Wednesday, May 12, 2010

Gempar: 4 Blog Mengundur Diri Dari Nuff

Entry ini bukan hendak menakutkan anda. Tetapi, jadikan ini sebagai iktibar buat anda semua. Anda berblogwalking, sntiasa click sana dan click sini. Hanya untuk dapatkan duit yang bernilai 25sen sebijik iklan tu. Anda tahu atau tidak, mereka tidak mahu kita lakukan fraud klik. Ya, klik tipu dalam bahasa mudahnya. Oleh itu, berhati2lah korang kerana tindakan blogwalking boleh juga dikesan sebagai fraud klik jika anda salah melakukannya.

Aku cuba mendapat penjelasan dari pihak nuff. Beberapa siri email aku hantar. Ini adalah respon2 yang diberikan kepada soalan2 aku.

Ini adlah jawapan untuk soalan 1) adakah salah untuk klik iklan yang muncul di blog sendiri atas dasar ingin tahu, bukan atas dasar nak 25sen? 2) soalan kedua ni, aku tanya bagaimana diorang trace fraud click? dan 3) adakah salah jika aku pergi ke blog orang lain dan letak dalam shoutbox mereka mengatakan aku telah click iklan diorang. Ini jawapannya...

Jawapan ni aku dapat beberapa jam lepas aku tanya. Memang support team nuffnang memang pantas beb. Aku tanya ni, sewaktu sume nuffnanger dapat notice supaya tidak melakukan fraud click. Mungkin ramai yang tidak berani untuk contact nuffnang secara terus, tetapi aku tidak. Aku mahu kebenaran dan penjelasan dan itulah penjelasan dari pegawai Nuffnang sendiri.

Seterusnya, pagi 12 Mei 2010, aku mendapat satu amaran lagik. Aku disyaki melakukan fraud click. Bila masa aku tak tau. Tapi, aku mmg perlu berhati2. Bagi sape2 yang mungkin x pernah dapat warning sebegini, ini adalah suratnya yang aku capture dari skrin email aku.


So, seperti biasa, aku akan email team nuff and confirmkan salahlaku aku ni. Aku tanya diorang, adakah salah untuk klik iklan di blog sendiri, walaupun niat kita untuk mengetahui info dan bukannya nak klik untuk dapat 25sen? Jawapannya...


Aku puas hati. Anda entahla. Pas2 teringat la nak tanya, adakah kaedah menaikkan trafik melalui shoutbox dilabel sebagai illegal? Dan bagaimana kalau orang lain yang lakukan fraud click itu, tetapi sistem trace it sebagai aku? Jawapannya..

Papepon, aku fikir pengunduran 4 buah blog yang dijana hanya melalui shoutbox. Blog itu adalah
1) www.storymacam-gempak.blogspot.com
2) www.goofspotonfilm.blogspot.com
3) www.addicted2hindi.blogspot.com
4) www.cikgumanstation2.blogspot.com

Alasan pengunduran:

1) Tidak dapat establish trafik


Keempat2 blog ini mempunyai masalah untuk seimbangkan perjalanan trafik. Trafik akan datang hanya melalui shoutbox dan aktiviti blogwalking. Lagipun, STORYMACAM-GEMPAK, page untuk link blogger dan nuffnanger kebanyakannya dilawati oleh aku saja. Trafik lain hanya akan datang sekiranya aktiviti blogwalking berlaku. Tindakan aku yang selalu ke blog-blog yang kurang trafik ni adalah penyebab utama berlaku fraud klik secara tak sengaja.

2) Menyukarkan buffered earning

Sepertimana yang kita tahu, buffered earning akan muncul di blog yang trafiknya stabil. So, 4 buah blog ini menyukarkan aku untuk mendapatkan buffered earning.

3) Tidak mesra google


Keempat2 blog ni tidak mudah dimasuki oleh pengunjung dari google. Dapatan daripada nuffnang statistic menunjukkan bahawa tidak banyak yang melawat page2 ni melalui enjin carian macam google dan yahoo. Blog aku yang 4 ni, tidak menggunakan ayat2 powe, panas, lucah dan jugak explicit. Ianya hanya blog biasa. Tidak seprti blog ini yang bervariasi.

4) Kandungan yang bertumpu

Keempat2 blog di atas sukar dicapai oleh google kerana ia dibina atas dasar minat. STORYMACAM GEMPAK dibina untuk link2 member2, ADDICTED2HINDI dibina atas dasar minat aku terhadap filem bollywood, dan GOOFSPOT plak dibina sbb aku suka cari kesilapan dalam filem. Lastly, CIKGUMANSTATION 2 hanya tempat aku untuk belatih menulis bahasa Inggeris. So, tiada kepentingan kepada blogger2 lain sepertimana dua blog aku yg lain, CIKGUMANSTATION dan WMO.

Atas pengunduran itu, aku gantikan iklan nuff dengan advertlets. Satu percubaan yang berani kerana advertlet hanya memerlukan gandaan trafik yang rendah untuk menaikkan kadar earning. Of coz la kalau trafik tinggi lagi baik, tapi erning advertlet tidak terlalu bergantung kepada click. Oleh itu, advertlets sesuai dengan 4 biji blog yang terkebelakang nih. Itu je.

So, papepon ini keputusan muktamad. Korang sume jangan takot. Aku paparkan ini untuk iktibar. Bukan iktibar dari Tanah Suci, tapi iktibar suci untuk korang jaga tanah blog korang. Biar dapat tanam bunga dengan cantik. K. Adios.

9 comments:

black_mel said...

nice info..aku mmg dh lama tinggal klik2..nuff company yang bagus..

princess_eryna said...

thanks for the info.... aku pun dulu click sendiri gak tp pas tuh... aku cuma click iklan tuh kalo aku betol interested nak tau...

CikGu_MaN said...

black_mel - mmg bagus.. company yang banyak bertindak dalam win-win situation.. kita untung, diorang untung. dia nasihat 2 untuk kebaikan kita]

princess eryna - yup... jauhi fraud click

alif said...

saya jarang comment..tapi bab ni kena comment per..sbb bagus..

nice entry...

ramai org patut tahu ni..

sila blogwalk dan promote entry ni..

CikGu_MaN said...

thanks alif coz sudi komen..
mmg sume orang ptt tau ttg ni

Mommyyus said...

nice info..thanks for sharing

Norgadis Labuan said...

Saya pun pernah kena spt ini, cuma bezanya email dri nuff tu saya tak terima mungkin telah masuk dalam spam, sehingga pendapatan nuff saya ditarik balik semunya RM0.00. Akhirnya dari 8 blog, saya telah keluarkan 7 blog saya yang lain. Rasanya dgn blog yg banyak tu boleh menjejaskan traffic dan klik yang dibuat oleh pengunjung dianggap klik fraud.

CikGu_MaN said...

Norgadis Labuan: jaga banyak blog ni payah.. huhu

Miss Nurun said...

TQ SEBAB BG INFO NI. SY LGSG XTAU TTG NUFFNANG NI
TP AJE JE SY LTK IKLAN NUFNANG KT BLOG SNDRI.