana Samsudin serta Angah dan Syuk Raja Lawak.

Friday, November 11, 2011

Respon Pengarah Filem Abu Ya Part II Terhadap Review OPM

First of all, aku nak ucapkan terima kasih kepada pembaca yang membaca review ini sehingga ianya berada dalam Top Monthly tak sampai satu hari. Disebabkan filem yang mendapat respon negatif dari aku, akhirnya aku mendapatkan Facebook Imran Ismail dan hantarkan sedikit komen dan juga link review aku tentang filem ABU YA. Pada aku, aku rasa pengarah patut tahu komen tentang filemnya sedangkan blog yang buat review tentang filem ini amatlah kurang.


Korang boleh lawat blognya di sini, dan korang akan tahu bahawa skrip ABU YA terbahagi kepada empat filem. Filem Part II direlease dahulu sebelum menyusul Part I, Part III dan Part IV. Namun, itu belum jelas sama ada akan ada atau tak filem susulan. Sekadar membaca di blognya (klik sini untuk baca post yang aku cakap). Diharap Part I, III dan IV mampu untuk lebih baik dari Part II yang hampeh ini.

Aku hantar mesej di facebook berbunyi....


Saudara Imran akhirnya menjawab...

Aku rasa Imran Ismail memang seorang pengarah yang kental, kuat semangat dan tak pernah naik angin. Tak macam pengarah lagi satu tu yang kena hentam pasal isu agama dalam filem terus nak maki peminat. Lagipun, aku rasa sebagai filem yang pertama untuknya, dia mesti diberi peluang. Sebagai buah tangan pertama, memang rasanya banyak perlu diperbaiki. Apapun, diharap Imran Ismail keep on making film and never give up k!

Pesanan aku untuk bro Imran:

Kasi up sket skripnya.

Aku suka gerakan syot2 filem ko! Gerakan kamera yang perlahan dan berseni tu teruskan!

Seksi tu, okla tapi berpada pada.

Garapan biar nampak jelas terang dan jelas mesejnya.

Satu lagi, kurangkan guna ayat Bahasa Inggeris dalam poster... ini filem Malaysia, guna bahasa kitalah bro!

Maka, aku pun taklah resah sangat takut si pengarah marah sebab komen pedas aku. Waktu aku menulis tu pun, resah kot sebab pada pandangan aku filem itu memang teruk. Aku tak ada sisi positif pun yang mampu aku perlihatkan untuk cuba mempromosi filem ni.

Maka, aku pun menutup perbualan...

Peace!


Khon Malay, akan datang daripada Imran Ismail, merujuk kepada sumber, filem ini akan diterbitkan Dr. Rozmey lagi!...

Huh, bila agaknya akan keluar ye..

Bye!