Monday, May 31, 2010

Sofaz & Akim Di Pentas Hotlink Sure Heboh Perlis 2010!


Sepertimana yang aku beritahu sebelum ini, aku telah sempat mengikuti persembahan kumpulan Sofaz di Pentas Hotlink yang diadakan sekitar jam12 tghari di Pentas Hotlink Sure Heboh Perlis 2010. Bayangkan panas terik woh! Sebelum aku letak gambar menarik lagi yang jumlahnya lebeyh 20 (oh, habis picasa web album aku!) Aku persembahkan 4 lagu Sofaz versi live!

Peringatan! Perlahankan speaker anda. Audio kurang memuaskan!

Sofaz - Salahku (li


Sofaz - Kepantasanku (live!)


Sofaz - Dan Bila Esok (live!)


Sofaz - Janjiku (live!)

Dan, sebelum aku tutup post ini, ini dia.. aksi Akim dan Sofaz.. sori kepada yang nk dengar diorang nyanyi lagu Cari Jodoh. Aku rakam pic je.. hehe


P/S: sesape yang sudah jadi friend aku di FB dan juga sertai fan page, anda sudah boleh melihat pic2 selebihnya yang tidak aku upload di sini!

Sunday, May 30, 2010

Karnival Sure Heboh TV3, Kangar!


Entry sure heboh ini aku buka dengan gambar aku... member aku (nadia n nurul) bersama Estranged! Insiden ni bukan sengaja. Tak sengaja woh! Tiba2 dapat bergambar dengan diorang. Xdela excited sangat, tapi oklah jugak. Dapat bergambar dgn Estranged!

Akhirnya, Karnival SureHeboh TV3 sesi 2010 kini berada di Kangar, Perlis. Aku sempat pergi menjenguk seketika. Entah apa tujuan aku pergi pun tak tahu! Saja aku nk pergi menengok apa yang terjadi kat tapak pesta SureHeboh yang diadakan sempena Hari Keputeraan Raja Perlis. Cukup banyak gerai yang aku sndri tak terpikat! Hahaa.. ya, bukan kaki shopping! Jadi, aku pun berjalan saja dengan kamera aku.

Capture sana! Capture sini!
Cuaca memang teriklah! Apa tidaknya, mentari nun di pucuk kepala. Apapun, orang tetap datang. Makin ramai, ramai dan bertambah ramai.
Jalan2 tetibe terjumpalah si orang emas ini. Sedang berdiri di tengah terik dan dikerumuni para penonton. Aksinya, berdiam diri di atas meja. Huh, itu je?
Di booth studio, waktu aku g nih, ada pertandingan tiru tarian. Kiranya waktu aku g nih, memang aktiviti berkaitan dengan persembahan tradisionallah!
Di booth MyTV3 lak. Tengah rancak pertandingan karaoke yang taklah seberapa karaokenyer.. penuh jugak orang!

Oh.. anda jangan ingat entry ini saja untuk coverage Karnival SureHeboh!
Ini baru permulaan!
Baru permulaan!
Sempat menonton persembahan Sofaz dan Akim di tapak pesta Karnival SureHeboh TV3, Kangar. Persembahan mantap yang aku sempat rakam hanya untuk tatapan pelawat setia ke blog aku ini.

Ape yang aku beli hari itu, dua pasang Croc yang dilelong! Pelbagai kaler woh! Nak dijadikan cite, sepasang kasut tu wat prob lak. Makanya, terpaksa berkejar ke tapak karnival semula! Ditakdirkan jumpe dua member aku, Nurul dan Nadia. Geng form 6 aku nih.
Ter'ajak' pula oleh diorang ni.. sampai aku pun dapatlah bergambar dengan geng ESTRANGED!!

nak tengok persembahan Sofaz? hah, nantikan di entry seterusnya... aku chow dulu!

Friday, May 28, 2010

Croc Itu Hanya Kasut Buaya!

Semenjak dua menjak ni, kecoh (entah lah.. atau aku saja yang perasan kecoh!) tentang benda yang bernama Croc! Bukan buaya Sungai Rejang. Tapi, kasut Croc!. Aku tak pernah pakai, tapi minggu lepas baru beli sepasang. Dah mula pakai dan wah, sedapnya. Cukup selesa dan sesuai kemana saja. Malangnya, disebabkan Croc tu tak original, makanya tali pengikat untuk kejapkan pegangan kaki kat kasut tu dah putus. Maka, hilanglah kenikmatan pakai croc!.

Isu Croc yang paling laris sekarang adalah isu lambang Croc yang dikatakan mempunyai lambang Allah. Alif Lam Lam Ha dikatakan wujud dalam entiti buaya yang menjadi lambang kepada kompani ni yang diasaskan oleh George B. Boedecker, Jr. Idea Boedecker cukup kreatif kerana kasut Croc sebenarnya dimulakan sebagai kasut spa! Model kasut Croc yang pertama muncul pada tahun 2002, dan ia kini laris dan menjadi sangat popular!

Ya!

Popular...

Manakan tidaknya, semua boleh. Kejap boleh jadi selipar, kejap boleh jadi kasut. Kasut yang tahan koyak yang dibuat dari getah! Memang idea kreatif. Dan kalau nak lebih lanjut, baca Wiki. Sebenarnya kalau korang nak tau, memang ada gerakan anti Croc! Tapi bukanlah kerana entiti buaya itu. Hal entiti buaya itu hanya bendasing kecil sahaja yang tidak jejaskan apa apa pun. Ada satu blog membenci Croc atas sebab perubahan budaya memakai kasut. Yela, orang yang wat kasut kulit, sukan dan macam kaler lagi... sah2 la rugi sebab trend Croc yang cukup hebat.
Isu ini amat berat (bagi aku yang rendah agama). Tapi, aku masih ada agama (Islam agamaku!). Disebabkan benda ni sampai terlalu besar sangat dibincang dalam Facebook, aku rasa aku patut berikan pendapat aku tentang hal ini.

Memetik kata-kata seorang ustaz yang telah dipostkan oleh bromin90 menyatakan bahawa sekiranya kita nak boikot kasut Croc, meh kita sama-sama bantu padamkan huruf T daalam mana-mana saja tulisan di dunia. Ya, bukan 'T' tapi "t". Kenapa, ya.. walaupun 't' ada ekor di bawah, kalau korang tutup ekor 't' dengan jari, makanya 't' akan jadi Salib!. hah, pendapat korang? So, jika anda memakai baju yang ada lambang 't", adakah anda menjaja agama Kristian walaupun anda bukan beragama itu?

Ok, fine. Mungkin anda semua tak berapa nak setuju dengan contoh aku di atas, tapi cuba renungkan kembali tentang logo Croc. Diinspirasi dari buaya tersenyum yang mengambarkan keselesaan walaupun nampak menyakitkan mata, jika dilihat dari pandangan kasar, tiada apa2. Hanya ada buaya sebagai logo.

Persoalannya di sini, kenapa manusia terlalu 'gedik' memutar logo itu sehingga terbalik?

Persoalan lagi, kenapa manusia 'gedik' pergi menambah alif yang tidak wujud pada buaya itu?

Persoalan demi persoalan lagi, kenapa 'gedik' sangat menjadikan apa apa yang nampak seperti alif lam lam ha itu adalah Allah?

Maaf, aku tidak menidakkan keajaiban dan kekuasaan Allah s.w.t. tetapi, apabila timbul isu ini... aku rasa kita sendiri yang tidak mahu menerima bahawa kita makin mundur ke belakang dan cuba menjatuhkan orang lain. Ya, pencipta Croc itu kafir, tapi adakah dia cipta kasut yang buatkan kita tak sembahyang? Atau dia mencipta kasut yang boleh buat orang tidak mengucap syahadah?

Sebelum ni, kecoh. Facebook itu adalah Yahudi! Ya, boikot Yahudi. Ternyata, mana2 sudah ada Facebook.

Itu gambar buaya. Tiada sikit pun mirip kalimah Allah. Sape suruh 'gatal' pergi lukis Alif Lam Lam Ha guna perisian Paint kat atas logo tu! Anda perlu ingat, logo itu dilukis di atas getah, makanya akan terjadi pengecutan logo sebab acuan Croc yang dicop di atas kacut.

Manusia hanya nampak apa yang kita mahu lihat! Ingat, pernah tak anda pandang langit, anda nampak bintang yang cukup banyak. Ya, masyaallah. Itu kuasa tuhan. Zaman Greek dulu, menemukan zodiak sebagai petunjuk pelayaran. Kita, umat Islam pula mencari kalimah Allah di langit. Ya, kita akan jumpainya, jika kita tahu mencantum bintang2 seperti kita mencantum ttik-titik di atas kertas.

Kita juga kecoh dengan pokok tunduk. Sekali pokok nampak rukuk, terus fobia taksub. Hello, semua itu Quran sudah jelaskan. Ianya normal. Percaya Quran, makanya pokok itu akan jadi lumrah alam yang biasa yang telah diciptakan tuhan. Dalam tomato ada kalimah Allah pula, dan bagai2 lagi... sekali lagi, percaya Quran, makanya benda itu hanya biasa. Ini sampai nak simpan2 dan kecoh satu Malaya! Apa nak kecoh, anda sembahyang lagi baik dari asyik pandang kalimah Allah pada tomato dan bende2 lain tu.

Kesimpulan, sekali lagi aku katakan bahawa'kita akan nampak apa yang kita mahu kita nampak'.Aku jelaskan di sini, jika anda nampak wajah Siti Nurhaliza, anda tenung-tenung dua tiga kali, tetiba muncul muka sedara korang. Pastu, korang kata 'ha, muka Siti macam muka adik aku la. bla bla bla'. Padahal, gambar itu adalh gambar Siti, bukan adik korang! Itulah kes yang terjadi dalam kes Croc nih. Manusia yang telah melakar kalimah Allah itu di kasut Croc itu nampak kalimah Allah yang orang lain tak nampak.

Tetapi, boleh disangsikan bahawa ianya hanyalah satu rutin untuk kecohkan FB, kerana dahulu pun Coca Cola pun mengalami isu yang sama dan sekarang pun masih orang minum coca-cola! Akhir sekali, ingatlah sejauh mana kafir hendak menghina kita, apa yang penting di dalam hati! bukan yang ada di lambang buaya tu! Jika anda anggap itu hanya buaya, itu hanya buayalah jadinya. Perlukah boikot sampai nak bakar kasut yang anda beli?Terpulang pada anda untuk menilai. Kalau anda boikot Croc pun, lima waktu tak cukup... apa gunanya!

Tetapi pada aku, lambang itu hanyalah buaya. Tidak lebih dari itu!

P/S: dari pandangan diriku yang kerdil disisiNya

Thursday, May 27, 2010

Mantra


Filem seram ini mengangkat kisah penggunaan ilmu hitam kerana dendam dan kepentingan diri sendiri. Kisah bermula dengan pembukaan cerita di kawasan perkuburan di mana Muzir dianiaya oleh Hasbi demi melengkapkan ilmu hitam serta mendapatkan isteri Muzir. Akibatnya Muzir dipenjarakan seumur hidup.

Di dalam penjara, Muzir berjaya mendapatkan ilmu hitam daripada Embah yang bakal menemui ajalnya. Namun, ilmu Muzir tidak sempurna kerana bilik penjaranya dikunci dengan ayat-ayat serta kalimah Allah. Lalu muncullah Pak Long, seorang warden penjara dan juga Pakcik kepada Muzir yang isterinya ditimpa musibah. Akibat cintakan isteri dan terdesak, Hafif telah bersetuju dengan syarat-syarat Muzir iaitu memadam ayat dan kalimah Allah di sekitar bilik penjara Muzir, menghidangkan tiga jenis hidangan untuk penjaga ilmu hitam dan mengambil tali pengikat pocong wanita yang mati kerana anak sulung menggunakan gigi.

Setelah ayat dan kalimah Allah berjaya dipadam oleh Pak Long, maka berlakulah perubahan ilmu Muzir dengan air yang melimpah di dalam bilik penjara serta bayangan makhluk hitam yang memenuhi dinding penjara. Serentak dengan itu, Muzir muncul di dalam sebuah paya lalu melakukan pembunuhan sebagai makanan kepada ilmu hitam miliknya. Maka bermulalah pembalasan dendam kesumat Muzir terhadap Hasbi.

Bagaimanakah kesudahannya, nantikan MANTRA di pawagam..


Dibintangi Zul Handyblack, Hasnul Rahmat, Mas Muharni. Sebuah lagi filem arahan Azahari Zain. Di pawagam 15 Julai 2010!

klik untuk info lanjut!

Wednesday, May 26, 2010

Reunion Kecil Geng F6 Di Perlis Bowl!

Boling. Apa yang aku tahu? Bukan ada tempin boling punya tempat pun kat Tanjung Malim tu. Pekan cowboy yang memang x nampak lembu, tapi boy saja yang banyak. Ahah, luckily wujud juga tempat untuk main boling kat perlis ni. Tenpin boling bukan kepakaran aku. Aku bukanlah anak angkat sepupu pemain boling profesional. Aku, aku adalah aku yang hanya tahu apa yang dinamakan tenpin boling. Pertama kali main, sewaktu join Program Jatidiri Kesukarelaan Nasional di Langkawi. Itu game pertama dan terakhir.

Tenpin boling nih, adalah bahasa omputih. Asalnye dieja 'ten-pin boling' atau dalam bahasa melayunye, boling sepuluh pin. Yolah, dah pin tu ada 10, jadi tenpin boling lah! Bagi alien2 yang mahu belajar bahasa through World Wide Web, lorong boling tersebut berukuran 41.5 inci (105 cm) lebar dan 60 kaki (18.2 m) panjang. Di kiri dan kanan lorong tersebut terdapat 2 buah longkang yang akan mengutip bola yang melencong ke luar. 20 kaki (6 m) kehadapan adalah ruangan untuk pemain bergerak, dan baki 40 kaki (12 m) untuk bola bergolek ke arah 10 pin yang disusun secara segi tiga di hujung lorong. Pemain akan naik ke pelantar lorong tersebut dengan bola yang seberat di antara 6 hingga 17 paun (2.7 - 7.7 kg). (sape yang dah tau, abaikan para ni!)

Kami plan untuk main around pukul 10 pagi. Tapi, nak dijadikan cite, mamat 'hensem' sorang nih (kawan aku), sampai pukul 12 tghari!. Ok, fine.. rilek... cool. Jangan gadoh2! Ni lah wanita yang paling awal sampai..

Aku sampai lewat sket. Memang pelik lah waktu main kitorang, sampai member aku punya mak pun hairan, kenapelaaa awal sangat. Awal giler woh. Orang baru tengah repair2 arked. Datang pukul 10, pukul 11 baru kitorang main 2 game. Hah, papepon, layan je pic2 di bawah nih. Owh, lupa. Tempat ni namanya Perlis Bowl. Baru saja dibuka. Entahlah bila dibukanya, tapi masih baru sangat. Pernah tergendala buat beberapa ketika, akhirnya Perlis Bowl dibuka buat semua peminat boling Perlis dan kawasan yang bermagnet sekitar negeri. Ok, jom layan pic yang dah diedit nih. Malas mau tulis da..

Aku kalah dowh! Xpelah. Sekadar mencuba. Yang penting, dapat juga member2 lama.Lepas bowl, lepak pulak kat arked game token. Tempat lama aku kerja dulu. Memang memori tempat ni tak dapat dilupakan. Tempat aku dapatkan pengalaman bekerja buat pertama kalinya. Memang best sebab dari sinilah, aku kenal kakak-kakak The Store dan juga member2 baru.

Barulah lepas tu, kitorang makan2 dan ditakdirkan jatuh cinta, terjumpa pula member form 6 kitorang. Syafiq Irfat, member form 6 aku dan juga member sekolah rendah. Macam2 dibualkan. Kutuk sana kutuk sini. Kejam x? Hahaha..




Ni dia, sekarang dah jadi pegawai di pejabat KWSP. Baguslah! Kami masih lagi belajar, korang dah mula kerja. Papepon, gud luck wat sume. Sesape member aku yang lama, tak kira member Sekolah Kebangsaan Padang Melangit, mahupun Sekolah Menengah Kebangsaan Abi, dan juga Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Suleiman, harap korang berjaya di luar sana dan jadi seorang yang berjaya. Thanks to Amy Natisya, Azimah, Borhan dan Ajai yang memeriahkan party tak seberapa nih (party kah?)

P/S: x lama lagi, reunion geng Form 1-5 lak!

Tuesday, May 25, 2010

10 Posisi Kamasutra Dalam Dunia Blogging!

Kamasutra, dalam bahasa Sanskritnya कामसूत्र (juga dieja Kamasutram) sepertimana korang tau, adalah Indian Hidu text yang byk berkisar tentang cinta dan tingkah laku seks yang ditulis Mallanaga Vatsyayana. Sape tak tau angkat tangan?! Menurut wiki, 'kama' bermaksud keinginan, hasrat, cinta atau nafsu, manakala 'sutra' pula bermaksud benang atau rangkaian. Teks Kamasutra ini adalah sebahagiannya membincangkan mengenai kelakuan seks manusia.

Ok, kalau korang nak tau tentang Kamasutra malam pertama itu, hah di sinilah tempatnya korang takkan menjumpai apa yang korang nak. Aku sebenarnya nak cite teknik aku yang telah aku cuba beberapa minggu lepas. Kira aku namakan ia sebagai kamasutra dalam berbloglah!

Anda masih ingat entry ini???

Jika anda ingat, ya aku buat entry ini untuk mencuba sama ada blog aku ini kuat di dalam Google search. Setelah beberapa experimentasi, makanya sudah tiba masa untuk aku tunjukkan kejayaan teknik kamasutra aku ini kepada umum. (ceeewah, macam cerita polis suruh pompuan bogel yang dulu kecoh la plak!)

Bagi new comer dalam bidang blogging (yang baru berkahwin dengan blog anda), anda harus tahu beberapa perkara yang orang suka dalam berblog. Baru blog anda akan dilawati dan punya peminat tersendiri. Oleh itu, cuba tips kamasutra aku ini.

1) tentukan niat anda, mahu berblog kerana duit? atau minat...


Ini adalah perkara yang penting sebelum anda berblog. Ada orang hanya main 'copy-paste' berita dari news online. Apa yang kita dapat, hanyalah entry 'copy-paste' yang tidak menggambarkan diri blogger. Oleh itu, jika anda berblog kerana duit, entry 'copy-paste' adalah terbaik sebab orang yang berniat hanya untuk gunakan blog untuk cari duit, kebanyakannya (bukan semua!) malas untuk update blog diorang. Blogwalking lebih, update jarang (tak semua k)! Orang yang minat berblog sntiasa pilih info dan perkara hidupnya yang terbaik dan diterjemah dalam penulisannya yang tersendiri. Jadi, tanya diri, anda berblog untuk duit, atau kerana minat?

2) pentingkan apa yang anda mahu tulis, sebelum anda tulis apa yang orang mahu...

Penulisan blog ada macam2. Ada yang suka tulis life story, ada yang cerita macam diari, ada yang informatif, ada blog mendownload dan macam-macam. Namun, apa yang anda tulis tu biarlah bertapak dari hati. Jangan terlalu menulis tanpa arah tuju. Menulis perlu datang dari inspirasi, baru karya entry itu akan cantik dan telus, jujur dan disukai. Penulisan yang bagus akan buat orang baca entry dua tiga kali malah berjuta kali. Hasilnya, barulah orang akan komen dan selalu melawat blog anda.

3) kreativiti adalah hak anda, tapi kadangkala ambil kisah pendapat orang...

Entry dibina dan digubah mengikut anda punya kreativiti. Anda nak cite penari bogel dirogol kah, atau adegan ustazah buat seks di asrama kah, dan apekah apekah yang lain, itu adalah hak anda. Kreativiti anda akan menentukan sama ada entry anda itu boring atau tidak. Entry yang boring akan mendapat komen yang kurang (tapi kurang komen tak semestinya bermaksud entry anda boring!... mungkin blog anda lom diketahui ramai). Oleh itu, sntiasa alert dengan minat dan pendapat orang lain ttg blog anda.

4) alert dengan komen, jangan dibiarkan saja macam sayur dalam peti ais...

Sayur, tau? Kalau rasa nak masak baru keluarkan. Sentiasa tenung dan rujuk komen. Abaikan komen mengarut yang tulis "saya dah follow awak, follow me back!". Jawab soalan mahupun komen2 yang boleh buatkan entry anda hangat dibincang. Semakin hangat perbincangan dalam komen, itu tandanya entry anda adalah entry yang 'laris di pasaran'.

5) falsafah 'i follow u, u follow me', itu bukan blogger sejati!


Suara ni, yang macam iklan DG tu jangan ikut! Itu bukan blogger sejati!. Sebagai blogger, anda follow seseorang kerana anda berminat untuk membaca entry blogger tu. Follower bukan penting dalam berblog, tapi follower boleh buat anda rasa dihormati dan disanjungi. Follower ni macam lencana Usaha, Maju, dan Jaya dalam Pengakap. Kalau anda meminta minta mintak jadi follower blog anda, mana pergi kepentingan dalam menjadi follower? Puh leeeezzzzzz (panjang sket, kalah Fawez), follow jika anda berminat. Kalau tak ada follower, tak rosak pun blog tu!

6) entry biar panas, tapi jangan sampai hangus...

Untuk jana trafik yang banyak, fikirkan entry yang berkaitan dengan isu semasa. Biarkan blog anda panas dengan isu-isu terkni. Tapi, kalau yang suke menulis tentang agama, janganlah sampai menghina Nabi, dan agama-agama lain. Kalau yang suke menulis tentang politik, jaga2 jangan sampai polis datang rumah. Bagi yang menyediakan blog mendownload, jangan upload video lucah, BDSM, hentai, seks & anal dan seangkatan. Entry sebegini memang panas, tapi memang akan membuatkan anda tak dapat kawal api yang marak. Ingat, tak ada bomba dalam dunia blogging!

7) blogwalking, tanda tali silaturrahim dan hormat menghormati...

Blog walking! Tiada definisi yang mantap dapat diberikan. Merriam Webster Online Dictionary pon menerjemahkan 'blog' sebagai "a website that contains an online personal journall with reflections, comments and often hyperlinks provided by the writer". 'Walking' pula didefinisi sebgai "the action of walk". Senang cite, kira jalan2 lawat blog orang. Jangan tau tulis saja. Anda harus melawat blog orang lain, sebagai tanda hormat. Balasannya nanti, mereka akan datang dan melawat anda. Dari sinilah akan terhasil follower sejati. Bukannya paksa2 suruh follow. Anda akan kenal banyak blogger seangkatan. Mungkin akan ketemu jodoh, insyaalah. Kalau ada. Mungkin akan ketemu the next yuna ataupun siapa saja.

8) jangan sombong dan angkuh dalam berblog, kita bukan adik Mawi atau Shahir!

Penulisan harus berada di tahap sederhana. Anda perlu tahu bahawa blog bukan satu rujukan yang baik. Jadi, dalam menulis blog, jangan cakap pandai jika anda tak tahu tentang sesuatu perkara. Jika anda tersilap cakap, ambil endah dan betulkan kesilapan. Jika ada orang membetulkan kesilapan dan memberitahu masalah, itu tandanya mereka alert dengan blog kita. Itu tandanya yang blog kita sudah ada 'silent reader'. Silent reader ni, event diorang tak jadi follower, mereka jugak menyumbang trafik untuk blog. Mereka jugak macam majalah Magga dan Mama Juwie yang sntiasa beri gosip2 dunia blog tanpa kita ketahui.

9) nak tayang kisah cinta dalam blog tak pe, jangan terlebih sudah...


Selalunya, blog wanita banyak kaler2 pinky (x semua), dan banyak bercerita ttg diri. Banyak juga diorang cite tentang pakwe/makwe dan kisah cinta. Anda perlu tahu bahawa dalam dunia blog ni, jangan menulis sampai mengaibkan diri. Ingat, entry anda boleh dicari walaupun ia telah di'delete'. Macam kertas buruk dalam tong sampah, korang tak akan jumpa kembali kertas tu, tapi mungkin kertas yang korang beli di kedai nanti, adalah kertas dalam tong sampah korang yang korang buang haritu (dah direcycle!). Hebohkan siapa boyfrend/girlfriend dalam blog tidak diharamkan pun. Takpe, selalunya nilah attraction yang blogger pompuan guna untuk tarik perhatian. Bayangkan kalau korang break-up, tiba2 gambar korang yang korang delete dalam blog dijumpai seseorang yang tak berperikemanusiaan. Gambar pegang2, kiss sana sini, bertemu pipi, dalam pelukan bla bla bla, baik tak payahlah!. Nak letak jugak tak pe. Tapi, jangan terlebeyh sudah!

10) jadikan blog anda mesra google, kalau nak jadi popular...

Sekali lagi aku tegaskan, popular bukan niat untuk berblog. Kita berblog sebab niat, minat dan keghairahan menulis. Oleh itu, kalau dah terasa diri mahu popular, jadikan blog anda mesra google. Tulis dengan ayat yang senang dicari di enjin carian (search engine) google. Jaga-jaga dengan bahasa. Lidah yang ditutur menggunakan jari jemari amat bahaya sebab jari bukan ada bibir untuk dizip. Mesrakan blog anda dengan entry yang mudah dicapai di google, dan pastikan entry anda satu yang istimewa diantara berjuta blog.

Makanya, tulah 10 teknik kamasutra dalam berblog yg aku jumpa setelah bereksperimen selama 2 tahun. Jadi, kalau anda mahu cuba, jangan cari pasangan anda yang sedang buat tak tahu semasa baca entry ni, lepas tu ajak masuk bilik tutup lampu! Teknik ni bukan diaplikasi di ranjang, ni kena diaplikasi dalam blog! Cuba tanya pasangan, tau tak teknik ni?. Mereka tak tahu teknik ini!. Confirm! Bagi blogger baru, harap teknik kamasutra ini menghangatkan lagi malam pertama anda bersama blog tersayang. Dan moga malam2 hangat anda bersama blog anda menjadikan tontonan peminat blog anda. Tak perlu malu untuk bersama blog anda, kerana blog kita adalah apa yang datang dari hati kita!

Sekian!

Monday, May 24, 2010

Wang Kelian: View From My Lense

Bergetar2 hp aku pagi tu. Masih awal, walaupun di UPSI, itu bukanlah waktu yang awal jika aku ada kelas pukul 8 pagi. Jangka sndri waktunye! Pelik, nape kawan aku sorang ni tetiba call aku pagi buta ni. Buta kah pagi? Atau aku sndri yang buta sbb tak nampak pagi tu matahari tengah naik kat depan rumah aku. Bukan naik tangga, tapi... alah.. naik!
Ni Amy Natisya, member aku yang satu sekolah waktu Form 6. Entah cmne, soon aku realise that dia ni pon ada tali2 saudara ngn aku. Owh, jangan ditanya.. Panjang ceritanya!. Long long story to tell. Dia ajak aku g wat field work untuk thesis dia. Xpe, demi kekawan dan menghilangkan rasa boring, aku pun ikut dia sambil ditemani parent dia. Ape lagi, sudah lama tidak ke Wang Kelian yang rasanya dekat je dari rumah. Biasela, selalunya orang tempatan tidak akan suka ke tempat sendiri. Tapi, bukan itu reasonnya sbb aku lama x pergi ke sana. Sebabnya, uhm.. hmm... no komen.

Kiranya aku masa tu membantu dia dari segi gambar la. Kira sambil selam minum air la ni. Tak pun, bahasa omputehnye 'killing two bird with one bullet!", "stone" x main skarang ni. Ngeh3!.

Jom, aku cite each gambar ni. Kita mula.. kira sama2.. 1.... 2.... 3....
Perjalanan aku mula dengan bejalan. Of coz, kalau nak masuk ngan kete pon leyh. Tapi, jalan kaki lagi best! Sedikit info tentang Wang Kelian! Kalau korang pakai GPS, kordinatnye 6°41′45.68″N, 100°10′52.78″E. Sape yang nak g sini, kena siapkan lesen kete dan pastikan cekap mendaki gunung atau bukit menggunakan kereta. Kalau setakat tahu mendaki pakai tali, boleh jugak pergi sini. Perjalanan melalui Kaki Bukit (Hill Feet) akan menemukan korang dengan satu lagi attraction, apabila korang naik atas bukit dan dapat lihat full view of perlis. Ala, yang dalam filem Tentang Bulan arahan Ahmad Idham tu! Tempat budak2 slalu lepak. Cantik sangat Perlis. kalau Optimus nak gaduh dengan Megatron, Perlis sesuai. Lapang, ada petak sawah je, so kurang la sikit damage kalau diorang begaduh. (ok, abaikan!)

Tiap2 ahad, akan ada pasar ahad di sini. Kalau nak tau, Wang Kelian adalah satu attraction negeri Perlis. Speselnya di sini, korang pakai duit Thai (Bhat) pun boleh, nak pakai duit Malaysia (Ringgit) pun boleyh. Hah, tapi duit Australia, Amerika, India, Jepun, China dan seangkatan x bleh k. P jumpa money changer dulu!.
Sebelum nak main aci sembunyi dan lari2 anak kat kawasan sempadan ni, kena lah lintas rumah/pos kawalan ni. Ini adalah kawasan pemeriksaan untuk sebelah Malaysia. Hah, korang lintas je kawasan ni, korang akan rasa macam masuk pintu Stargate, tup! penuh orang cakap Thai. Sawaddi, khrap! Khop Khun bla bla bla. Haha... dan korang akan berada di zon bebas. Satu zon yang mana menjadi pemisah antara pos kawalan Malaysia dan pos kawalan Thailand!
Hah, tengok tu. bahasa pun dah neutral. Ada bahasa Malaysia, bahasa Inggeris dan jugak bahasa Thailand. Teringat pengalaman belajar bahasa Thai! Huh, cukup indah bahasanya tapi, aku sepatah pun sukar nak menyebut. Sedap je bahasa dia. Tp, bahasa melayu pun best jugak. Owh, sekali lagi, memang mcm biasa, korang bawak dadah kat sini memang korang kena say hai to hell lah! Ada lagi barang larangan yang tak boleh dibawa lintas, kalau tak korang kena renjatan eletrik power rangers yang sentiasa bersembunyi! Ok, abaikan frasa lepas tanda comma di ayat tadi!
Ok, lepas korang berada di kawasan neutral, maka tiba masanya anda menjejak ke kawasan Thailand. Di sebelah kanan anda, yang ada minah yang dok tekun ambil gambar tu adalah Malaysia, dan di sebelah yang ada pakcik dan makcik itu, adalah Satun, Thailand. Jangan risau, tak ada sambutan dengan tarian mahupun wanita2 cantik! So, masuk saja. Buat muka tak malu. Yang penting, senyum!
Rehat diri sekejap ambil gambar bunga kertas. Info ttg bunga kertas sket. Dikenali sebagai borugenvilla, so memang bunga tu pun dah nampak macam kerta lah! Pokok ni dapat nama bourgenvilla sempena nama seorang komander laut Perancis bernama Louis Antoine de Bougainville. Pokok ni adalah pokok hiasan yang cukup digemari sebab ia tahan lama dan pnyai pelbagai warna.
Maka, selepas berjalan2... sampailah anda ke wilayah Thailand. Wang Kelian dikenali sebagai Wang Phrachan oleh masyarakat Thailand. Wang Phrachan atau ejaan Thainya วังประจัน adalah satu daerah kecil yang berada dalam kawasan Khuan Don yang terletak dalam wilayah Satun. Lebuhraya Thai 4181 menghubungkan wilayah Satun dengan Wang Kelian di Malaysia. Menurut Wiki, populasi di wilayah ini pada tahun 2007 adalah 2380 orang. So, hayati apa yang ada di dalam daerah sempadan yang unik nih dengan gambar2 di bawah!




Itu baru sikit! Kalau korang pergi sendiri, bawak RM20 ringgit tak cukup! Seribu pun x cukup! Tapi, aku ni.. kalau bawak kamera x bawak duit pun cukup! Ahaha.. ambik gambar free je. So, papepon seronok punya tempat menarik sebegini dalam negeri aku. Wang Kelian mmg satu tanda keamanan walaupun Thailand tengah kecoh dengan macam2 hal. So, jemput datang ke Wang Kelian!!