Wednesday, July 28, 2010

Sybil: Itu Namanya ^_^

Teringat aku tentang satu kisah yang aku pernah tonton di Astro Prima, sebuah dokumentari Suatu Ketika, yang memang menarik. Malangnya, untuk menonton dokumentari itu dalam bentuk drama tv, aku tak berpeluanglah sebab tak langgan Citra. Tapi, dokumentari tu pun dah cukup untuk aku. Al kisah pada suatu hari, seorang lecturer aku ni terbawak keluar satu cerita, kisah tentang seorang wirawati, yang aku lupa nama pada kala dia membahaskan tentang ini. Namun, aku masih ingat, wirawati ini pernah dijadikan dokumentari dan mini series. Dokumentari berkisar tentang wirawati yang sanggup mengorbankan nyawa demi negara, Sybil Kathigasu pernah aku tonton.
Mungkin ramai yang tidak mengenali Sybil. Siapa saja yang kita kenal? Mungkin juga, jika disebut Rosli Dhobi, melayang jugak kita ke satu zaman penjajahan suatu ketika dulu. Tapi, Sybil... siapa mengenalinya? Hanya sedikit yang tahu mengingati dan menilai ketaatannya sebagai seorang rakyat Tanah Melayu. Al kisah ini sudah tamat siarannya di Astro Citra, namun aku bawakkan kisah dirinya, siapa dia, dan juga kisahnya. Kalau rajin, google dan carilah mini sirinya yang bertajuk Apa Dosaku, sebuah mini siri arahan Bernard Chauly (pengarah Gol & Gincu, Pisau Cukur)
Sybil Kathigasu (1899-1928) seorang nurse yang menyokong orang yang melawan geng Jepun. Dilahirkan oleh bapak keturunan Irish dan mak berbangsa India, dia membuka klinik bersama Dr. Abdon Clement Kathigasu di Ipoh dari tahun 1926 hingga Jepun datang.. Sybil dan suaminya menyimpan radio (benda haram zaman Jepun) dan membantu menentang Jepun. melalui medical suply.
Dia ditahan pada tahun 1943 dan didera untuk mengorek maklumat sulit. Namun, memang Sybil tutup mulut walaupun puas didera. Even anak laki dan adik beradik pun , even didera xkan bukak mulut. Selepas gagal mendapat maklumat dari Sybil, dia ditahan di Jail Batu Gajah. Pada 1945, dia dibawa ke Britain untuk rawatan dan mula menulis memoirs (alkisah dirinya) sebagai kenangan. Kisah kepahlawanannya disanjungi hingga dia mendapat George Medal untuk keberaniannya.
Meninggal pada 4 June 1948 kerana kecederaan serius, mayatnya dikebumikan di Lanark, Scotland. Kemudian, makam dipindahkan ke Ipoh. Dalam Apa Dosaku, watak Sybil dimainkan oleh Elaine Daly. Ianya satu kenangan.. yang kadangkala kita lupakan.. daa..

P/S: Ogos dah sampai.. patriotisme.. c'mon.. (sumber: Wiki / gambar: Fanpage FB Suatu Ketika)

No comments: