Friday, June 25, 2010

Good Morning, Sir!

Beberapa hari lepas...
Teacher: Ikut suka you, kalau kamu xnak mengajar pon xpa.
Aku: (dalam hati) Ada option nih. Nak atau x??

Memang nampaknya aku ada option. Tetapi, aku pilih...

Teacher: Ok, Khamis ni, kamu ambik satu masa saya

... untuk mengajar. Sebabnya...

Teacher 2 (cikgu BI yang ajar aku dulu, sewaktu berjumpa dia on 2nd day of ROS, said...): It is advisable if you teach one or two class... gain some experience...

Dibawah bimbingan Teacher Maszulaifa, guru ketua panitia Bahasa Inggeris, rasa ok saja dan selesa dibawah tunjuk ajarnya.

Selepas itu...
Apa aku nak ajar ni? Nak ajar literature, memang cukup susah. Aku sendiri pun tak tau novel apa yang diorang guna untuk study pun xtau. Perlukah aku mengajar sesuatu berkenaan pronounciation? Pikir balik sewaktu ambik kelas Phonetic & Phonology bersama Dr. Che Ton kat UPSI. Aku ingat g, aku bawak video klip filem Transformers: Revenge Of The Fallen untuk dijadikan bahan mengajar.

Ok, aku ada idea..

Teacher: Nak guna slide atau whiteboard?
Aku: (dengan pantas) Whiteboard la Teacher, nak rasa jugak guna whiteboard saja.


Confident saja waktu tu.. last2

Aku: Teacher, i prepare some slide for P&P. I've got some audio material too.
Teacher: Owh, ok2..


Nak dijadikan cerita, aku tak dapat mengajar hari Khamis. Maka, proses PnP aku dibawa ke hari Jumaat...

Hari ni...
Tajuk yang aku pilih, Preposition. Bidangnya, Grammar. When i told my friend bout P&P ni, ini responnya.

"Ko nk ajar grammr ke? Fulamak... tabik la ha3"

Tabik apekah? Ini cubaan berani. Kalau silap sikit, malu depan teacher aku tu. Even dia tak mengajar aku dulu, mesti dia akan cite kat teacher yang pernah ajar aku suatu hari nanti. Maka, aku anggap ini sebagai satu cabaran. Segala pelusuk internet diterokai, segala buku aku nodai sampai tak larat melayan aku, Aku pun mulakan sesi PnP..
Semua berjalan lancar sehingga..

Teacher: Excuse me, rasanya depa dah habis masa. Maybe you can continue on the next class. Aku: But, i'm out of practice sheet
Teacher: Xpa, saya fotostatkan


Malangnya..
Aku datang pukul 11, untuk habiskan semua mikroteaching yang paling real nih. Masih Tingkatan 4, aku tunggu sekejap, tetapi...

Teacher: Rasanya depa p dewan makan, ada ceramah...
Aku: (dalam hati) Lega..

Teacher: Maybe you can teach next week, Monday. I want to see what activities you'll do.
Aku: (dalam hati) Ok, no problem.
(kat luar) Hmmm....
Teaher: Induction set enjoyable, depa suka. Try ajaq Form 5 na.

AKu: (dalam hati) Ah sudah! Kena pulun and master lagi nih! (kat luar) Ok


Maka, next week, aku akan mengajar Form 5 dengan tajuk yang sama. Kena betul2 bersedia. Komen untuk kelas hari ini...
- induction set enjoyable
- voice sometime slow.. kena kuat sket (ni paling commonlah pada aku)
- the rest, ok

Keseluruhannya, perlu improvement, ari isnin ni, kena sedia... uhuhu! Aku boleh!

P/S: Tak sabar nak bawak sekali g klip Transformers 2.. ahaha..

5 comments:

Hazwan said...

semoga menjadi cikgu yang berdedikasi, insyaALLAH

nosembilanbelas said...

biasanya pengalaman akan mendewasakan kita..tak cuba tak tau. payah nak jumpa lelaki yang nak jadi cekgu nie..jangan berubah arah dan hati ye..rugi je KPM nanti

budak baik said...

cikgu..wakakakaakakakakakaakaka..opsss teacher khairul or zaman or sir???

ain fathihah said...

jeles plak baca pengalaman hg. sob3

OrAng_PeRLiS_mEnULiS said...

hazwan: mekacih

no19: thanks

budak baik: mcm tau siapa kau.. hmmm

ain: nnt hg plak..