Akan Datang!

Saturday, June 11, 2011

Makbul: Sebuah Cerita Tentang Doa Karya Hebat RTM


RTM rupanya masih ada nadi nadi baru untuk menggerakkan drama menarik stesen kerajaan itu. Ternyata dengan lambakan drama bersiri yang bertumpukan kepad cinta disulam agama, RTM cuba lari daripada kisah yang sama. Dua minggu aku bercuti ni, sempat menonton drama bersiri di RTM2, bertajuk MAKBUL: SEBUAH CERITA TENTANG DOA. Pada aku, kisah ni mmg terbaik dan berjaya menandingi kisah agama yang lain. Jom aku listkan point2 menarik yang membuatkan korang wajib tonton drama ni:




promo teaser drama bersiri Makbul



1) Sinopsis cerita ni, seperti yang korang semua baca dalam poster mengisahkan tentang watak realiti dunia ini. Kisah bagaimana kejayaan itu sebenarnya takkan datang kalau kita hanya usaha tetapi tidak berserah kepadanya. Sebuah karya untuk kita berhibur dan berfikir, adakah hidup kita sebenarnya lengkap tanpa doa...


2) Garapan drama ini nampak santai. Aku suka dengan dialog dialog yang teratur dan nampak bermesej. Bahkan aku rasa, keseluruhan babak babak dalam filem ini dibina dengan penuh teliti menjadikan aku ada feel menontonnya. Skrip Zabidi Mohamed mantap!

3) Apa yang penting, filem ini membariskan pelakon pelakon yang tidak asing lagi dalam drama drama RTM. Mubarak Majid, Kartina Aziz dan lain lain serta pelakon utamanya Jalaluddin Hassan ternyata memberikan sebuah persembahan yang berkesan sekaligus menghidupkan realiti drama bersiri ini.


4) Temanya cukup mudah. Namun, bagaimana pembentukan pemikiran watak watak dalam drama ini, itu yang menjadikan Makbul satu drama bersiri yang membuatkan kita berfikir dan dalam masa yang sama berhibur.

5) Makbul juga ada lagu tema yang cukup sedap. Nyanyian Boy b4 yang bertajuk Ku Berserah Padamu amat sedap didengar. Lagu ilham Rosli Selasih dan lirik oleh Danish Muhammad Iman ini begitu umph! dan penuh pengajaran. (lirik di sini k)


Boy B4 - Ku Bermohon Padamu

6) Kalau nak bandingkan drama ini dengan Nur Kasih, aku rasa idea Makbul lebih simple dan tak berleret leret dan terus tuju kepada segenap lapisan umat Islam. Makbul mempunyai tema cinta yang lebih berat dari cinta manusia iaitu tema cinta kepada tuhan. Apa yang menghalang cinta itu bukanlah manusia, tetapi kepercayaan terhadap makbulnya doa dalam masyarakat masa kini. Makbul juga bukan kisah cinta bersulam agama, tetapi ianya adalah kisah cinta agama.


7) Aku suka jalinan plot filem ini. Tak pernah aku tengok bagaimana sebuah kisah tentang doa dijadikan drama bersiri yang cukup panjang. Tahniah kepada penulis skrip, pembekal idea dan jugak krew2. Oh, ya.. RTM juga, sebuah kisah yang fresh dari stesen ini.

8) Makbul tidak dihasilkan dalam format widescreen (ala, yang ada garis hitam kat atas dan bawah tu). Jadi, di zaman kini yang menganggap format itu nampak tidak relevan lagi sebab orang banyak pakai tv skrin lebar, aku tak menyangkakan Makbul boleh survive dengan format sebegini.


9) Apa yang buat aku rasa best dan hebat sangat, drama bersiri ni ada blog. Layari http://www.makbul-theseries.blogspot.com/

10) Dan perkara yang buat aku nak nonton drama bersiri ni dibuat di utara semenanjung. Aku, kalau drama bersiri ada elemen2 utara ni memang suka tengok. Teringat kampung halaman.


trailer 5 minit drama bersiri Makbul

Insyallah nanti akan terus menonton drama ini. Apapun, harap RTM kekalkan momentum sebegini untuk drama drama akan datang. Makbul kini disiarkan di TV2, Khamis jam 9.oo malam.

poster dan gambar: hak milik http://www.makbul-theseries.blogspot.com/

8 comments:

BillyNain said...

selalu tgk..ost dia best..cm lagu maher zain..huk2

Mohd Hazwan said...

best erk cerita ni..kena tengok ni

kurus said...

wah nampak menarik .. ermm boleh tgk nie :)

Solihin Zubir said...

cerita ni terpaksa bersaing dgn cita hantu You Saka kat TV3 kan.. waktu siaran yg sma..

AnneRaini said...

HIDUP MAKBULL!..:D

Hans Hanis said...

Hebat sapa yang berlakon watak Makbul tu
menjadi

Unknown said...

wow para pelakon mantop semua pelakon yg gua minat ni kena tengok ni...

Unknown said...

salam terima kasih sudi menyokong makbul.. mohon maaf sekiranya ada kekurangan pada watak bol...

Review: Kingsman 2 - The Golden Circle (2017)

Tahun Terbit | 2017 Pengarah | Matthew Vaughn Pelakon | Colin Firth, Taron Egerton, Julianne Moore, Halle Berry Tak banyak filem ...