Sunday, November 1, 2009

Malcom X dan Islam

Pernah x korang tgk cite ni, sebuah filem sekitar 90'an berkenaan seorang pejuang kulit hitam yg mati ditembak. Lakonan mantap Denzel Washington dan diarahkan oleh Spike Lee...


bukan ini main point cite nih k...

Beberapa hari yang lepas, aku sempat meluangkan masa utk tengok sebuah dokumentari 50 eipsode.. secara rawak jer.. yang telah diberi leh sorang member aku ni.. dokumntari ni very panas dan meletop shinggakan member aku menyatakan.. "aku dapat bayangkan ko terlopong menonton dokumentari 2"..thanks 2 her.. but, aku x bleyh nk cite ttg dokumentari 2 lebih lebih had sbb ini bukan blog membongkar propaganda dan kisah2 yang di luar jangkaan .. korang bleh search sndri di You Tube dengan taip THE ARRIVAL ataupun korang pergi sndri ke wakeupproject.com.. dan lihat sndri propaganda besar dibongkar..

POS INI HANYA UNTUK RENUNGAN.. BUKAN UNTUK MENAKUTKAN DAN MENYEBARKAN INFO SARAF YANG NEGATIF.. HANYA UNTUK BERPESAN PESAN KEPADA KEBENARAN.. ITU SAJA

Namun, dari semua isi2 yang disiarkan dlm cite 2, satu point yg paling menarik (antaranya) adalah tentang Malcom X.. sumpah, sebelum ni aku hanya rasakan Malcom X ni siri tv tentang orang dari bulan.. tembak2 punye siri tv.. betapa tidak berdaulatnyer otak aku tentang Malcom X ini...

..

..
..

..

jangan gelak...

Okeyh.. malam 2 .. aku dpt tau ttg siapa dia Malcom X nih.. sekali lagi aku terlopong... padanya ya, tiada apa2 yg best pon kalau cakap malcom X ni adalah sorang pejuang kulit hitam.. pada aku, aku mengenali dia sama seperti martin luther king.. korang kenal kan? tapi, huh.. bila aku tau kisah islam dia dan perjuangan dia membawa islam di kalangan kulit hitam. Huh, terkebil2 sbb info ini aku x pernah tau... huhuh

..

...
....

...

okeyh.. jangan gelak lagi...

Xpe.. kalau x reti, orang cakap berguru la kan..? so, menggunakan internet aku menyelongkar beberapa info berkenaan Malcom X..

(info bersumberkan WikiPedia)
Malcom X atau nama asalnyer Malcom Little juga dikenali dgn nama islam El-Hajj Malik El Shabazz atau Malcom X... seorang muslim dan merupakan pejuang kulit hitam yang memang kaw2 menentang. Dilahirkan di Omaha, Nebraska, ayahnya meninggal semasa usianya 13 lagi.. maknye lak dihantar ke mental hospital. Pada 1946, Malcom X dipenjara 8 hingga 10 tahun sbb jenayah.. dalam penjara tulah.. dia memeluk Islam.

Dikeluarkan dari penjara tahun 1952, Malcom X menjadi simbol Islam bagi orang kulit itam apabila dia join Nation of Islam di dalam penjara.. ada sikit salah paham antara Malcom dgn sorang bernama Elijah Muhammad singgakan dia menjadi Muslim Sunni dan berhijrah ke Makkah. Kat sana, dia jumpe satu oraganisasi sekular yang menggunakan agama untuk memperjuangkan hak mereka...

5 taun slpas Malcom X tinggalkan Nation of Islam.. dia dibunuh ketika sedang memberikan ucapannya di New York.. dan ini.. adalah rakaman selepas kejadian pembunuhan Malcom X berlaku...



ini adlah saksi kejadian.. satu testimoni.. tentang apa yg berlaku pada masa kejadian


papepon, satu persoalan.. kenapa Malcom memilih Islam sebagai jalan hidup dia.. ini jawapannya..


kalau sape2 yg x paham aku cite. ni adalah petikan satu dokumentari tentang Malcom X dari history channel.. yang menyelongkar diari pejuang kulit itam tersebut...


SEKIAN...

Align Center

No comments: